Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7mm Remington Magnum som allroundpatron?

Featured Replies

Publicerat
B)
Publicerat

Hej!

Jag kör med 7mm RM som "allroundpatron" och har väl dock än så länge bara skjutit rådjur med den, har inte haft några onormala problem med köttförstöring eller dyl, Om jag jämför med min far som skjuter med 30-06.  Jag laddar inte själv utan kör bara med Oryx.Vet inte om det hjälpte ngt, men men.

/Jrz

Publicerat

har både 7mm rm samt en 06a.. och om man inte handladdar och gillar tunga kulor så ska man nog inte byta.. igentligen är dom ganska lika om man håller sig till samma kulvikt men 06an hantarar ju 220grains kulor, det kommer ju inte 7an i närheten av.. men skjuter man på långa håll och anser sig behöva en flack kulbana så visst.. men till jakt med skotthåll under tvåhundra meter så har den ingen fördel..

Publicerat

Det är ju bara att slå till!!! Då får du ju en fin Classic som komplement i garderoben och desto större anledning att ha en M98 .30-06...

Publicerat

Med 06:an kan du skjuta tunga 220grains kulor och med det nya URP krutet från Norma kan du skicka iväg 150 grainare i farter över 950m/s...inte dåligt av "födelsedagsbarnet"

Behåll din 30-06 för tusan ;)

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Den fungerar ypperligt som allroundkaliber. Lätta 120-grains i > 1000 m/s som kråksprängare och med 150-grain* premiumkulor till älg och även tyngre om man skulle vilja. Det finns gott om kulor för alla upptänkliga ändamål även om kaliber .30 är strået vassare.

Om den fungerar bättre eller sämre än 30-06 är nog mer fråga om tycke och smak än verkliga prestanda. Den är dock inte fullt så tråkig ;-)

*) Jag tillhör dem som tycker att man i skall använda den normala kulvikten och inte stoppa i för kalibern tunga kulor. Vill man skjuta 220 grain som i 30-06-fallet ovan så passar en 9,3x62 bättre ;-)

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
*) Jag tillhör dem som tycker att man i skall använda den normala kulvikten och inte stoppa i för kalibern tunga kulor. Vill man skjuta 220 grain som i 30-06-fallet ovan så passar en 9,3x62 bättre ;-)

I början av seklet var det just tunga kulor i 30-06:an som var normalt...

Publicerat
I början av seklet var det just tunga kulor i 30-06:an som var normalt...

I så fall så var det nog i början av förra seklet... I detta sekels början så var det nog 180 grain som gällde ;-)

Men originalkulvikten för 30-06 var faktiskt 150 grain för att efter första världskriget bytas ut mot en 172-grainskula.

http://en.wikipedia.org/wiki/30-06

Publicerat

Joo det var förra seklet jag menade :-[

Angående dom lättare kulorna i 06:an som var dom ämnade för jakt på människor(Krig)

Vid jakt var 220grains kulor mycket populära...

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har en 7mmRM som allt eftesom ersatt mina övriga bössor, 222, 6,5 och 7x57.

Jagar nu allt från tjäder till älg med den och det fungerar ypperligt.

Finns en uppsjö med bra kulor som för den skull inte är dyra.

Tveka inte KÖP och prova.