Jump to content

Skyddsjakt på korp

Droggot

Recommended Posts

Jag känner en bonde som har problem med att korpar hackar sönder plasten på hans ensilagebalar.

Detta blir rätt kostsamt att slänga balar för honom.

Får man skyddsjaga korp för detta?
När jag läser länsstyrelsen direktiv så blir jag inte direkt säker.

Man får skyddsjaga korp på mark med jordbruks grödor eller som används för yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skador på grödor och odling.

Någon som vet

Jaså man får skyddsjaga asen, tack för den upplysningen då har dom slagit sin sista bukt bland lamm och kycklingar.

Jaså man får skyddsjaga asen, tack för den upplysningen då har dom slagit sin sista bukt bland lamm och kycklingar.

Så tolkar jag det hela. dom är inte snälla mot fåren. Jag har en video i min telefon på en levande tacka med hål lite varstans som korparna har gjort, Ingen vacker syn.

Är du osäker så är det bara ringa och prata med länsstyrelsen. Brukar vara okej att skjuta dom.

Om dom är kvar om ett par veckor så slår jag en pling.

För Älgarna är tydligen jätte rädda för hagel smällar. Suck!!!

Kvällssträcket på änder i helgen blev inställt för att inte skrämma dom små stackarna. :(

hs_merkel

Dom är lika funtade hos dig hör jag! Fick inte jaga kråkor idag bara för älgen.

Så jag fråga aldrig om hundsläpp imorgon utan gör de ändå!;-)

S

Sun Flower

Det måste väl vara bra att skott-träna älgarna lite så de blir skottfasta och står kvar när det smäller?

• Like 1
Hipshot

Sinnessjukt på allvar.. I grund och botten en trångsynt och köttsnål inställning som jag har otroligt svårt för. Protesterade för rätt många år sen genom att ringa jaktgrannen och tala om när vi skulle jaga, han hade ett tokhett pass på sin sida rågången och det vart alltid lika mycket gnäll när han sköt  :biggrin:

Att man kanske inte ska sopa igenom en mindre mark med kortdrivare helgen innan kan jag kanske köpa..kanske.. har man som vi hade då rätt många ha och lång tid så kunde det fan kvitta. Men att banka lite kråka eller änder? Helt galet.