Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Billig jacka, typ Biltema, nån som testat?

Featured Replies

Publicerat

Håller på att kolla runt efter en jacka med lite signalfärg/blaze. Mest för att ha i reserv eller om man skulle hamna på en jakt där man vill va lite extra synlig, vanligtvis kör jag skogsmullegrönt. Eftersom jackan troligtvis kommer användas 5 max 10 dagar per år så är ett lågt pris önskvärt. Max 1000kr helst närmre 500kr.

Var och testade Biltema idag och den passade mig bra men finns det nån som testat den i praktiken? Funderar även på Fladen från Gekås.

Har även kollat lite på butiker i England, där finns ju lite märken jag aldrig stött på här. Jack Pyke, Laksen mfl.

Jag prioriterar vattentäthet visst är det kul om den andas lite men jag ska inte ut på några raskare promenader så hellre för tät än tvärt om.

All klokskap om att man får vad man betalar för osv. klarar jag mig utan.

Publicerat

Tjena,det bästa billiga jag har testat var ifrån Itab.

Surahammar. Kolla där också.

/Lars.

Publicerat

Utan att ha testat Biltemas så håller jag också en pinne på ITAB, som regel väldigt mycket kvalitet/krona.

Publicerat
  • Författare

Tjena,det bästa billiga jag har testat var ifrån Itab.

Surahammar. Kolla där också.

/Lars.

Alltid detta Itab, jag misstänkte att så var fallet :-) jag är helt nöjd med byxorna därifrån så det kan nog bli en jacka också. Om jag inte hittar nåt annat spännande.

Publicerat

Har en kompis som är nöjd med sina biltemabyxor. Har iofs bara haft dom ett år,mest på pass.

/Lars.

Publicerat

Har en kompis som är nöjd med sina biltemabyxor. Har iofs bara haft dom ett år,mest på pass.

/Lars.

Även jag har en kompis som har Biltemas jaktkläder. Han går med hund och köper nya varefter de går sönder.

Han tycker att de funkar bra för det priset.

Publicerat

Har också sneglat på Biltemas kläder. Har en känsla av att man betalar en jäkligt stor bit för märket på märkeskläderna.

Publicerat
  • Författare

Synd att testet i förra Svensk jakt var så kort. Vattentätheten nämns ju inte ens. Men för mitt ändamål kan det kanske vara okej även om det står att det är lite kallt. Jag kör ändå alltid lager-på-lager-principen så ytterst vill jag mest bara ha ett skal. Men då vill man ju gärna att det är tätt. Om jag köper en jacka lovar jag en recension. Men jag hoppas nån hinner före, ogillar att köpa grisen i säcken.

En sak som jag funderat på när jag kollat på utländska sidor på nätet.

Är det bara i Sverige vi kör kamouflage med orange inslag? Alla engelska jackor jag hitta är antingen eller. Dvs. antingen full camo eller helt signalfärgad.

Publicerat

Jag kör ITAB och man får mycket för pengarna!

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag sprang och köpte en för att prova.

Den var ganska tunn, men med ett underställ och en skjorta frös jag ändå inte. Jag var passkytt och det var ca. 10°C och relativt vindstilla. Så med en fleece kan man nog ha den nedåt nollan och någon minusgrad. Det som återstår att testa är hur den fungerar när det regnar, men om man litar på Biltema så ska den klara 10 000 mm vattenpelare, så den borde stå mot ett stilla höstregn.

Det som jag tyckte var skönast var att den var relativt rymlig men ändå kort. Jag själv är ca. 170 cm och lite extra isolering, samt grova höfter och lår efter en karriär som alpin skidåkare. Vanliga "jaktjackor" har en förmåga att sitta som klänningar på mig och fungera som benlås när man väl dragit ner dragkedjan. Med denna kunde jag fortfarande röra mig med jackan igendragen och att studsa upp i jakttornet var inga problem alls.

Fickorna satt där dom skulle och det var inte massor med funktioner, remmar och fack inbyggda överallt. 

Jackan är väl värd sina hundralappar och behöver man inte ha något flådigt märke på bröstfickan är den helt klart värd att köpa för att ha som reserv eller för dom dagarna man vill synas lite extra. 

Publicerat

engelsons

Publicerat

Varför inte köpa begagnat istället? Jag sålde ett swedteam Gore-tex ställ på blocket för ca 2 år sedan. Var inget fel på stället men jag gick upp i vikt och det passade därmed inte och fick hänga i garderoben. Det var i nyskick. Nypriset idag - 6500 kr, Jag fick ca 2500kr.

Jag vet inte men är detta dyrt för ett komplett Gore-tex ställ? Såpass dyrt att man väljer biltema, jakti jakt eller liknande?

Publicerat

Köpte Biltemas hundförarväst och den har fungerat utan anmärkning

Publicerat

Köpte Biltemas hundförarväst och den har fungerat utan anmärkning

Tittade på den med, men den är lite för lågt skuren i halsen för min smak - jag vill ha en ordentlig krage som kan snöras ihop om halsen så man slipper ha vattnet rinnande ner via halsen.

/T

Publicerat

Stannar inte vattnet vid slipsen får du dra åt slipsknuten hårdare.... ;)

mvh/Urban

Då måste man vaxa en nylonslips för att det ska funka, och hitta en goretexlinad skjorta......

Jag vill nog ha samma krage som Barbour har på sin oljetygsväst - det känns enklare att hitta.

/T

Publicerat

Du får f.n i mig ta och bjuda på en sån där skånejakt snart....

Har en slips med änder på samt nån gammal oljerock!

Tyvärr ingen gammal engelsman att hålla i händerna....

Tror du det funkar med en japansk 70talsbock?;)

mvh/Urban

• 2 weeks later...
Publicerat

Kan rekommendera Engelssons. Har köpt flera olika plagg som fungerar utan problem. Du kan få ett bra och varmt ställ för tusen kronor. Deras eget märke heter Euro-hunt. Låter lite EPA kanske, men fungerar som sagt var utmärkt.

Mvh.

Nic