Publicerat September 23, 201411 yr Bor i Mellansverige (Töreboda i Västra Götaland för att vara exakt) och nu när kylan börjar komma så är det dags att fundera över hundkojan. Har en gråhund som är 1,5 år och det här blir första vintern som vi kommer ha honom ute i hundgården på dagtid hela vintern. I hundgården finns en hundkoja, isolerade med frigolit. Tror ni jag behöver något tillskottsvärme eller räcker det med halm? Jag måste ändå köpa en transormator för att kunna ha en uppvärmd vattenskål men frågan är om jag i samma beställning ska skicka efter element och en transformator med större kapacitet.
Publicerat September 23, 201411 yr Bor i Mellansverige (Töreboda i Västra Götaland för att vara exakt) och nu när kylan börjar komma så är det dags att fundera över hundkojan. Har en gråhund som är 1,5 år och det här blir första vintern som vi kommer ha honom ute i hundgården på dagtid hela vintern. I hundgården finns en hundkoja, isolerade med frigolit. Tror ni jag behöver något tillskottsvärme eller räcker det med halm? Jag måste ändå köpa en transormator för att kunna ha en uppvärmd vattenskål men frågan är om jag i samma beställning ska skicka efter element och en transformator med större kapacitet. Jag bor i karlskoga och vissa dagar har vi -20 grader mitt på dagen i extrema fall och då mår han ju inte direkt dåligt av lite extra värme.
Publicerat September 23, 201411 yr Författare Bör man då köpa ett element som håller 10-15 grader eller ska man bara lägga in en golvvärme som håller golvet ljummet? Tänker som så att är han van att stå ute i kyla så kommer han kanske aldrig nyttja kojan om det håller +10? En golvvärme kanske då är mer "lagom"? Har kollat på produkter på www.lundhs.com
Publicerat September 23, 201411 yr Satte in en frostvakt från jula i kojan till taxen. Där inne var det väl en +15 om det var -30 ute. Taxen stormtrivdes och ville ibland inte ens komma ut. Jämtar och gråhundar är ju bättre anpassade för rådande klimat och klarar kylan bra. Min jämte har en också koja men föredrar att ligga ute i snön. Han går mycket sällan in i kojan och när det snöar mycket så brukar han ligga ute och snöa över.
Publicerat September 24, 201411 yr Jo. Där sitter ett äldre elelement avsett för hundkojor men det blir inte lika varmt som i taxens koja. Har inte ens kört värmen i den kojan senaste åren men då undviker jag att ha hundarna ute vid extrem kyla.