Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

blaser r93 och stalon whisper med stslons öppna riktmedel.

Featured Replies

Publicerat

Testsköt precis med blasers org riktmedel baktill på bössan. Framtill sitter en stalon whisper med stslons egna öppna riktmedel.

På 20m tar skotten ca 25cm lågt. 30m missar jag hela tavlan. Ja de går ju fan inte. Vad göra? Bara glömma skiten o köpa ett aimpoint eller lågförstorande? Surt nu när man trodde man fått ihop de ganska så bra...

Publicerat

Vaddå, om det tar lågt så kapar man bara höjden på kornet, om man inte kan få upp siktet tillräckligt högt så höjer man bara siktesfoten, förslagsvis provisoriskt först, du hade väl aldrig idéen att allt skulle linjera så bra att det bara skulle ta, utan justeringar?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Mtp man inte kan kapa främre kornet något öht mtp utformningen så hoppades man ju dom hade testat ut så det skulle slå något så nära som bra iaf. Höja bakre siktesbladet vettifan hur man gör det på blasern. Sitter lixom lite där det sitter.

så jo jag hade dylika förhoppningar att de skulle ta något så nära som rätt iaf. Med 50+cm på 50m är inte direkt axeptabelt. .

Publicerat

Fila.

Publicerat

Är väl plast i den delen som är siktet? Det är bara att värma försiktigt med en tändare och forma om, eller? Allvarligt talat är det en rätt enkel sak att pröva ut underslaget på säg 70 meter, lagomt avstånd för att skjuta med öppna och sedan ordna med ett lägre sikte. /Christian

Publicerat

Är de med en ring och en insexa som man sätter runt dämparen? I så fall kan du vinna lite beroende hur du placera den.

S.

Publicerat
  • Författare

Fiberoptiskt kort kör stalon med. Mtp hur rappligt de känns så tror jag föga på o fila i det?

Hur formar du om det bakre siktbladet efter du värmt upp det såpass mkt christian då?

70m?

Öppna på denna är max 40m för min del. Men reknagels öppna till blaser är lite högre. Dock gillar jag inte utformningen på dom som brukar finnas hemma. Går o leva med 5cm fel. Tom 10cm mtp 40m är max. 20m är mer normslt. Annars har jag 2.5ggr förstoring som lägst på siktet.

Publicerat
  • Författare

Japp hs_merkel. Det är den typen. Jävligt rappligt öht måste jag säga för den kostnaden?!?

Känns nästan enklare o köpa en 1-4/6 o kränga på. Om än dyrare men enklare.

Kornet är som du pratar om redan vinklat en del åt sidan samt siktbladet flyttat åt samma håll för o vinna lite höjd för siktesbladet. Har jag det högst på dämparen slår det fel på 30+ på 20m tyvärr.

Publicerat
  • Författare

Feö av mig. Det är det "nya" riktmedlet från stalon. Ett korn och en låsdel som går över dämparen. Annars är det som en platta bakom dämparen bara. Den med ringer är nog endast till stalon compact

Publicerat

Jag hjälpte en att skjuta in ett sådant och vi filade oss till rätt läge. Sen lossna de när han skjöt älgprovet.

S.

Publicerat
  • Författare

Känns sådär hållbart i orgstorlek. Rappligt är rätta ordet. Då är nog låsringen som för compacten bättre. Nä blir nog en 1-4 istället tror jag allt!

Publicerat

Har inte hört bara bra saker om stalons dämparkorn. Fördelen är väl en längre visirlinje men det är nästan egalt för ett pekvapen i praktiken. Jag har höjt kornfot och siktesfot med recknagels grejor, blad och korn är nog inte mer än 30 cm i från varandra men har noterat att det funkar för mina behov, 0-30m. 

Publicerat

Det där borde vilken vapensmed som helst kunna få ihop, kan inte kosta många kronor!

• 9 months later...
Publicerat

Har samma problem som trådskaparen. Ni som bytt till recknagel funkar det bättre och var kan man få tag i det?

Publicerat

Bössmakern.