Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slits handladdningsutrustning?

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

Har fått förfrågan om att köpa ett beg lymans kitt. Den äldre herren som har det i dagsläget har laddat många tusentals skott med denna.

Och då dyker naturligtvis frågan upp...slits utrustningen med tiden så det har en inverkan på den färdiga ammunitionen? hmm

Vad tror ni???

Mvh

Publicerat

Jag tror inte det iallafall.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Publicerat

pressarna tar slut , blir glapp i dom

kalibreringsvergtygen repas och slits, mer eller mindre beroende på hur rena hylsorna är när man gör det

Publicerat

kalibreringsvergtygen repas och slits, mer eller mindre beroende på hur rena hylsorna är när man gör det

Vad snackar vi för mängder för att en press ska ta slut?

Har inte sett några trådar om det, så jag kan tänka mig att det är många skott som ska laddas för det. Men jag har inte en susning, därav frågan...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Publicerat

Jag har en rcbs press (jr3) troligtvis tillverkad innan färg-tv'n kom. Jag har även en rätt så gammal co-ax. Båda fungerar lika bra som min nya rockchucker. Tror inte Du behöver vara orolig alls.

Publicerat

en bra gjutjärnspress, kanske 20,000 och uppåt innnan det börjar bli glapp, då ska man smörja lederna med

ett laddverktyg kan man fördärva i första draget, men några tusen  brukar inte vara något problem , och om allt är rent så håller dom i stort sett hur länge som helst, men då väl rengjortm, rengjorda och välsmorda hylsor

Publicerat

Som vanligt förkortas livslängden dramatiskt om man inte sköter om sakerna.

Publicerat

Som vanligt förkortas livslängden dramatiskt om man inte sköter om sakerna.

Prexis.

En jaktkamrat har slagit ihjäl en RCBS-press genom att alltid slå med handen på spaken när kulorna skulle dras ur.

Publicerat
  • Författare

Först och främst, tack för alla svar. Dessvärre ställer det bara mer myror i huvudet på mig...svårt att avgöra för en nybörjare som mig själv om utrustningen är ok eller ej. Svårt att säga hur väl ägaren har tagit hand om sin utrustning..många tusentals skott har passerat genom pressen iallafall.....svårt svårt. Går naturligtvis att se efter synliga glapp med blotta ögat, men det krävs väldig små glapp för att få olika resultat tror jag.

Publicerat

Det stämmer om  man missköter dem, men gör man inte det är det i princip omöjligt att nöta ute!

Publicerat

Först och främst, tack för alla svar. Dessvärre ställer det bara mer myror i huvudet på mig...svårt att avgöra för en nybörjare som mig själv om utrustningen är ok eller ej. Svårt att säga hur väl ägaren har tagit hand om sin utrustning..många tusentals skott har passerat genom pressen iallafall.....svårt svårt. Går naturligtvis att se efter synliga glapp med blotta ögat, men det krävs väldig små glapp för att få olika resultat tror jag.

Bara att handla är mitt råd om priset är rätt och grejorna inte röda av rost!

Jag har aldrig sett en utsliten press eller kalibreringsverktyg har själv en press jag använt i 25år som relativt flitig skytt utan att nött ut den

Publicerat

har sett några som varit så pass slitna att jag inte skulle vilja ha dom , en gissar jag har gått 50k laddningar

men det är normalt inga bekymmer, men beg är beg och skall betalas därefter