Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att synas i skogen -UN Blue

Featured Replies

Publicerat

På andra sidan jordklotet tänker dom lite längre än vad vi kanske gjort med våra oranga kamoflagekläder...

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10870721

Och det har en del friluftsleverantörer också.

http://www.fjallraven.se/catalogsearch/result/?q=Un+Blue

Tror ni vi kommer att få se UN blue jaktkläder så småningom eller är vi inkörda på orange? Är blått kanske helt enkelt inte lika "coolt"?

Publicerat

Läste pdf:en från undersökningen artikeln hänvisade till. (Ska vara en DVD med kompletta synlighetstestet om jag förstod rätt)

http://www.mountainsafety.org.nz/assets/images/to_hunt_return_abs.pdf

Sa typ ingenting mera om färgerna, bara att underlaget inte var tillräckligt för att dra några slutsatser om anledning till skjutolyckor (olika anledningar utreddes). En sak man kunde se iallafall var att få av skyttarna hade formell jägarutbildning. 

Jag ser dock en fördel i att alla jägarna bär samma signalfärg. Oftast lättare att identifiera ickejägare och varna kamrater för att det finns sådanna i närheten.  (Som t.ex. inte har kunskap och kan röra sig in på passens skjutområden och befinna sig där när en älg dyker upp) . 

Publicerat

Ideen är inte helt ny - i slutet av 90-talet/början av 2000-talet tillverkade Swedteam kläder av ett m90-liknande camotyg som designats av Safehunting. Det var färgat rött/orange/blått. Det slog dock inte riktigt på marknaden.

Publicerat

Anledningen till att organge/gult används mestadels är att det syns bäst helt enkelt. Kollar man på färgskalan ligger organge mycket längre från brunt/grönt (som naturen vanligtvis är på hösten) än vad blått gör. Där av är gult/organge dom vanligaste signalfärgerna. 

Publicerat
  • Författare

Anledningen till att organge/gult används mestadels är att det syns bäst helt enkelt. Kollar man på färgskalan ligger organge mycket längre från brunt/grönt (som naturen vanligtvis är på hösten) än vad blått gör. Där av är gult/organge dom vanligaste signalfärgerna. 

Hoel, jag vet inte var du jagar men där jag jagar på hösten är färgerna just orange, gult och rött :-) På sommaren däremot, när jag inte jagar löst i skogen är färgerna grönt och brunt. Un-blue syns bäst både då och på hösten, dessutom är en hel del av befolkningen färgblinda för rött-gult-orange mot grönt.

Malx: Jag köper din poäng om att unisont för jägarkåren är bra. Frågan är bara om orange är bäst? Men det kanske är hugget i sten? Alla kan väl inte tvingas byta jaktställ heller....

Publicerat

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat

Överallt verkar det handla mycket om camo, att inte synas, eller signalfärger, att synes. Jag ser det som i varje läge upp till skytten att kunna bedöma vad man lossar skott mot. Kan man inte klart avgöra att det är ett skjutbart vilt man har i siktet och man har ett fullgott kulfång skall man inte skjuta man kan inte förlita sig på att det inte finns svampplockare, fågelskådare eller personer som av annan anledning är ute och rör sig i terrängen och inte tänker jakt och därmed inte bär signalfärger. I de jakter jag själv deltar så är det ofta som hundförare och då sernjag givetvis till att jag är klädd så jag syns. Den färg som jag tycker är effektivast är gulgrön signalfärg, en keps i den den färgen syns på långt håll även i svag belysning.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat

Jag ser det som i varje läge upp till skytten att kunna bedöma vad man lossar skott mot. Kan man inte klart avgöra att det är ett skjutbart vilt man har i siktet och man har ett fullgott kulfång skall man inte skjuta man kan inte förlita sig på att det inte finns svampplockare, fågelskådare eller personer som av annan anledning är ute och rör sig i terrängen och inte tänker jakt och därmed inte bär signalfärger.

Det tror jag inte du hittar någon på detta forum som inte skriver under på. Det svåraste punkten är dock att hålla uppsikt på hela det "fullgotta" kulfånget från många positioner. (Absolut min största rädsla som skytt)

Publicerat

De gulaktiga ljusa färgerna behåller sin kontrast gentemot omgivningen även i svartvitt. Om det är en fördel eller nackdel kan diskuteras. De blå kammofärgerna syns bra i öppnare gräslandskap.

Publicerat

Hoel, jag vet inte var du jagar men där jag jagar på hösten är färgerna just orange, gult och rött :-) På sommaren däremot, när jag inte jagar löst i skogen är färgerna grönt och brunt. Un-blue syns bäst både då och på hösten, dessutom är en hel del av befolkningen färgblinda för rött-gult-orange mot grönt.

Malx: Jag köper din poäng om att unisont för jägarkåren är bra. Frågan är bara om orange är bäst? Men det kanske är hugget i sten? Alla kan väl inte tvingas byta jaktställ heller....

På våra marker är det mestadels barrskog och när dom blir gul,orange eller röda då vetto fan :P 

Publicerat

Har för mig att jag läst någonstans att blått är en färg som djuren ser eller som sticker ut i deras ögon. Minns dock inte var jag läste det.

Publicerat

Har för mig att jag läst någonstans att blått är en färg som djuren ser

Jo, det stämmer att det normala för däggdjur är att kunna se skillnad på blått och vad man kan kalla rödgrönt. Fast för t ex hjortdjur är det snarare "blått" eftersom de kan se ultraviolett också så deras blått kan ligga utanför vad vi kan se alls.

Publicerat

Har för mig att jag läst någonstans att blått är en färg som djuren ser eller som sticker ut i deras ögon. Minns dock inte var jag läste det.

Är det denna du menar?

post-12637-0-86497000-1413265015_thumb.j

Publicerat

Jag har sett flera försök att göra vetenskap av vad djuren ser och inte. Och de som jobbar med praktiska försök brukar inte komma till riktigt samma slutsatser som de som jobbar med "medicinskt" dvs tittar på ögonen. (Vilket grafen ovan bygger på) Tyvärr inga länkar just nu...

Jag vill helt ovetenskapligt likna det vid att de som tittar på ögonen tittar på en sensor och glömmer bort den bildbehandlande grafikprocessorn. En processor (hjärnan) som mycket väl kan vara överlägsen vår egen när det gäller att behandla viss typ av info.

Så att vissa djur kan skilja på färger vi uppfattar som "nära" varandra kanske inte är så konstigt. Det har varit en fördel i miljontals år att kunna skilja mogna bär från omogna, vissa färgkombinationer signalerar att något är giftigt. Jag är helt övertygad om att många djur är väldigt duktiga att urskilja dylik info.

Om vi tar t.ex. räv och björn. Så hittar de gärna mogna lingon. Därför tror jag att de har en större förmåga att urskilja rött bland grönt än de flesta hjortdjur som åtminstone enligt min erfarenhet inte är lika förtjusta i Lingon.

Om du skall jaga ett djur som gärna äter blåbär så säger både denna teori och grafen ovanför att blå camo kanske inte är det smartaste...

Vore kul om någon som vet lite mer och som tittat på detta mer seriöst ville kommentera.

Publicerat
Om vi tar t.ex. räv och björn. Så hittar de gärna mogna lingon. Därför tror jag att de har en större förmåga att urskilja rött bland grönt än de flesta hjortdjur

Tror björnar hittar sin föda främst med luktsinnet...

• 6 years later...
Publicerat

Har på mig rosa badmössa när jag simmar i havet. Tänker att ju onaturligare färg desto bättre. Orange är väll varenda lövträd under hösten? Men klart hellre död än röd/rosa kanske en jägare resonerar...

Publicerat
54 minutes ago Oddlund sa:

Har på mig rosa badmössa när jag simmar i havet. Tänker att ju onaturligare färg desto bättre. Orange är väll varenda lövträd under hösten? Men klart hellre död än röd/rosa kanske en jägare resonerar...

klokt ! med Rosa mössa alltså, men du simmar väl inte där det kan komma båtar ?? :huh:

Publicerat

Vilket trådlyft 💙 

Det har utvecklats mycket inom civil camo. Frågan är vad som har evidensbas eller bara är trender. 

Publicerat
23 hours ago culot sa:

klokt ! med Rosa mössa alltså, men du simmar väl inte där det kan komma båtar ?? 

I viss mån kommer det en och annan mindre båt

Publicerat
On 5/21/2021 at 8:37 AM, Oddlund said:

Rosa är det vi brukar helst ha på snitslarna vid hundträningen eftersom det är den färgen som inte finns (eller finns minst) i skogen. Orange är ju verkligen en färg som det är gott om där..

Publicerat

Blå är en riktigt bra färg att synas i skogen oavsett årstid.

Vi har vissa passlinor snitslade i blått, tycker faktiskt dom syns överlägset bäst när löven är gula och orange på hösten.

Så Hem-glass-mössa och jacka i Forest camo blue så.....

• 2 months later...
Publicerat

Har blå vindjacka under orange väst när jag går m hundarna. Hundarna har för året nya blå/oranga västar som syns riktigt bra. 

76699537-A156-4B8A-952E-900C4BDA5E27.png