Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frågor kring jakträtt

Featured Replies

Publicerat

I somras var jag och kollade på en mindre mark för att eventuellt arrendera jakten. Det dök upp en del frågor men då jag snabbt insåg att det inte skulle bli nåt blev frågorna aldrig besvarade. Nu tänkte jag om det blir aktuellt igen så kanske man kan ha svaren i förväg.

1: I det fallet i somras visste inte markägaren någonting kring jakten mer än att han hade jakträtt på sin mark. VVO:n, ÄSO, grannjaktlag osv hade han ingen aning om. Vem har facit om inte markägaren vet nåt? Jag antar länsstyrelsen blir första stället att vända sig eller...

2. Utöver kostnaden för arrendet till markägaren så skall jakträttsbevis lösas inom VVO(om sådant existerar) eller? Vad pratar vi för kostnad där? 100-lappar eller tusingar?

3. Vilka vilt kostar pengar att skjuta? Att det finns fällavgifter på älg vet jag men vilket övrigt vilt kostar pengar att fälla?

Publicerat

Via fastighetens beteckning bör du ju kunna ta fram angränsande fastigheter via fastighetskartan eller lantmäteriet. Sen nysta vidare till vem som jagar på marken och om den ingår i VVOt.

I den gamla formen av JVO hade alla markägare rätt till jakt (även om marken var liten/ mindre än markkravet) medans icke markägare normalt fick arrendera ihop tillräcklig areal för att få lösa jaktbevis. Vet inte hur det nya VVOt funkar där.

Publicerat

Var i Sverige? Sannolikheten för att en mark ingår i ett vvo varierar beroende på länstillhörighet. Men länsstyrelse är en bra start. Sedan är det oerhört positivt att kontakta grannar. Oavsett om ni ingår i samma vvo eller är jaktgrannar så är det en nära nog ovärdelig kontakt. Räkna med att det finns flera avgifter kopplade till mer åtrovärt villt.

Publicerat

Både björn och Lo skall tex chippas.