Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya kikarsiktesfunderingar, erfarenheter sökes!

Featured Replies

Publicerat

Jag har ju fått för mig att byta ut arsenalen, då jag får hem blasern så blir det kikare med skena!

behöver ett sikte som klarar:

25m håll

250m håll

bra i mörker

så lite streck o grejer i siktet som möjligt, gillar zeiss rm0

belyst

Jakten som bedrivs med detta vapen blir

älgjakt på relativt korta skotthåll

rådjurspursch, upp till 200m som absolut max(troligare runt 100m) men i skymning.

grisvak max 100m men i mörker(jag får använda lampa)

diverse jaktresor som björnjakt i canada, afrika igen, hjort i polen.

vilken kikare klara detta?

Jag tror inte detta finns, men om man tar 2 eller 3 sikten så borde jag bli nöjd?

Lilla kikaren

1. 1-5/6x24 men vilken?

helia 5 1-5x24 p dot, överlägsen ljusstyrka i klassen men bara 5 som högsta och lite mycket streck i kikaren

swarre z6i 1-6x24 ldi bra på det mesta men inte bäst i något

helia k16 1-6x24, har inte testat men deras sm2 rm verkar skitfint, är det samma glas som i helia 5 så vinner den om den går att köpa för privatpersoner?

schmidt & bender exos 1-8x24, vore super men hur är glasen/optiken? hört att det är mycket kantoskärpa mm.

stora kikaren

minst 12ggr men helst mer

helia 5 2,4-12x56  grymma ljusvärden men lite lite förstoring och ev är 56 lite stort

swarre 2,5-15x44 bra till det mest, lite dåliga ljusvärden

swarre  3-18x50  bra till det mesta lite dåliga ljusvärden

schmidt & bender 4-16 x50 verkar högintressant men har aldrig kollat i någon, hur är optiken

schmidt & bender 3-20 x56 samma här, ev är det för mycket rattar att ha reda på, hur är optiken?

Jag kanske ska ha en tredje kikare just för mörker/skymmning?

Då blir det nog en fast med belysning

karl kaps 8x56

schmidt & bender 8x56

meopta 7x56

önskemål är ju en helia 8x56 men dom tillverkas inte längre.

Jag vore väldigt tacksam för input, även om jag förstår att det är mina ögon som ska välja!

Jo zeiss är riktigt bra men passar tyvärr inte mig!

Publicerat

Varför inte en aimpoint och en swarre 2,5-15x56.

aimpoint till drevjakter och swarren till resten?

//Danielj

Publicerat
  • Författare

vad har aimpointen för fördelar mot en 1-5 eller 1-6?

på mina drevjakter så är det vanligt att man ibland får pass som har upp till 100m skjutavstånd och då väljer jag gärna högre förstoring.

men kul med synpunkter!

en sak till , om jag fattat allt rätt så får man max ha 50 objektiv på blasers snabbfäste annars får man ta en med högre fäste, från låg till medium!

Publicerat

Beror nog på profilen på pipan om en x56 får plats.

Har en Swarre z6i 3-18x50 m SR monterad på min R8 med matchpipa och det blir nog lite på håret att en 56'a går på den.

Kan mäta hur mycket man har att spela på imorgon.

Dock är frigången mellan uppspänt slutstycke och bakre alulinsskyddet mindre än 1mm. :)

/Baner

Publicerat

på mina drevjakter så är det vanligt att man ibland får pass som har upp till 100m skjutavstånd och då väljer jag gärna högre förstoring.

men kul med synpunkter!

en sak till , om jag fattat allt rätt så får man max ha 50 objektiv på blasers snabbfäste annars får man ta en med högre fäste, från låg till medium!

Sköt massa på älgbanan för ett tag sen och varva mellan min Meopta 3-12*56 och Aimpoint 9000L, generellt sköt jag bättre med aimpointen jämfört med meoptan både på stillastående och löpande. Varierade mellan alla möjliga förstoringar på Meoptan men bäst serier fick jag helt klart med Aimpointen så man ska inte under skatta den på lite avstånd.

PS! Såg att du var i stan och jobba igår, men du gick och prata i telefon..  :wink: DS!

Publicerat
ozzian, on 30 Sept 2014 - 00:14, said:

men kul med synpunkter!

Jag vänder på frågan. Vad vinner du på förstoring?

Jag har tittat på mig själv och kommit fram till att jag har alltid på lägsta möjliga förstoring och skruvar upp om tid finns! Ser inte riktigt att det skulle ske om djuren kommer med lite fart utan då blir det med 1,5 i mitt fall! Sen är det ju så att till lite större vilt så funkar aimpointen utan problem på 100m, kolla bara på den tyska drevjakts galningen och hans kompisar!

Ps. jag trivdes aldrig med aimpoint, men ser "storheten" i den :D. Mitt kikar val blev en allround i 1,5-6, jag ville inte stå med fel kikare på bössan ;)

//Danielj

Publicerat
  • Författare

Danielj

Jo med 1-5 så kan du vrida upp, med aimpoint är det lite svårtB-)

Ingen som har erfarenhet av s&b?

Publicerat

Danielj

Jo med 1-5 så kan du vrida upp, med aimpoint är det lite svårtB-)

Ingen som har erfarenhet av s&b?

Jodå, det förstår till och med jag  :D

Men frågan är kommer du göra det? Finns tiden på de passen att skruva upp eller blir det en onödig möjlighet?

Nästa dumma fråga klarar du att skjuta med två ögon öppna utan äkta 1? Om så är fallet finns ju möjligheten att ta en Leica 1,5-10x42 som allround och en fast 8 som vak! Känns ju som risken att fel kikare sitter på bössan förminskas då. I programerings språk if "svart som natta" then "fast 8" else 1,5-10 :D

//Danielj

Publicerat

vet inget om S&B exos 1-8x24. kan vara så att objektivet är för litet i förhållande till förstoringsväxeln?

de S&B jag har tittat i har varit riktigt fina optisk, samma nivå som Swarovski, zeiss, helia, ja you name it.

det finns ju olika modeller av S&B som såklart är olika bra, men den 3-12x50 (?) S&B Zenith som jag tittade i var riktigt fin optisk sett. också tittat i 1.5-6x24 och den var väldigt fin den med, så inget fel på S&B optiskt sett. Sen kan det vara så att 1-8 med bara 24 i objektiv skapar kantoskärpa, ingen fakta alls här, men har för mig att jag har hört det tidigare.

hoppas jag inte rörde till det för mycket ..

/Jakob

Publicerat
  • Författare

Jodå, det förstår till och med jag  :D

Men frågan är kommer du göra det? Finns tiden på de passen att skruva upp eller blir det en onödig möjlighet?

Nästa dumma fråga klarar du att skjuta med två ögon öppna utan äkta 1? Om så är fallet finns ju möjligheten att ta en Leica 1,5-10x42 som allround och en fast 8 som vak! Känns ju som risken att fel kikare sitter på bössan förminskas då. I programerings språk if "svart som natta" then "fast 8" else 1,5-10 :D

//Danielj

Jo, när jag går till pass så är den på det lägsta sen bedömmer jag beroende på pass vilken förskingring jag ska ha, ibland är det på högsta.

Nej jag kan inte skjuta med båda ögonen öppna utan en äkta 1.

Exos har ett cc läge på 1 som ska vara som en aimpoint.

Med Swarren 1-6 var det svårt att ha båda ögonen öppna, troligen har jag dominant vänsterspalten, och Swarren kanske är 1,1-6

Den större s&b som jag funderar på är en pm11 4-16x50

Publicerat

Hmm, jag skjuter alltid med båda ögonene öppna även på 12x förstoring. Hur funkar det om man inte kan det? Har man höger dominant öga är man höger skytt och vice versa, inte svårare än så eller? :ohmy:

Publicerat

Hmm, jag skjuter alltid med båda ögonene öppna även på 12x förstoring. Hur funkar det om man inte kan det? Har man höger dominant öga är man höger skytt och vice versa, inte svårare än så eller? :ohmy:

tyvärr så stämmer det inte och stress kan till och med ändra vilket öga som är dominant.

//Danielj

Publicerat
ozzian, on 30 Sept 2014 - 11:04, said:

Jo, när jag går till pass så är den på det lägsta sen bedömmer jag beroende på pass vilken förskingring jag ska ha, ibland är det på högsta.

Nej jag kan inte skjuta med båda ögonen öppna utan en äkta 1.

Exos har ett cc läge på 1 som ska vara som en aimpoint.

Med Swarren 1-6 var det svårt att ha båda ögonen öppna, troligen har jag dominant vänsterspalten, och Swarren kanske är 1,1-6

Den större s&b som jag funderar på är en pm11 4-16x50

För att röra till det då!

VX6 1-6x24

VX6 3-18x50

och fast 8?

Fördelen skulle ju vara att du kan använda samma riktmedel till de variabla kikarna. nackdelen blir väl montage höjden blir onödig hög för 1-6:an men det kanske det blir ändå på bössan!

//Danielj

Publicerat
  • Författare

Funkar pm2 riktmedel bra för jakt?

P4l

Publicerat
  • Författare

Och finns denna m skena, hittar inte nått på flera siter.