Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frågor ang överta vapen

Featured Replies

Publicerat

Hej Allihopa. Nybliven jägare och nybliven på sidan så ber om ursäkt i förväg om detta är i fel tråd etc.

Jag har fått överta en drös vapen från min morfar, men vi får inte riktigt rätt på det. Då handläggningstiderna nere i skåne är groteskt långa (vad jag hört) så vill man gärna göra rätt från början när man ansöker om licens. 

Problemet jag har är att jag inte är alls säker på att jag får lov att överta så många vapen direkt efter avslutat examen, så jag är inne på om jag skulle be min morfar byta in några för att få något annat tillbaka. 

Vapnen jag fått överta är:

FFV Husqvarna 30-06

Carl-Gustav m/96 6.5-55

Merkel M/90S 12-12 /7x57R

Remington .222

Krico 5.6x15 R

Drillingen och 30-06 är väl de enda jag känner att jag kommer få användning av. Jagar mest Älg, Hjort, och rådjur. 

Är ganska sugen på att sätta en aimpont på drillingen, kanske något man kan byta till sig?

Vad hade ni gjort i min situation? 

otroligt tacksam för svar. Är helt nybörjare på märken, kvalitet, samt vad man bör och icke bör ha.

Publicerat

Jag hade tagit över alla bössor, det ska väl inte vara några problem.

Jaga med 30-06 och drilling som du skriver, öva med 6,5:an och 22:an, 222:an kan väl också komma till pass.

Publicerat
  • Författare

Jag hade tagit över alla bössor, det ska väl inte vara några problem.

Jaga med 30-06 och drilling som du skriver, öva med 6,5:an och 22:an, 222:an kan väl också komma till pass.

Hej! tack för svar,

problemet jag har sett är att en jaktgarderob är 4 vapen, samt att i mallen man ska fylla i från polisen är det max 4 vapen med, man kan inte lägga till ett femte.

Mvh

Publicerat

Hej! tack för svar,

problemet jag har sett är att en jaktgarderob är 4 vapen, samt att i mallen man ska fylla i från polisen är det max 4 vapen med, man kan inte lägga till ett femte.

Mvh

Sex vapen. Nummer fem och sex måste du motivera.

Publicerat

Om man får vapnen är det självklart så att man tackar och tar emot, 

vissa kanske avyttras efter hand men att motivera innehavet av de sagda vapnen ovan är inget bekymmer jägarmässigt.

En tanke även om din jakt ser ut på ett visst sätt idag så vet man inte behovet för imorgon, det kommer alltid att ske förändringar i nyttjandet och jakten. /Christian 

Publicerat

Carl-Gustav m/96 6.5-55 har du ingen större nytta av vid jakt... (om det är den gamla varianten)

Sen kan du ju alltid gå med i en skytteförening och ta t.ex 22lr på målskyttelic...

Publicerat

Frank- krångla inte till det nu för TS, det är bara att ta över alla vapen, fylla garderoben och därefter, efter att man känt av behovet/en justera runt, personligen och detta trots att jag hatar 22LR innerligt så anser jag att alla bör ha en sådan pang i arsenalen. 

/Christian

Publicerat

Frank- krångla inte till det nu för TS, /Christian

He, he... sorry...

Publicerat
  • Författare

Carl-Gustav m/96 6.5-55 har du ingen större nytta av vid jakt... (om det är den gamla varianten)

Sen kan du ju alltid gå med i en skytteförening och ta t.ex 22lr på målskyttelic...

Utveckla gärna varför. kan som sagt ingenting om det här :) Min morfar snackade också om att den inte var nånting att ha, men nämnde inte varför. han nämnde även nånting med "ombyggd"

Publicerat

Du tar varje vapen för sig och skriver vad du ska ha de till. Exempelvis: 30-06 älgjakt. 6,5x55 till vildsvinsjakt på åtel. Merkel m/90 till pürschjakt på rådjur. 222:an till vakjakt på räv. Krico 22lr till jakt på nötskrika.

Notera att det bara är JAKTLIGA behov som styr licensgivningen. Skriv inget om övning. Ta kopia på din motivering och ha i plånboken ifall de ringer och undrar ;-) Kravet på behov är "lågt ställda" enligt lagstiftnigen så det ska inte vara ngt att oroa sig för.

Skickas från min iPhone via Tapatalk