Publicerat Oktober 12, 200619 yr Nu gäller det att man bearbetar gumman så att man får sig en björnhund el. två. http://www.jaktlivets.se/default.asp :D :D
Publicerat Oktober 12, 200619 yr jovisst kommer plotthundarna att komma på flera platser där man är riktigt intresserade av björn och lo-jakt, speciellt kanske när man sett hur bra det har gått för grabbarna uppe i älvdalen-särna, rosmus boström, tyskstaffan t.ex. som visar att det inte är nåt problem att jaga björn med dem
Publicerat Oktober 12, 200619 yr Författare jovisst kommer plotthundarna att komma på flera platser där man är riktigt intresserade av björn och lo-jakt, speciellt kanske när man sett hur bra det har gått för grabbarna uppe i älvdalen-särna, rosmus boström, tyskstaffan t.ex. som visar att det inte är nåt problem att jaga björn med dem Jepp! Helt klart en intressant hundras om som skulle få reducera björnstammen runt våra jaktmarker till minimal björnstam. ;D Rasmus, Staffan och kompani har ju haft en enstaånde björnjaktsäsong med dessa hundar. ;D
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Författare Här kommer en artikel om Rasmus och hans hundar. http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=193681 Trevlig läsning!
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Jepp! Helt klart en intressant hundras om som skulle få reducera björnstammen runt våra jaktmarker till minimal björnstam. ;D Rasmus, Staffan och kompani har ju haft en enstaånde björnjaktsäsong med dessa hundar. ;D Hej Stefan. Detta är säkert goda hundar när dom är i flock, >3 Har inte hört någon ännu som sett hur dessa hundar jobba som individer. Bussa ihop 5-10 jämtar/gråhundar/laikor/karelare och jaga 7dag/vecka så är kanske skillnaden inte så stor mot plottrar Björnhunden
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Författare Hej Stefan.Detta är säkert goda hundar när dom är i flock, >3 Har inte hört någon ännu som sett hur dessa hundar jobba som individer. Bussa ihop 5-10 jämtar/gråhundar/laikor/karelare och jaga 7dag/vecka så är kanske skillnaden inte så stor mot plottrar Björnhunden Hej Mikael! Vi får se vad som händer på denna front. Förhandlingarna är långt ifrån någon ände ännu, och sedan beror det på hur det ser ut med arb. för mig efter nyår också. Älghundar har Vi gott om annars i byn där jag jagar. 6 st. Jag vet också att det finns bra björnhundar bland dom som Du räknar upp. Jag försöker se lite åt öster (Finland) också för att se vad som finns där.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr jobbar verkligen 6 st jämtar eller andra särskilt bra i flock då? många av dessa spöar ju faktiskt upp andra hundar omgående om de kommer ivägen i ett spår t.ex. plottarna är ju avlade att jaga i folck och samarbeta. Plotthundarna jobbar ensamma ett tag, tills kompisen kommer, så totalt värdlösa kan de inte vara även om en ensam nordlig spets kanske gör jobbet bättre än en ensam plott. Sen är det ju inte bara björn man kan jaga med dem, även lo och räv ska de ju vara duktiga på, skulle tro att de är duktiga på järv också men det har man kanske inte så stor nytta av.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Kan väll även tilllägga att plottarna verkar vara ruskigt duktiga att driva älg, då jag jagar på samma marker som staffan och fått se älgar komma lunkande och ett par minuter efter kommer plottarna. Detta är väll dock inte så bra, med tanke på vad dom ska jaga. Är själv riktigt sugen på ett par plotthundar.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Har varit med ochh jagat vildsvin med vad jag tror var en plotthound, åtminstonde är jag säker på att det var en coonhound och plottarna ingår vad jag kan förstå i den rasen! Den jagade ensam och var mycket bra fördelen var att den i princip bara jagade gris. Sen blev jakten mer intressant då den förföljde grisarna med skall, tror den här hunden var importerad från Sydafrika och betydligt större än de man sett på bilderna från björnjakterna. Tror nog vi kommer att få se mer av denna ras även när det gäller vilsvinsjakten. Mats
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Det som är mest otroligt är de är så unga det är hundar som knappt är tre år förutom....då stamtiken....va hon nu hette Shaim eller nåt.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Hej Stefan.Detta är säkert goda hundar när dom är i flock, >3 Har inte hört någon ännu som sett hur dessa hundar jobba som individer. Bussa ihop 5-10 jämtar/gråhundar/laikor/karelare och jaga 7dag/vecka så är kanske skillnaden inte så stor mot plottrar Björnhunden Hur många spetsar tar an kalla slag och jobbar på detta tills de får kontakt med björnen? Efter att ha pratat med de som jagat ett par gånger med plottar så tror jag nog att de är betydligt bättre än spetshundar på just detta. Jag..och även några andra är tämligen övertygade om att man skulle kunna jaga in tex en finsk stövare på björn med ganska bra resultat....förutsatt att man väljer linjer med bra rovviltintresse. Jag har tyvärr inte fått chansen att jaga björn med hund...men vad jag har förstått så är det inte för att hunden inte klarar av att ställa björnen själv som de släpper flera..utan för att det blir betydligt enklare att smyga på ståndskallet när 3-4 hundar skäller för fullt och distraherar björnen...och det resonemanget köper jag utan tvekan.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Hej Stefan.Detta är säkert goda hundar när dom är i flock, >3 Har inte hört någon ännu som sett hur dessa hundar jobba som individer. Bussa ihop 5-10 jämtar/gråhundar/laikor/karelare och jaga 7dag/vecka så är kanske skillnaden inte så stor mot plottrar Björnhunden du har väl flera karelare om jag inte har fel?, prova själv då vettja å blir dom lika bra på att ta kalla slag och hålla i som plottar så köper jag dom hundarna direkt! varför 7dag vecka vi jagar inte 7dagar i veckan med våra plottar? för det första så jagar vi inte med 5-10 hundar åt gången,jag har inte den exaxta siffran i huvet men jag tror inte ens att det finns 10 plottar som är i jaktbar ålder i hela norden, för det andra vi sköt en björn på stånd i höst för två plottar så snacket att dom bara funkar i stora koppel är väl lite väl mycket snack,har även varit på björnstånd där en plott gjort jobbet, tillsammans med en ung hund som stod längre bort å skällde! mvh mr jim plotthund ägare !
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Det som är mest otroligt är de är så unga det är hundar som knappt är tre år förutom....då stamtiken....va hon nu hette Shaim eller nåt. ursus chime of sweden heter hon
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Författare Det var kul att man fick så mycket kommentarer om plotthunden och även förslag på andra raser.