Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikkaägare!

Featured Replies

Publicerat

Som en del redan läst så fick jag tag på en tikka av min farfar till ett förmånligt pris. Kan inte säga annat än att jag är grymt nöjd just nu. Tikka m55 i 308w. Var o hämtade den nu ikväll, o den känns som en dröm! Slutstycksgången är riktigt mjuk, o trycket distinkt. Helt i nyskick förutom ena sidan på kolven där det suttit ett klistermärke, men det är nog inga problem att få bort!

På sitter en tasco 3-9 monterad med weaverringar. De ska bort o på med en lågförstorande kikare o snabbfästen, typ trijicon 1-4. Kommer använder medt till drevjakt, o en del vid vakjakt på gris, men då får zeissen ta över.

Allt som allt, grymt nöjd med tikkan. Känns som en grymt skön o solid bössa, långt mycket skönare än de nya T3:orna enligt mig.

/Jakob post-15666-0-42390300-1411936103_thumb.jpost-15666-0-04494500-1411936144_thumb.jpost-15666-0-77584500-1411936203_thumb.j

Publicerat

Grattis till en kanonbössa!

Har en exakt likadan fast med QR-baser toppat med ett aimpoint 9000 och ett leupold 3,5-10 :) riktigt nöjd med min!

Publicerat

Grattis...skulle gärna hitta en så fin M55 själv :-) Vill du ha ett prisvärt lågförstorande kvalitetssikte...kan jag varmt rekommendera Leupold VX-6 1-6x24 :-)

Publicerat
  • Författare

Rävjägaren: exakt så jag tänkt också. Men visst finns det frästa spår man kan använda istället för QR?!

Dr Krall: faktiskt tittat på den, o den ser väldigt intressant ut, rak tub o man tror inte det är leupold när man tittar i den. Tyvärr är nog prislappen lite för hög just nu, 12-13 tusen här i Sverige va? För nog vänta tills de kommer ut på den begagnade marknaden! Tack ändå, o kul att du "gillade" bössan. Känns klockren!

/Jakob

Publicerat
Rävjägaren: exakt så jag tänkt också. Men visst finns det frästa spår man kan använda istället för QR?!

Jo det stämmer men eftersom jag vill kunna byta kikare snabbt mellan drev och vakjakt använder jag QR :) det blir väl fasta fästen om du använder de frästa spåren?

Publicerat

Nädå...finns Warne QD som fäster direkt i de frästa spåren...väldigt smutt. Sen har du ju förståss orginal Optilock QD...men de är dyra.

Publicerat

Grymt nöjd med min med, har en likadan men med en kkc kolv istället, riktigt trevlig bössa!

Publicerat

Jag kör med Warnes snabbfästen på min M/65:a, direkt i spåren, funkar perfekt.

Publicerat
  • Författare

Kul att höra!!

Funderar på vad jag ska ha för fästen. Optilock / warne/ leupold QR. Vad är fördelarna och nackdelarna?

Antar att optilock är smidigast, men dyrast också?

Helt salig i skolan idag, bara väntar på att få komma hem så man kan få öva på anläggningen haha!!

/Jakob

Publicerat

Leupold QR är det ganska mycket rat med...undvik dem. När det nu finns en utmärkt kilbas direkt fräst i lådan...utnyttja den! Bössan blir så mycket trevligare när du plockar bort siktet och använder öppna riktmedel, om det inte sitter baser kvar på bössan! Warne är smidigast, och prisvärda. Vissa hävdar att de bör slipas in, men det har jag aldrig gjort och det har funkat bra. Optilock är lite 'klossiga'...men kvalitet top notch...och dyrast :smile:

Warne är lite pickliga att installera om man är ovan (ffa de lösa rekylstopparna som har en förmåga att trilla ur innan man fått dit ringarna ordentligt)...här är en bra instruktionsfilm för just Warne QD (fast då på deras baser av Weavertyp...men principen är samma som om du sätter dem direkt i Tikkans kilbas...men du har ett rekylstopp enbart i den främre ringen) :cool:

Publicerat

Förlåt om jag snor tråden lite men öppna riktmedel på en sån här, är det någon som har det och vilket i sådana fall? :)

Publicerat
  • Författare

Tack Krall!

Har haft leupold på min 6.5:a och är

Myckey nöjd, men kanske är jag som inte är då kräsen aha :)

I vilket fall! Har läst en del, o kommit fram till att om man ska ha optilock QR så kostar det ca 2500kr medans Warne kostar runt en tusing. Gandka rejäl skillnad alltså. Dock så verkar ganska många missnöjda med warne, svåra o montera, lossnat, fula märken på kikaren osv...

Blev ju inte lättare nu precis... En positiv grej är dock att man kompis ringde o erbjöd mig en billig trijicon 1-4x24 för en billig peng :) perfekt, jag som letat efter en drevjaktskikare :) återstår bara vilka fästen man ska välja, vill ju kunna dra av kikaren snabbt o smidigt, det som är självs grejen med snabbfästen haha..

/Jakob

Publicerat
  • Författare

Ingen som använder fästen / ringar som dessa?

Främst Sakos /tolkas quickmount och warne jag tänker på! :)

/Jakob

Publicerat

Som jag skrev tidigare så har jag Warne´s snabbfästen på min M/65 och det funkar perfekt. Enda problemet, om man kan kalla det för problem är att det inte finns nåt urtag för rekylklacken i lådan för M/55/65, jag kör utan på min 6,5:a och det har inte rört sig på 6 år. Rekylklacken på Warnes färten är en liten "stålplupp", det går utmärkt att montera ringarna så du har rekylklacken på främre fästet, så klacken tar emot kanten på lådan,precis framför patronläget......om du fattar.......