Publicerat Oktober 9, 201411 yr Har en gammal mauser m98 8,57 js som jag skjutit en del med, främst använt Nosler Accubond 200 grains laddat med norma 203b. Aldrig märkt några bekymmer med övertryck.Köpte en ask Hornady Interlock rundnos 170 grains, följde Normas laddata och började med 44,8 grains laddning och Norma 201. Cci 250 magnum tändhattar och helkalibrerade hylsor, 72 mm C.O.L.Första smällen , helt okej, inga tecken på övertryck. Men nästa då gick hylsan av baktill, precis som om hylsan var omladdad flera gånger för mycket..tänkte att kanske så var fallet så prova en smäll till och den hylsan sprack baktill i en ring runt om så att säga. Bör tillägga att dessa hylsor endast blivit skjutna en gång innan.. Då fick det va, åkte hem och slog ur kulor ur två hylsor som var laddade på exakt samma sätt. Allt stämde exakt samma vikt på krut , testa även med en annan våg.Tar en ny hylsa laddar om med endast 44 grain Norma 201( minimum ladding) Övertryck! Hylsan hel men tändhatten helt utsmetad. Pratat med några handladdare och det borde inte vara något bekymmer, försökt läsa mig till varför det blir så, nån säger patronläget, nån säger att kulan kan vara för lätt för bössan?. Jag blir fundersam, vågar man ens skjuta med denna bössa mer? Kan det vara så att den är slut ?, jag menar det är inte så stor idè att lämna in bössan till en vapensped med tanke på åldern på bössan.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr EN hylsa gör ingen sommar...... För det första: utsmetad tändhatt är inget trycktecken, eller rättare - det är ett tecken på att ngt inte är som det ska, men det är inte automagiskt så att det är för högt tryck. Vanligast är att det är överklaibrerade hylsor ELLER fel headspace. För det andra: brusten hylsa kan vara materialfel på hylsan, fel headspace ELLER felkalibrerad hylsa för utom utsliten hylsa. Mitt förslag i all enkelhet, ta av kula och krut och skjut tändhatten i bössan. OM du har galet headspace eller felkalibrerade hylsor så kommer hatten att åka ut en bit...... /T
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Författare Det stämmer! Kraftig överkalibrering av hylsan var fallet.
Publicerat November 11, 201411 yr Om hylsan är mycket mindre än patronläget. Då ser det ut höga tryck samt att hylsan slits extremt mycket per avfyrning.
Publicerat November 11, 201411 yr Jag kan förstå att hylsan slits onödigt om bröstet är tillbakatryckt så pass mycket (överkalibrerad) att hylsan behöver expandera för mycket vid avfyrning. Men övertryck? Förklara gärna.
Publicerat November 11, 201411 yr ........... Men övertryck? Förklara gärna. Nja, det kan se ut som övertryck även vid mycket modesta tryck. /T