Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare på 300m..Hjälp tack

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har sett att de finns mycket folk som är duktiga att skjuta här på Jaktsidan... Och jag skulle vilja bli en av er!  :biggrin:

Det jag skulle vilja bli bättre på är att få in en bra träff från avstånd 0 till 300meter så snabbt som möjligt.

Jag skjuter med 6,5x55, Norma 6,5gram hålspets, 

Bössa: cg 3000

optik: Delta optical 2,5-16x50 utan targetsrattar...

Har ni några tips hur jag ska kunna skjuta ett skott inom ett träffomreåde ca 5x5 från 0 till 300...

ska man "klicka" upp kikarsiktet? eller hur gör ni?

skriv allt ni kan, vill gärna lära mig! 

Mvh Filip

Publicerat

Ett ambitiöst men bra mål. Börja med att kontrollera din kulbana, skjut in mitt i på 100m och kolla hur mycket kulan faller på 200m och 300m.

Publicerat
  • Författare

Ett ambitiöst men bra mål. Börja med att kontrollera din kulbana, skjut in mitt i på 100m och kolla hur mycket kulan faller på 200m och 300m.

Vet ungefär hur kulan går.. Och sen har jag kollat på appen Norma ballistic.

Men ca 15cm under på 200

Och ca 50-60cm under på 300...

Publicerat

6,5 grams kulan (Jaktmatch) tycker jag är ett gränsfall på avstånd över 200 meter, även om den kan fungera.

Fabriksladdad så ligger Vo på 750-800 m/s.  Mycket sällan 800, som Norma anger...

Med en 7-9 grams torpedkula så blir plötsligt saken en helt annan.

I övrigt så håller jag med Sidelock. Försök att få tag i en ledig 300m bana och kolla kuldroppet i verkligheten.

Appen ger bara en fingervisning.

Publicerat

Vet ungefär hur kulan går.. Och sen har jag kollat på appen Norma ballistic.

Men ca 15cm under på 200

Och ca 50-60cm under på 300...

50-60cm? Det slår på 10cm då, inte ens i närheten av tillräcklig kunskap om kulbanan för att ta ett 5x5 mål på samma avstånd.

Ut på banan igen. ;)

Publicerat
  • Författare

50-60cm? Det slår på 10cm då, inte ens i närheten av tillräcklig kunskap om kulbanan för att ta ett 5x5 mål på samma avstånd.

Ut på banan igen. ;)

Ja har inte skjutit på 300m så mycket...

Men hur gör jag sen då? När jag vet exakt hur kulan går på 200 och 300... Vad är nästa steg? :)

Publicerat

Vad har du för riktmedel?

Annars är det ju bara vrida upp korset tills du träffar på 300m, men räkna klicken så du vet hur du återställer siktet :)

Har du nått med streck eller punkter i höjdled så provar du dig fram vid vilken du ska använda på 200 o 300m

Publicerat
  • Författare

Vad har du för riktmedel?

Annars är det ju bara vrida upp korset tills du träffar på 300m, men räkna klicken så du vet hur du återställer siktet :)

Har du nått med streck eller punkter i höjdled så provar du dig fram vid vilken du ska använda på 200 o 300m

Nej har ingenting i höjdled...

Ja de är väl så man får göra.. Hur gör ni för att minnas till nästa gång ni är på banan Hur många klick de var för att träffa 300meter? :)

Publicerat

Nej har ingenting i höjdled...

Ja de är väl så man får göra.. Hur gör ni för att minnas till nästa gång ni är på banan Hur många klick de var för att träffa 300meter? :)

Penna och papper? ;-)
Publicerat

Skriv upp det?

Eller använd en ballistisk app.

Publicerat
  • Författare

Steg 1 är att hitta en solid och repeterbar skjutställning. Avslappnad men stabil. Beskrivningen gäller liggande skytte med bipod och baksäck.

Börja med att ligga rakt bakom vapnet, kroppen i forman som ett "Y" med fötterna platt på marken med tårna pekande utåt. Är du högerskytt så ska du hålla ett stadigt men inte rekylupptagningspåverkande grepp om kolven. Vänstra handen håller i baksäcken under kolven och kan användas genom att krama baksäcken i olika grader för att höja/sänka träffläge.

Steg 2

Skjut på 100m och bekräfta repeterbarheten i skjutställningen och naturligtvis att man håller ihop grupperna fint, vilket indikerar en i övrigt bra skjutställning.

Steg 3

Öka till 200m, skjut en serie med din nu inövade och stabila skjutställning och kolla träffpunkt. Klicka upp tills riktpunkt och träffpunkt blir ett och loggför antal klick. Träna!

Steg 4

Öka till 300m, gör som steg 3 men träna ännu mer! NU kommer de allra flesta misstag att synas ordentligt på tavlan...övning ger färdighet. Öva öva öva.....och loggför allt.

Jag är INGEN expert, lekman ut i fingerspetsarna. Men som ovan beskrivet har jag gjort och gör fortfarande. Det fungerar men finns säkert bättre modeller och framför allt: jag skrapade bara ytan i min grova beskrivning. ;)

Tack för tipsen!

Jätte schyst att du delar med dig! :)

Publicerat

Min erfarenhet är att det är fruktansvärt svårt att lära sig över internet fullt ut. Om du bor nära sundsvall kan du följa med när vi tränar.

Publicerat
  • Författare

Min erfarenhet är att det är fruktansvärt svårt att lära sig över internet fullt ut. Om du bor nära sundsvall kan du följa med när vi tränar.

Bor tyvärr i norra Dalarna.. Tack ändå! :)
Publicerat

Penna och papper? ;-)

Ja papper och penna är en metod. Själv är jag expert på att förlägga sådant. Nagellack-prickar i olika färger kör jag med (men då för att enkelt kunna byta mellan olika kulor). Synnerligen enkelt:)

Publicerat

Har du funderat över vilka träffbilder du måste prestera på hundra meter för att ha en chans ens i teorin att klara 5x5 på 300? Är du där? Om inte så fundera mer på att träna på 100m än på att skruva för trehundra. Freddes råd gäller i övrigt!