Publicerat Oktober 7, 201411 yr Jag ska hem till jämtland till helgen och jaga lite älg.... Hade även tänkt försöka mig på någon spelorre någon morgon om vädret tillåter. Problemet är att jag inte har någon lämplig kula laddad, och kommer eller inte att hinna ladda upp något då jag är i stockholm på jobb. Jag har lite norma jaktmatch, 6,5grams hålspets. Någon som vet hur den beter sig vid träff i fågel?. Har just nu inskjutit med 120gr a-frame. Är den tillräckligt hård för att hålla för en träff i vingen? har inte skjutit något vilt med den kulan, så jag har bara hört rykten om att den ska vara så hård att den beter sig som en helmantel i mindre vilt. Om ingen av dessa kulor är lämpliga, vad/vart får jag tag på ammo mellan mälardalen- bräcke. Gärna en bit norrut på den sträckan, då jag åker hyfsat tidigt på morgonen. Mvh/Urban
Publicerat Oktober 7, 201411 yr norma jaktmatch 7,8g är helmantel, 6,5g är INTE bra! skjutit några med den och visst dom dör, jättefort. 7 eller 8 g scenar är helt suverän. sportringen i sveg (vid Statoil) har haft likaså landbys östersund om du skall handla på väg upp. Det säkraste kortet är väl annars bengt på skyttepresicion i söderala (Söderhamn) efter E4:an Han är agent för lapua
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Författare Ok ska testa söderhamn. Har bara hört gott om scenar, så jag är lite nyfiken att testa. mvh/Urban
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Ring först finns annonser i lite olika jakttidningar eller nätet han har inte öppet jämnt men han brukar lösa det.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr norma jaktmatch 7,8g är helmantel, 6,5g är INTE bra! skjutit några med den och visst dom dör, jättefort. 7 eller 8 g scenar är helt suverän. sportringen i sveg (vid Statoil) har haft likaså landbys östersund om du skall handla på väg upp. Det säkraste kortet är väl annars bengt på skyttepresicion i söderala (Söderhamn) efter E4:an Han är agent för lapua Va?? Jag har skjutit flertalet orrar med Normas jaktmatch 6,5gram hålspets utan problem. Hela och fina. Aldrig en enda sprängning. Inte ens nötskrikorna blir trasiga. Det kanske beror räfflelstigning och hur din bössa stabiliserar kulorna. Då var faktiskt min 223rem värre än min 6,5a. Hittade aldrig någon fabriksladdad kula som funkade riktigt bra. Scenar är bra till fågel. Det är ju också en hålspets. Men det beror ju på vem man frågar, det finns ju dom som total sågar scenar också. Annars finns ju Norma golden target. Har dock inte provat den på fågel själv men det finns de som använder den.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr 6,5or har i princip bara snabba stigningar som tex 1:8 oavsett de kommer från fabrik eller smed så det bör vara annat som spökar.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Träffar du vingknogen spelar det nog ingen större roll vad du har, hålet blir bara mer eller mycket mer större. Har för mej att manteln är tjockare på scenaren så den öppnar långsammare men kan ha fel. Jag har "bara" skjutit sönder 3 fåglar innan jag slutade använda norma jm 6,5g men det var nästan 10 år sedan så tillverkningsprocessen kan ha ändrats? Mina erfarenheter är exakt motsatt till streif då jag även har en 223:a tänker inte säga om någon har rätt eller fel utan bara att det är helt olika. men får du tag i scenar skulle jag rekommendera den,annars skulle jag välja jaktmatch framför A-frame alla dagar i veckan
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Författare Tackar för inputs... Kommer jag över scenar ska jag testa, har som sagt bara hört gott om den! Annars testar jag nog med 6,5grams jaktmatchen, då jag redan har den. Ang 223 har jag ingen erfarenhet, men hade problem på håll under 70-80m när jag sköt fågel med 222 förr.... Verkar som om kulan inte stabiliserade innan, då skadorna vart ordentligt stora vid benträff. Blev hållet däremot upp mot 180-200 m så tyckte jag skottverkan ist var otillräcklig. mvh/Urban
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Har också skjutit både tjäder och orre med 6,5g hålspets och de har aldrig blivit mycket sprängning i köttet.. Tycker den funkar väldigt bra! Så om du redan har det hemma så skulle jag tagit de om du bara ska jaga orre 1vecka på hela året
Publicerat Oktober 8, 201411 yr I en vanlig 6,5x55 så väljer jag scenar 7 eller 8 gram utan att fundera på annat.
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Jag skjuter både skogsfågel, kråkor, rävar och gäss med 6,5 grams kulan i fabriksladdade patroner. På skogsfågel har jag aldrig haft större utgångshål än en femkrona, jag har någon gås och en räv som är skjutna på snedden som varit väldigt sönderskjutna men det är allt.
Publicerat Oktober 8, 201411 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/30299-foerstasista-gaangen-med-scenar/#entry496231 Detta gällde 139gr Scenar. Fullständigt oanvändbar till fågel - enl. mig då…. Mvh Sem
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Författare Hmmm! Gör det inte lättare att välja....gissar att 6,5*55 inte ger det resultatet. Det är ju många som är toknöjda med scenar...!? Kanske skulle satsa på vanlig helmantel ist...? mvh/Urban
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Ta lapua trainer patronen om du får chansen. Jag har jagat lite fågel genom åren och använt i stort sätt alla hålspets och helmantel som finns till kalibern. Min topplista med bästa först. Lapua fmj 100gr som funkar i rätt höga hastigheter, norma golden target ej över 860 m/s, scenar 8 gram ej över 850 m/s gärna 840 m/s Norma 120 gr fmj kan laddas rätt tufft men dras med skärskott då och då. Sierra,Berger osv har för tunn mantel och havererar. Norma jm duger inte alls för mig alldeles för stygg.
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Författare Vet du var man kan köpa den i dina krokar. Är glad om jag slipper åka genom stan, brukar åka kvittsleby-matfors när jag åker den vägen. mvh/Urban
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Skytteprecision har lapua fmj fabriksladdade. Ring honom i tid så kan du köpa på vägen upp.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr En snabb koll på normas hemsida gav hastigheten ca850m/s vid utgångshastighet 970m/s med lapuas 8grams scenar. Tror ingen av fåglarna jag skjutit på det avståndet gått sönder/sprängts men under 175m så var risken ganska stor att det gick åt helsike. Däremot så dog de oavsett var träffen satt och seglade inga längre sträckor efter en träff. I en vanlig 6,5;a så ska det gå bra men det fungerar lika bra med en trubbnosig helmantel också. Den absolut populäraste kulan förr var armens tunga tio grams trubbnoskula. Du får betydligt bättre kulbana med scenaren men skjuter lapuas fmj bra så kör på den för då behöver du aldrig oroa dig för sprängd fågel.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Författare Köpte lapua 6,5grams fmj. Halvtrubbig kula som jag tror blir kanon.... mvh/Urban
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Senaste orren skjuten med 6,5x55 Normas Jaktmatch 6,5gram hålspets. Utgångshålet är kanske dubbelt så stort som ingången. Ingen sprängning att tala om.