Publicerat Oktober 9, 201411 yr Går i tankar att skaffa en drev/hundförarbössa och detta i en tikka t3 ss. Denna ska toppas med en trijicon 1-4 och som sagt endast användas på drevjakt och hunduppdrag. Går nu i tankar vad jag ska ha för kaliber...Denna ständiga fråga Har idag en 308 som jag är jättenöjd med men vill ha lite mer kräm i den och har länge tänkt skaffa en 8x57 men nu känns det som den kommer för nära 308an. Så tankarna går nu till 9,3x62... Dock vill jag kunna stå på bana så mycket som möjligt men det blir både dyrt och ont i axeln efter några smällar och därav velandet vad jag ska välja. Vad säger ni?
Publicerat Oktober 9, 201411 yr hur långa håll skjuter du på? kan 9,3x57 vara ett alternativ? Kan du inte ha en dämpare då är även 9,3x62 snäll. btw 308 och 8x57 är väldigt lika mycket kräm i, jag valde 308 men då har jag en 375h/h som backupp!
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Författare Det blir väl håll upp till 80-100 m max. Hade t3an funnits i 9,3x57 hade det nog inte varit någon tvekan utan att jag valt det då, men nu finns inte den utan det blir ett glapp mellan 8x57 och 9,3x62...
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Ja sitter t3an som en smäck så ska givet köpa den oavsett kaliber. jag har en dämpad 9,3x62 som du kan testa, i kronoberg. jag anser den är som en odämpad 308. men jag gillar dämpare och har en på 308 med. dina kaliberval 308,8x57,9,3x62 trivs med kort pipa, mina är 47cm, kanske skulle 9,3 pipan varit 50 cm men jag är nöjd. min senaste dämpare är en rcc carbon, lätt och bygger bara 15cm framåt och dessutom är den tyst mot grenar o sly i skogen. jag vet inte hur höga t3 öppna riktmedel är men både helixen och blasern så syns de öppna över dämparen!
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Tips...T3 finns ju i 338 Federal. Betydligt skojjigare patron än allt som nämnts i tråden B-)
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Tips...T3 finns ju i 338 Federal. Betydligt skojjigare patron än allt som nämnts i tråden B-) japp billig ammo med fast federals egna ammo är ju bra priser på, en fråga om leveranstider!
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Tips...T3 finns ju i 338 Federal. Betydligt skojjigare patron än allt som nämnts i tråden B-) Håller med sig, men siat jag hörde efter så tog Sako Sweden minst 6mån på sig att leverera en 338.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr japp billig ammo med fast federals egna ammo är ju bra priser på, en fråga om leveranstider! Billigare än 375 H&H ;-) Tog för givet att alla forumister handladdar :-P Gör man inte det får man ju då incitament att starta... ;-)
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Tog för givet att alla Robsoftare handladdar :-P ;-) ursäkta men vad är robsoftare
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Författare Ja sitter t3an som en smäck så ska givet köpa den oavsett kaliber. jag har en dämpad 9,3x62 som du kan testa, i kronoberg. jag anser den är som en odämpad 308. men jag gillar dämpare och har en på 308 med. dina kaliberval 308,8x57,9,3x62 trivs med kort pipa, mina är 47cm, kanske skulle 9,3 pipan varit 50 cm men jag är nöjd. min senaste dämpare är en rcc carbon, lätt och bygger bara 15cm framåt och dessutom är den tyst mot grenar o sly i skogen. jag vet inte hur höga t3 öppna riktmedel är men både helixen och blasern så syns de öppna över dämparen! Har du den i dämpad t3? Är den oerhört stygg odämpad? Får väl fråga handlaren om jag får provskjuta en 9,3x62 annars
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Har du den i dämpad t3? Är den oerhört stygg odämpad? Får väl fråga handlaren om jag får provskjuta en 9,3x62 annars nej det är en helix och den är stygg dämpad, tänk på att pipan bara är 47 cm, blir bra med pipuppslag men med dämd är den mysig! men jag tycker även 308 inte är skitkul dämpad men visst skiljer det en del. nu gillar jag korta pipor med dämp.....
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Författare nej det är en helix och den är stygg dämpad, tänk på att pipan bara är 47 cm, blir bra med pipuppslag men med dämd är den mysig! men jag tycker även 308 inte är skitkul dämpad men visst skiljer det en del. nu gillar jag korta pipor med dämp..... Jaha, där ser man! Vad använder du för dämpare? Har funderat på att skaffa tritondämparen, så kan man ju stå och skjuta lite på banan också
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Författare A-tec maxim, Nöjd men ska prova carbon nu, Hur många smällar klarar den i rad?
Publicerat Oktober 10, 201411 yr En 7,62 eller 8mm ja du har ju förstått skillnaden, noll i ett djur! 9,3 lite större tyngre kula en 57:a eller 62:a det är inte så stor, beror mest på vilken bössa du väljer, en illa stockad bössa typ HVA förstör mer för dig om du köper den! Byt glorör på den du har så du kan växla med ett sikte för drevjakt, eller varför inte öppna riktmedel av bra kvalité
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Författare En 7,62 eller 8mm ja du har ju förstått skillnaden, noll i ett djur! 9,3 lite större tyngre kula en 57:a eller 62:a det är inte så stor, beror mest på vilken bössa du väljer, en illa stockad bössa typ HVA förstör mer för dig om du köper den! Byt glorör på den du har så du kan växla med ett sikte för drevjakt, eller varför inte öppna riktmedel av bra kvalité Har idag ett aimpoint till drevjakten och qr-fästen på så jag kan slänga på större glugg vid pyrschen. Vill dock ha något annat känner jag