Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med första vapenpaket!

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Som nybliven jägare ska jag nu införskaffa mitt första vapen. Jakten kommer till största del bestå av älg- & råddjursjakt men emellanåt också gris- och toppfågeljakt. Jag har tänkt mig att kunna lägga ca 20-25 000 SEK för mitt "vapenpaket". Nu till mina funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med..

1. Vad gäller kaliber har jag funderat på .308, har ni synpunkter på detta?

2. Bössor som jag tittar på är Tikka T3 Hunter, Browning X-Bolt & Sako A7. Synpunkter på dessa? Tikka i trästock kändes riktigt bra och vad jag förstår och har läst är det en gedigen bössa. Hur mycket underhåll krävs på en trästock för att hålla den i gott skick?

3. Optik. Kan tänka mig att lägga max ca 10-12.000 SEK. Jag lutar främst åt Trijicon Accupoint 2,5-10 x 56 med gula triangelsiktet. Jag är tacksam för synpunkter på detta sikte men även på förslag till annan fin optik. (En säljare rek Steiner Nighthunter 2-10 x 50 som ett annat bra alternativ men jag finner inte så många goda recensioner på detta sikte som jag hoppats på).

4. Ljuddämpare - värt att satsa på eller inte? För- och nackdelar. Om jag köper en ljuddämpare blir det en Stalon Whisper.

Det var en del av funderingarna som jag dras med och hoppas kunna få hjälp med. Tack på förhand!

Må gott,

/drMolar

Publicerat
  • Författare

Kan Meopta Meostar R2 2,5-15 x 56 RD belyst vara ett bättre alternativ när det gäller optiken?

Publicerat

Kanonkaliber, kanonbössa och trijicon är enligt mig bäst i den prisklassen. Vad gäller dämpare så är det vad du själv känner, dock har aimsport kommit med en ny dämpare som heter triton som klarar värme mycket bättre vilket gör att du kan övningsskjuta med den också. Kan ju kanske vara ett bättre alternativ än whispern? :)

Publicerat

Det krävs ganska omfattande oljeboning på en fabrikskolv av idag, om den nu inte redan har ett tjockt lager härdande olja. (Ser ut som lack nästan)

Sedan är det viktigt att även olja i magasins schaktet och piprännan, inte bara utvändigt.

Publicerat

Bra kaliber, välj begagnat vapen likaså kikarsikte.

Publicerat

Ser ut som ett bra paket. Bra att överväga om du tycker det är behagligt med en stolpe som riktmedel som är det vanligare i Trijcon-kikaren.

När det gäller ljuddämpare monterade jag en för ett år sen på min 6,5a som jag då använde som pass-bössa. Jag tyckte att det blev en ej önskvärd obalans pga den extra vikten vid mynningen som visade sig framförallt när man skulle svinga på löpande djur. Så nu används den som pürschbössa istället. 

Publicerat

Tycker helt klart att .308W är en bra kaliber. Bra till allt men kanske inte bäst, alltså en mångsidig kaliber även om det finns bättre till vissa jakter.

Publicerat

Se till att du även får en kolv som passar dig... ja skulle kolla på en t3 super varmint om jag vore som dig, den har ju ställbar kolvkam. Ja kör med KKC, är jättenöjd med min tikka. lycka till!