Publicerat September 27, 201411 yr Fy faan säger jag bara akta er för det. Satte ut hundarna i hundgården i förrgår på kvällen medan jag och sambon städade och fixade maten. Släpper in hundarna två timmar senare och märker inte att Vorstehn är utan fästinghalsban. Vi fortsätter som vanligt och går sedan och lägger oss. Vid halv tre på natten vaknar jag av att Vorstehn kravlar runt på golvet och har dålig styrsel i bakpartiet. Känner igenom henne och märker ganska snabbt att halsbandet är borta. Ut i hundgården och leta, mkt riktigt hitta jag två små bitar och förstår att resten förmodligen är uppätet. Snabbt iväg till veterinär och hunden blir bara sämre hela vägen. Väl hos vet får hon en spruta för att om möjligt kräkas upp det som finns kvar i magsäcken. Det har gått ca 7 timmar sedan hon åt upp det. Det tar inte många minuter innan hon spyr upp några delar men halva halsbandet har förmodligen redan hunnit ut i tarmen. Jag har nog aldrig kört bil så fort i hela mitt liv, Bålsta Ulltuna på ca 20 min. Nu ligger hon fortfarande kvar för observation, det är tydligen risk för krampanfall inom 48 timmar från det att hon fått i sig giftet. Jävligt klantigt att inte se att halsbandet saknas direkt, och det blir aldrig mer fästinghalsband på hundarna när dom är obevakade. Förhoppningsvis får jag hämta hem henne ikväll. Ruggigt obehaglig upplevelse och man klandrar sig själv rätt hårt kan jag säga.
Publicerat September 27, 201411 yr Fan vad läskigt! Det är ju inte helt lätt att se halsbanden på många raser dessutom. På min Gråhund ser jag aldrig halsbandet utan får känna för att hitta det. O jag har hundarna i samma hundgård så när de busar kunde ju lätt Alpländaren få tag i Gråhundens halsband o få i sig det. Har en veterinär i jaktlaget o han sa att det finns ett nytt medel mot fästingar nu. En tablett som man ger var 3e månad. Den ska inte ge några kända biverkningar och dessutom slipper man risken att hunden sprider gift i vattendrag o därmed dödar kräftor o andra känsliga kryp. Dessa är dock receptbelagda. Hoppas hunden din blir iordning snarast!
Publicerat September 27, 201411 yr Författare Nä det är ett strävhår så halsbandet syns ju knappt, min gissning är precis som du nämner att hundarna lekt i hundgården och det lossnat.
Publicerat September 27, 201411 yr Ja det är ju det troliga. En tass som fastnar mot halsbandet eller ett litet tjuvnyp som träffar rätt kan ju definitivt dra sönder själva spännet. En fråga vara. Bar halsbandet sedan i våras eller var det nytt? Tänker på den mängd gift som är kvar.
Publicerat September 27, 201411 yr Riktigt otäckt Vi har dessa nya receptbelagda tabletter till våra hundar, funkar skitbra. Fästingen dör och släpper så fort den bitit sig fast.
Publicerat September 27, 201411 yr Usch, vilken mardröm för er . Jag hoppas verkligen att hon kommer hem i sitt ursprungliga jag. Tack för att du berättade, det gav mig en annan syn på halsbanden.
Publicerat September 29, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Fick hämta henne i Lördags och hon var trött men annars sig själv igen. Igår märktes inget så det verkar som om det gått bra. Till nästa år ska jag prova nått annat än halsband.