Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Två klass 1-bössor, vilken kombination av kalibrar?

Featured Replies

Publicerat

Har idag en .308w och sedan impulsköpte jag en 8x57is. Dessa kalibrar är ju alldeles för lika för att egentligen komplettera varandra på något vettigt sätt. Känner mig lite rådvill hur jag ska möblera om i garderoben. Jagar mest älg och fågel men det har börjat komma mer och mer gris på markerna, har ev. lite mer mark på G där det finns gott om rådjur.

Funderar på följande:

1. Sälja/byta .308:an mot en bössa i världens bästa kaliber 6,5x55. Övning/toppfågel/rå med 6,5 och ett högförstorande sikte samt älg och ev. gris med 8x57 med lågförstorande.

2. Sälja/byta .308:an mot en .222 för fågel/rå (fast det vore skönt med två klass 1 så man har en i reserv)

3. Sälja/byta båda två och skaffa en 6,5 och en 9,3x57/62 eller annan något grövre kaliber.

Tips, förslag, idéer?

Publicerat

Grundfrågan måste väl vara hur du trivs med de vapen du nu har. Om du trivs väl med 308-an så är det väl 8x57-an du eventuellt kunde byta till något grövre. Trivs du däremot bäst med 8x57-an så kanske du skulle byta 308-an mot en 6,5-a.

Trivs du med båda så behåll båda och ta dig istället en funderar på om du kanske skulle göra något annat med dem. Kanske investera i ny kolv för att optimera precisionsskyttet med 308-an? Uppgradera optiken etc.

Eller så byter du bara för att det är barnsligt skoj att byta....

Publicerat

Har själv en .308 och funderar på att möblera om till en 6,5x55 som räv/rå långhållsbössa och en 8x57 som hund/drevpang. 

Sen så blir man lite dum i huvudet av att hänga på forum, hade jag inte gjort det hade jag nog haft kvar de första bössorna jag köpte. har jagat knappt två säsonger och redan bytt hagelbössa 3ggr  :wallbash:

Publicerat

Älgflugornas Herre har helt rätt! Trivs du med bössorna så ha dem kvar, pimpa upp dem så de passar lite olika jaktformer.

Samtidigt är ju 6,5x55 jävligt trevlig.........så förstår dina tankegångar. Följ ditt hjärta så blir du säkert nöjd!

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! Det är liksom lite en kombination av bössbytarsjukan och att jag inte riktigt trivs med .308an. Det är en riktigt bra bruksbössa, en Sako forester som skjuter tätt och fint, men den passar mig nog inte riktigt. Kanske ska försöka byta bort den till en 6,5:a.

Den andra bössan, 8x57, är ett pågående projekt på en HVA 640 så den tror och hoppas jag att jag kommer trivas med när den väl blir klar. Ska bara byta trycke och hitta en kolv jag gillar.

Publicerat

Sollklart således, trivs du inte så byt. Du kommer att bli helnöjd med en 6,5:a!

Publicerat

Vill nog ge dig rådet att vid ev byte fokusera mindre på kalibern och mer på bössans utförande. Lite som flugan är inne på.

Publicerat
  • Författare

Jag fokuserar på både och. ;)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Jag hade ökat antalet.

6,5 a blyförbud inom några år??

Ett par 308:or är att rekommendera. Sedan givetvis en 8 57, gärna i brytvapenform(ds el ts)

Sedan som grädde på moset en klass 1+ , dvs minst 9,3 mm.

Om plats saknas så sälj hagelsprakare och ev klass 2-4-bössorna.

Mvh

RG

Publicerat

De som föddes när man började diskutera blyförbud är idag vuxna jägare så hur vida man behöver bekymra sig för detta vet jag inte. Jag hade inte brytt mig. 6,5 o 9,3 är en klockren kombo.

Publicerat

Och för den som laddar själv är det inga problem att ladda 9,1 grams kulor med bra BC till klass ett (ens) i en gammal HVA 1900.

9,1 gram bör man kunna åstadkomma med alternativ mtrl utan att de blir för långa för vanliga stigningar.

Publicerat

Jag hade ökat antalet.

6,5 a blyförbud inom några år??

Ett par 308:or är att rekommendera. Sedan givetvis en 8 57, gärna i brytvapenform(ds el ts)

Sedan som grädde på moset en klass 1+ , dvs minst 9,3 mm.

Om plats saknas så sälj hagelsprakare och ev klass 2-4-bössorna.

Mvh

RG

Ingen vettig vapengarderob innehåller mindre än tre hagelbössor...

David

Publicerat

Viktigt är vad man trivs med själv, själv har jag en 6,5*55 och en 9,3*62 så jag täcker från toppfågel till älg/björn/vildsvin, men det finns många klass 1 kombo som funkar lika bra eller klass 1+2

Fredrik

Publicerat

Jag har en 30-06 och en 375H&H och är jättenöjd. Men en 6,5 eller 308 kompletterad med en grov 9,3x62 går ju lika bra. :smile:

Publicerat

30-06 och sedan en grovsing ;-)

Publicerat

Jag ser att flera rekomenderar 30-06 som en av två klass ettor. Jag måste säga att jag är lite tveksam. Det är en jättebra alround kaliber inget snack om saken. Mycket potent sådan. Med detta följer att den stökar om en hel del mer än 6,5 eller 308. Ställer alltså lite större krav på skytt vid precisionsskytte. Det går visserligen att minska problemet med hjälp av stock och stöd och träning. Men lite krångligare är det om du vill träffa rätt på 2-300m.

Publicerat
  • Författare

En 30-06 kommer aldrig in i mitt skåp... Just nu lutar det åt 6,5 och 8x57, sen på sikt vill jag ha en grovsing typ 375.

Måste bara fundera hur jag ska klara mig med bara 6 bössor. :D

Skickas från min iPhone via Tapatalk