Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Roffes vakkoja

Featured Replies

Publicerat

Nu när jag äntligen kommit med i ett jaktlag igen så tänkte jag att det kan va kul o bygga lite torn o så [emoji12]

Av en händelse fick jag tag i massa impregnerat virke till en mycket billig peng o tänkte att nu ska här byggas [emoji16]

Så jag gjorde ett torn (utan ritning) som mätte 1200x1200x2000, ville ha ett lite större torn än normalt då jag indoktrinerar svågern till att ta jägarexamen [emoji12]

När det var klart så vart det jättestort tycker jag men då var det redan för sent o så är jag för snål o lat för att riva o såga om, det får bli som de blev typ.

e95fe47e1ebbc928fbab9e146562fe93.jpg

Men för att gå tillbaka huvudtråden så tänkte jag att en vakkoja inte ska vara omöjlig o skramla ihop så då tänkte jag att jag kan ju skapa en tråd där NI ärade forumister kan tipsa om råd o "tänk på detta" under mitt lilla projekt.

Men målet är att få den så kostnadsreducerad som möjligt, när den är färdigställd så lägger jag upp en lista på utlägg [emoji4] ifall jag lyckas ska jag lägga upp en ritning oxå.

Men i af, idag började jag efter att ha scannat Google, grannforat och detta forum efter ritningar o tips mitt projekt - Roffes vakkoja [emoji2]

Jag gjorde en grund på 2400x1200 med 145x45 reglar, när vi får den på plats så tänkte jag fylla håligheterna med sand o grus för isolering

ea62294cec141001968f44df532ca67f.jpg

Sen har jag börjat med väggarna på långsidorna, dessa måttar 2400x1800 och 2400x1600 och borde ge en lutning på 9 grader (om jag nu skrivit rätt värden på byggsajternas räknare)

Dessa sidor har jag byggt med 95x45 reglar. cfb15f6a5c795b7791ec0203cb5cdd86.jpg

Reglarna räckte inte riktigt som jag tänk så på framsidan med 5 reglar har jag ett cc på 600 och på den bakre väggen ett cc på 800.

Men jag ska ju stötta upp lite extra mellan reglarna, men det hann jag inte med idag så det får bli till nästa tillfälle.

Sen söker jag tips på hur högt skjutgluggarna ska sitta. Vad er er optimala höjd o sticka ut pipan på?

På återseende [emoji16]

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Snyggt! :smile: Det är bara att kämpa på. :thumbsup:

Publicerat

Är inte 1 meter ett standardmått på höjden för en reling på ett torn för att få bra stöd? Men en koja är kanske annat beroende på vilken stol du ska ha och kanske även skjutvinkel mot åteln.

Mitt råd är att "torrtesta" innan med avsedd stol. Har du dessutom en modern kontorsstol kan man ju justera höjden i efterhand.

/Må

Publicerat

Är inte 1 meter ett standardmått på höjden för en reling på ett torn för att få bra stöd? Men en koja är kanske annat beroende på vilken stol du ska ha och kanske även skjutvinkel mot åteln.

Mitt råd är att "torrtesta" innan med avsedd stol. Har du dessutom en modern kontorsstol kan man ju justera höjden i efterhand.

/Må

1m för reling är inte fel men då gäller det att man sitter bra tycker jag. Har sänkt till 95cm på mina senaste torn för jag märkte att jag fick sträcka mig lite onaturligt för att hamna bra bakom bössan. Men det är kombinationen av höjden man sitter på som säger hur hög relingen bör vara. Vill man sjunka ned bakom bössan rör man sig lättare om kanten är lite lägre.

/M

Publicerat
  • Författare

Då har jag äntligen varit ute igen.

Idag fick jag med mig familjen ut så vi fick lite gofika i naturen :)

Men i af så har jag idag fått till väggarna på kortsidorna och reglar till taket.

Dock så börjar virket sina lite nu så jag bestämde mig för o klyva en 170x45 regel... Med en fogsvans modell mindre [emoji28] svetten lacka kan man säga.

e37b892203ae85a592069f0069a244f8.jpg

Men när sågningen efter några stånk o lite fika var färdig fick jag ihop kortsidorna ganska snabbt.

f3e7a320063a756b9468eaa2beef7f52.jpg

Satte en trall 28x120 under kortsidorna för att lyfta så takreglarna skruvas ner i den främre och bakre väggen istället för att takreglarna ligger på och skapar en glipa under till o således tappar stabilitet.

Har oxå förstärkt väggen genom att sätta lite reglar horisontalt mellan reglarna.

På lördag fortsätter jag för då ska vi köra ut tornen som vi byggt i år och så ska kojan på plats vid en åtel och börja monteras ihop. Får jag tag i OSB-skivor så kommer väggar och isolering upp på lördag oxå [emoji2]

På återseende

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Kul projekt! Ska också bygga torn i helgen.

Skruva, såga, mm är inte fel när det är kaffe i närheten och bra väder!