Jump to content

Älgolycka..

N S
 Share

Recommended Posts

Fan.... hemkommen från ett trafik eftersök på älg. verkar varit en j-vla smäll... knapphändiga uppgifter. typ söder om infart till by. finns två byar med samma namn och tre infarter tror jag... fick köra lite o kolla men såg sen glassplitter på vägen. Inga uppgifter om vad för älg, Var den kommit från eller vart den gått. Inte ens varifårn bilen kommit.. Varit ambulans, räddningstjänst och polis på plats men ingen va kvar när jag kom. Försökte få fatt i räddningsledaren men fick inget svar. LKC hade inga mer uppgifter. Fick leta länge innan jag hittade ett spår som kunde va rätt. Det va markerat med polisband en bit ut på hygget. Såg jag givetvis inte från bilen när jag körde förbi....Polare anslöt senare. Spårade 1,2km innan kontakt. gick inte konstigt, inget blod. dock så verkade den inte ha bråttom.. stor älg. Fick info om att två ekipage ska sett i området. ko med enkel kalv och en med dubbel kalv. Såg inga kalvslag alls. Fick inte tag på älghund heller... Blackie fick helt enkelt välja vart hon ville gå. Det enda märkliga va att jag inte såg språngspår från älgen. Kopplade loss när jag hört knak framför mig och tåget drog igång. Tappade kontakten med pejl j-vlen typ direkt... fick fotledes försöka hänga på. Kom senare fram till en polares hus som har samma pejl som jag, Lånade en längre antenn och fick kontakt igen. Fick skjuts ner och kom före hund och älg. Såg den när den när den gick över vägen på 50m. Stor ko, såg inga som helst fel på den och jag avstod från att skjuta. Jycken låg väl 3-4 min efter. gissar på att förföljandet va 4-5 km där jag kopplade.  Vi åkte sen tillbaka och slog ring på ring kring olyckan men inga "hugg" annat än på den löpan vi gått på och därifrån älgen kommit. Tycker det är fan så konstigt om en älg kan demolera en bil, låg glassplitter på en lång sträcka och ändå inte visa några skador. Vi leta som fan efter kalvspår eller andra älgspår om det nu va fel älg jycken tog spåret på. Nu kommer jag nog inte sova inatt... funderar som fan på om jag ändå skulle fällt kon... sekvensen när den gick över vägen rullar konstant på näthinnan... ifall jag skjutit hade jag iallafall haft facit på om det va rätt älg......

• Like 2

Fått fram lite mer info. Haft folk ute och kollat olycksplatsen idag och vallat igenom hygget intill. Finns inga kalvspår att se.Om jag har tidsuppfattningen klar så tog det nog 1,5-2 tim innan vi hade kontakt med kon. En kille har spårat älgen som Blackie valde ytterligare 1 km från där jag kopplade. Konstaterat att den spretar med en höger klöv där den i bra fart sprungit på en grusväg en bit men sätter ner alla fötterna ordentligt. Sen har den gått ut i sjön, troligen ut på ett par öar där ute eller fortsatt över. Som det verkar så skulle jag litat på tiken som vanligt och fällt det vilt hon skäller på. Fast nu tror jag... hur otroligt det än låter... att älgen överlever. vore det allvarliga tex inre skador skulle den stannat på den sträckan som vi förföljt den såväl som, den fick tid på sig att stelna till... En vecka till älgjakten och samma lag jagar över stort område där. De ska givet kolla noga på alla kor de ser. Men det känns ändå inge bra.. fan skulle skjutit... men de är lätt o va efterklok...

Märkligt brukar vara märkbart mer skador på älgen efter en son smäll än en spretande klöv,,

Har du kollat båda sidor av vägen NS så du inte är på fel älg ?

Annars kan du ju prova att få kontakt med föraren av bil genom polis eller nåt,,

Det kan ju ge dig svar ,,

Hade ett liknande fall för något år sedan, hade dock inte någon chans att skjuta. Var ungefär samma datum och stora skador på bilen. Hade hund på i några kilometer men fick inte stopp på älgen.

Fälldes sedan på älgjakten med ett infekterat framben. Att vi tror det är just den älgen är att den tappade ena hornet i krocken och denna älg saknade ett horn.

Så man ska nog aldrig tveka om det är en rejäl smäll!

Märkligt brukar vara märkbart mer skador på älgen efter en son smäll än en spretande klöv,,

Har du kollat båda sidor av vägen NS så du inte är på fel älg ?

Annars kan du ju prova att få kontakt med föraren av bil genom polis eller nåt,,

Det kan ju ge dig svar ,,

Jepp, båda sidor kollade flera ggr igår kväll... enda slaget som min hund va intresserad av är den som vi förföljt och jag såg som sen gick i sjön. 

Ytterligare hund på olycksplats i morse utan att hitta nått. och markägaren va där nu i eftermiddags med sin hund och reste en frisk ko på andra sidan en bit ifrån, han ringde nyss. Han kollat på den i 15 min, betar lugnt osv. Sen har han finkammat den sidan med sin hund om den kon nu ev letar efter sin kalv om den nu har nån. Fan.. jag blir bara mer förbryllad...

Sjukt märkligt är de hur som... den smällen borde fan ha gett något i blodväg om inte annat...