Publicerat Oktober 9, 201411 yr Hej! Sådana här trådar förekommer väl titt som tätt föreställer jag mig, men jag provar ändå... Har en T3:a i 308 som jag är nöjd med men som saknar "det" för min del. Så jag har gått i bössbytartankar ett bra tag nu. Men… jag hittar f-n inget vettigt överhuvudtaget. Jag är väl kanske rätt låst vid att det ska vara en 308 pga det är en allroundkaliber med rätt billig jaktmatch osv, men hade inte haft något emot att ha en pipbytare i typ 6,5x55/9,3x62, 6,5x55/8x57js, 243win/270win osv. Men hittar knappt någonting som faller mig i smaken… halvautomat blir det nog aldrig. Vill inte ha något budgetmässigt heller. - Sako 75:orna är rätt fina, men tycker kolvarna är tråkiga och rätt otympliga. Dessutom, inget pipbytarsystem och dåligt utbud på begagnade. - 85:orna tycker jag nog inte är värda priset, de har knappt rekylklack, dålig utkastarvinkel som hade varit förödande för mina gluggar. Även om jag fullkomligt älskar ergonomin och stocken på 85 Grizzly. - Sauer 202:orna är trevliga, absolut. Men de har sin tunna förstock, märkliga säkringslösning och halvbra pipbytarsystem. Och Monte Carlo-stock… *rysning*. Har kollat på deras "specialmodeller" som Wildboar och Light Hatari (den sistnämnda är väldigt trevlig) men 30 laxar (vilket är maxbudget) för vad som egentligen är en annans customvapen? Nja. - Blaser R93/R8 går helt bort för att jag helt enkelt tycker de är vansinnigt tråkiga. Personlig åsikt dock. - Merkel R1/Helix och speciellt Helixen verkar vara väldigt trevlig, men tycker estetiken/designen är rätt anskrämlig… - Mauser M03 är en rätt stark kandidat, men går för tillfället bort pga att jag tycker det är en rätt klumpig konstruktion och att den är rätt tung för exempelvis pirsch. Dessutom gillar jag inte att den som jag förstått det kräver höga montage. Jag kommer till 90% av tiden skjuta med 24, 42 eller 50-glugg, även om jag vill ha möjligheten att skjuta med öppna riktmedel ibland. Således vill jag ha låga montage och rätt "höga" kolvar… Vad f-nken ska jag ta mig till? Jag vill ha: en allroundbössa, gärna pipbytare, som är pålitlig, har bra precision och är så mycket befriad från plast som det går idag. Den ska inte vara för tung då jag pirschjagar mycket och kommer ägna mig mer och mer åt hundar framöver. Dessutom har jag verkligen ingenting emot att sitta med en lätt "hundförarbössa" på pass eller liknande. Kommer inte ägna mig åt tävlingsskytte eller rent precisions-skjutbänks-skytte i nämnvärd utsträckning, utan vill ha en bössa som jag kan träna mycket med och utvecklas som skytt med. Kommer inte handladda inom nära framtid heller ska väl tilläggas. Vad tror ni? Rekommendationer? Har ni varit i samma sits? Hur löste ni det? Borde jag försöka satsa på att bygga ett customvapen hos någon smed, så att jag kan anpassa kolvens höjd, skränkning osv efter min anatomi? Eller åker kostnaden iväg mycket då? Är väldigt väldigt tacksam för alla tips, rekommendationer och åsikter ni kan tänkas komma med!
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Författare Och nej, jag är inte Leif GW Persson, även om jag gärna hade sett att han hade svarat på mina vapenfrågor med…
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Ta en kik på winchester m70, du ska ha två stycken, tex en featherweight i 6,5x55 för din pürsch och en safari express i 375HH.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Låter som Mauser m12 är en het kandidat. Dock inte nån pipbytare. Men va f-n, köp 2 st m12:or till samma pris eller billigare än en pipbytare med ett par pipor med tbh.... /Må
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Om du ska ha en bössa med dina krav (och krav ska man ha) så är en custombyggd studsare den rätta vägen. Risken är annars att du aldrig blir nöjd med en fabriksbössa och vill börja bygga om - och då blir det dyrt... Men tänk igenom projektet noga först, så att du vet vad du vill ha. Ett välgjort customvapen med pipbytessystem är hur störtskönt som helst.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Författare Tack för era svar! Flera åsikter och tankar välkomnas! M12:an verkar trevlig men går bort pga tråkigt trä och, framförallt, plastmagasin... Och ja, Danne E, det lutar mer och mer åt att jag försöker börja skissa på ett custom-projekt, samtidigt som jag skaffar en lite dyrare 308 i mellanprisskiktet så länge… synd att det förmodligen kommer närma sig 40 laxar då dock. Men men, just det här med att anpassa kolven känns väldigt viktigt för mig då jag vet att åtminstone jag känner mig begränsad med fabrikskolvar. Man anpassar ju skyttet efter geväret egentligen och så ska det ju strängt taget inte alls vara om man vill bli en riktigt duktig skytt… Men jag är fortfarande öppen för fler förslag och tankar, som sagt.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Dakota Arms (Torsbo tar hem dem på beställning )...nån gång ska jag köpa en själv...en 76 Classic DeLuxe i 338-06 http://www.dakotaarms.com/
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Röstar också för Winchester 70. Supergrade är ju jäkligt fin och har "DET" tycker jag.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Bygg en bössa. Jag själv har fyra custombössor med sammanlagt 8 pipor till. Vet exakt vad du menar, det finns ingen standardbössa som duger helt enkelt.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Jo custom vägen är nog enda vägen för dig. Jag själv har en tanke på något bygge. Gärna två idenstiska studsare, en pyrch/smygjakt och en smidig skogsbössa. Visst är ett pipbytes system bra, men risken finns att bli stående utan bössa och slutstycket havererar. Då kvittar det hur många pipor man har. Har själv en Blaser R93, som jag faktiskt är jäkligt nöjd med. Men en gång bössbytarsjukan, alltid sjuk!
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Jag är inne på maddog's linje Bygg en custom bössan med någon form av pipbytarsystem. Har själv precis låtit en smed färdigställa ett sådant bygge, baserat på ett Remington 700 SS lås med två inpassade pipor i kaliber 358win och 6BR. Så sjukt jävla nöjd med den bössan!!! (Värt var enda krona ) http://www.opf.se/arbeten/
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Mannlicherman, det där är en riktigt fin bössa! Funderar lite på att anlita OPF själv. Han håller ju till inte så långt härifrån.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Danne E. Jag har byggd ett antal custom bössor genom åren. Har anlitat smeder både ifrån Sverige och utomlands (Tyskland och England) med skiftande resultat. Men nu har jag låtit OPF (Thöger Olesen) bygga dom två senaste riggarna, och det känns lite som att "hitta hem" Jag är rätt säker på att du kommer att bli väldigt nöjd om du anlitar honom!?
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Jag har också använt några olika smeder genom åren och thöger har gjort mig nöjd med dom två ompipningar han gjort åt mig. Trevlig karl på alla sätt.
Publicerat Oktober 12, 201411 yr När jag nån gång känner mig stadd vid kassa och har tid får det nog bli en 3- pipors custombössa med 2 olika kolvar baserad på min farbrors 1651 i 358 NM. Kompletteras med pipor i 308 NM och 7 mm Kvale. /M
Publicerat Oktober 12, 201411 yr När jag nån gång känner mig stadd vid kassa och har tid får det nog bli en 3- pipors custombössa med 2 olika kolvar baserad på min farbrors 1651 i 358 NM. Kompletteras med pipor i 308 NM och 7 mm Kvale. /M Varför vänta. När livet börjar lida mot sitt slut kommer man bara ånga sakerna man inte gjorde.
Publicerat Oktober 12, 201411 yr Varför vänta. När livet börjar lida mot sitt slut kommer man bara ånga sakerna man inte gjorde.Svårt om kassan säger nej... Men visst är det lätt att ångra saker man inte gjort tex hållit inne med ett skott som kanske har tagit[emoji56]Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Oktober 12, 201411 yr Dels för att farbrorn inte är färdig med grunden för projektet ännu, han är en bit över 70 men jagar fortfarande nån gång per år, och dels för att större delen av både plånbok och fritid går åt till att renovera hemmavid för tillfället. /M
Publicerat Oktober 12, 201411 yr Ja kan man inte så kan man inte. När man ser till antalet dyra bössor som säljs nya så tror jag fler har råd än vad dom själva tror. Jag rekommenderar det som sagt, någon gång i livet bör man göra något kompromisslöst i vapenväg.
Publicerat Oktober 23, 201411 yr Varför en massa pipbyten på klass 1? Jag har en Sauer 101 XT, 308w och behöver inget annat. Som optik har jag satt på Delta Optics Titanium 1.5-9x45. Andra forum fryser åt mina val, men det är mycket klass 1 förslantarna. Jag känner mig bekväm med bössa och sikte, den presterar bra på jakt och bana. Jag har vänner som köpt begagnat och fått till det lite billigare men de har bytt ett par gånger redan. Jag tog god tid på mig, fick chans att provskjuta en del. Det jag såg som viktigast var att få bra skymningsvärden på optiken för ett lämpligt pris. Då la jag Zeiss Duralyt åt sidan skall ni veta. Det enda pipbyte jag gör idag är för jakt med klass 3 .22wmr annars sitter .22lr på för nöjes prickskytte och övningsskytte på bana. Det är en BRNO 455 och bättre pris för jakt med precision och övningsskytte. Familjemedlemmar kan också panga på på bana för en rimlig summa. Du får ca 100 skott .lr för samma pris som 20 till .wmr och .308w kostar allt mellan 5 och 12 sek/st beroende på vad du tänker göra. TopShot Thunderbolt kostar under 50 öre/st och det sliter inget på bössan med den lilla laddningen, du kan skjuta dig trött. Sauer 101 XT är en budget variant på Sauer 202 men som bössa betraktat är den precis lika bra. Den ser bara lite annorlunda ut och konservativa jägare har dömt ut den pga kompositstocken och lite mekanik kring säkringen. Jag valde och frågade inte efter en typ valnötsstock utan en vanlig komposit med bästa möjliga kvalitet för jakt, och det har jag fått. Jag skjuter lika bra med denna som med inom den verksamhet jag jobbar vapen för prickskytte på jägarmässigt avstånd max upp till 100m för säker jakt för andra i skogen. På ca 300m sprider jag träffbilden ca 1 cm större med 101'an jämför med ett vapen som är avsett för mycket mera. Sauer 101 är en prisvärd klass 1 för jakt. Jakt är jägarmässigt avstånd och då duger nästan vad som helst men man skall trivas med sin bössa, sitt sikte etc. Man märker skillnader på sikten/optik när det börjar skymma ute på åteln, det är då man upptäcker avvikelserna. Man behöver inte köpa svindyr optik för jakt på jägarmässigt avstånd.
Publicerat Oktober 23, 201411 yr Detta är en populär post. Välkommen in Mr Lindell, du får nog vara beredd på att alla inte håller med dig, särskilt när det gäller optik eller den andra ställningstaganden som du anger. I övrigt, vad skulle vara fel med en Sauer 101? Det är dock inte ett för skytten anpassat vapen eller ens en särskilt rolig låda, trycke osv, det är en standard budget pang som fungerar. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Heym SR21? Har själv aldrig ens sett någon i verkligheten, men skulle gärna vilja klämma lite på en.. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/39173-vaelkommen-in-i-skapet-heym-sr21/ http://heym-fabrik.de/shop/