Publicerat Oktober 7, 201411 yr Detta är en populär post. Var ute på ett eftersök igår. Killen hade först skjutit en kulting i en flock på ca 15 grisar. Men satt kvar och då kom det ut en ensam galt efter ett tag. Den försvann i skottet och de hade hittat blod på skottplatsen och gått letat lite utan resultat. När jag kom dit med en riktig lampa så hittade jag en ca 10cm lång leverbit 2m från skottplatsen. Trodde väl själv att den låg död i närheten så Maja fick chansen. Tog spåret direkt fastän det varit många grisar på åteln. Men hon spårade lite slarvigt med hög nos i vinden. Fast hon höll ändå spåret även om hon inte låg rätt över det utan kryssar. Men vi behövde aldrig ta om. Var tydligt blodspår hela tiden. Efter 400 m så kommer vi till en tät granplantering och där stinker det tjära och Maja blir hetare så jag förstår att den gått upp och jag släpper. Upptag 60m bort och rusning direkt. Intill planteringen är ett hygge och det går ett helt varv runt det (600m) och stannar i planteringen framför mig. Väntar 5min sen går jag på. Kommer precis intill när Maja parerar och jag kan avsluta. En fin galt runt 80-90kg. Skottet satt lågt bakom frambenen. Och det är lite märkligt att den kunde springa så lätt. Är rätt nöjd med Maja. Verkar inte ha några problem med att jobba med vuxna grisar i mörkret. Får köra lite mer spårträning med henne så kan det nog bli en skaplig eftersökshund. Hade bara en usel mobil med mig så fotot är riktigt dåligt. :$
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Gött att nån får ihjäl det man letar efter... själv tycker jag de bara jävlas nu...
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Författare Gött att nån får ihjäl det man letar efter... själv tycker jag de bara jävlas nu... Vet hur det känns. Kunde nästan gett bort Maja i lördags och sen dess har det trillat 2 grisar för henne.