Publicerat Oktober 6, 201411 yr Hej Svettas som en gris när jag rör mig så goretex har ej varit aktuellt men i dessa tider så kanske det skulle funka när det är runt nollan och blött. Någon vänlig själ som kan tipsa om en skaldress, vill ej ha något foder utan en enkel, tunn dress som andas så bra som möjligt. Tanken var att enbart ha en tunn långkalsong under, något tips om en kvalitetsdress?? camouflage och gärna vattentäta fickor.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Har ett ställ pac-lite ifrån Härkila, tvivlar på att du behöver ens långisar under om du rör på dig i de graderna. Lätt å fint ställ, prassligt kommer man dock inte ifrån. Nu har mitt ett par år på nacken så tyget kanske är hållbarare nu men mitt är inget hardcore direkt, efter första vändan in ett videsnår på fjället så hade byxorna 2 hål. Skickades på lagning så de är täta nu, men jag har lärt mig att de skall användas med måtta så att säga.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Ett ställ som överraskat mig mycket positivt är Itab outback II. Köpte byxorna och outback action jackan för att ha som backup. Jämfört med mina härkila prohunter byxor så är outback stället lättare och bra ventilerat. Har faktiskt använt outback mer än härkila i år. Kan tänka mig att det väger över när det blir kallare. Härkila byxorna kostar 2000:- mer än outback. Är de 2000 kronor bättre? Nej, absolut inte. Men köper man från itab så är den bra om man har en sambo som är flink med nål och tråd. Sömmarna kan vara en svag punkt på vissa plagg. Har dock inte upplevt det på outback.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Jag är inte heller så förtjust i goretex o liknande dock gillar jag min sån här dräkt. http://www.bearskin.se/sv/artiklar/bearskin-ursurs-byxa.html Ett annat alternativ, om det är av vegetationen du blir blöt av, är att köra såna härhttp://www.bearskin.se/sv/artiklar/bearskin-bearzip.html och använde med följande underben som är gjorda i typ bävernylon liknande. Trivs själv mycket bra i båda boxorna.. Jonas
Publicerat November 8, 201411 yr Beror lite på vilken fotbeklädnad man har och hur kallt och blött det är. Jag är allergisk mot knöliga byxor i stövlar. Därav har jag köpt engelska kortbyxor eller breeks som de kallas i UK, knickers i Sverige (Googlar man knickers så får man se många trosbilder). Är helt frälst. Har ett par lätt impregnerade i mollskin för mer rörliga/torra aktiviteter och ett par Seeland med membran för kallt och riktigt regnigt. I stövlarna dubbla tunna strumpor eller tunna cool maxstrumpor och tunna långa ullstrumpor. Mollskinsbyxorna torkar snabbt om de blir fuktiga. Har även den kalssiska skinnflurpsbyxan som erbjuder sama sak Till kängor har jag helst ordentligt vaxade byxor och är väldigt böjd med Itabs Woodstock för 250. 1000 billigare än fjällräven Vidda som jag slitit ut ett par av på kort tid för att väven rivs upp. Mitt nästa byxprojekt är att korta ett par vaxade byxor till stövellängd. Det kommer nog att bli än bättre än mollskin etersom det är lite svalare o torkar snabbare. Membranbyxor till stillasittande om det är svalt ute eller om jag ska få i riktigt kallt.
Publicerat November 11, 201411 yr Går du mycket i våta buskage etc så är byxholkar väldigt bra iom att de medger mycket god ventilation samtidigt som de är helt täta. Goretex och liknande material slutar andas så fort de blir våta, egentligen.
Publicerat November 11, 201411 yr Byxholkar är helt suveräna! Ventilerar hur bra som helst. Det är väl spenderade pengar!
Publicerat November 12, 201411 yr Kör man med vaxade holkar så håller de betydligt bättre för björnbärssnåren med. Bara att vaxa dom lite då och då. /T