Publicerat September 30, 201411 yr Nu är jag åter på jakt efter en klass 2-bössa till främst räv och rå men även grävling. Jag har snöat in på kalibern .223 i 1:8 räffelstigning för möjlighet till lite tyngre kulor vid behov. Nu har jag en förkärlek för halvautomater, gärna i syntet, men har samtidigt förstått att en halvautomat i klass 2 är Rambo-mycket farligare än likadana i klass 1 samt hagel - och skulle de dessutom vara i svart syntet så skiter man på sig på polishusets avdelning för tillstånd och drar carte blanche; Utöja och massmord - licens jätte-jätte-mycket nekad och en liten sinnesundersökning efterfrågas. Så jag har nästan givit upp tanken på en halvautomat i klass 2 men behovet av bössan och kalibern kvarstår. Jag har sneglat lite på en Tikka T3 Light Adjustable, jag har ju en tactical sedan tidigare och är mycket nöjd med den. Nu är just denna "adjustable"-modell relativt ny men vad anser ni om T3 Light som bössa i övrigt? Sköt med en Sako Finnlight i 6,5 vid ett par tillfällen och maken till pipuppslag får man leta efter, man kunde tro att det var en 375 H&H. Annars lutar det mot en Remington med någon lätt eftermarknadsstock Rekommendationer efterfrågas - lätt bössa i .223 är ledordet.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Hade en Ruger Hawkeye M77 allweather i kaliber 223 med rätt räffelstigning. Tyckte att det var ett trevligt vapen. Enkelt och funktionellt till bra pris. Sköt bra men trycket var inte det bästa. Man måste nästan byta trycke för att få det att likna något. Finns en uppsjö trycken till ruger men det kostar ju en slant. Nu var det dock länge sedan jag såg någon sådan på marknaden. Tikkan har ett mycket bättre trycke. Bra bössa men stocken är som en ihålig plast låda. Ställbart kindstöd är bra och väger till tikkans fördel. Att det bara finns en lådlängd är en nackdel. Jag skulle dock lätt kunna tänka mig att äga en tikka t3 light. Ett i mina ögon "säkert" alternativ. Skulle välja tikka före remington.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Finns det inga nya klass 2 halvautomater att köpa längre? Hittar inget när jag kollar runt i olika nätbutiker.. Ngn som vet?