Publicerat Oktober 14, 201411 yr Är det någon som vet vars dessa går att få tag i? Det har en sula som inte avger något "knarr" och som därav är perfekt att ha på mina marker i och med 30 cm snö...
Publicerat Oktober 14, 201411 yr Granngården brukar säja Graninge produkter här nere i Blekinge i alla fall.
Publicerat Oktober 15, 201411 yr JAg köpte sådana hette Graninge 2000 men i grönt spaltläder i början av 90-talet. Såldes på Lantmanna/Granngården samt av Vapencentrumi Umeå, Jokkmokk skor och av butiker för arbetarskyddsmaterial, tror att det var Ejendals som levererade. De fanns även som skyddskänga med stålhätta och dragkedja och i stövelmodell utan snörning. Det var den bästa vinterkängan jag haft, lätt och mycket varm! Lite stor i omfånget (klumpig) men det uppvägdes av fördelarna. Problemet är att med åldern, fast skorna är helt OK, så smular sulan sönder och spricker i småbitar. Tror den är sprutad av polyurethan som inte är åldringsbeständigt, har upplevt det på flera andra skyddskängor i jobbet bl.a. Jalas som också hade varma och sköna vinterkängor. Letar nu efter lösa gummisulor typ det försvaret hade på sina gamla marsch- och filtkängor för att försöka limma på nya, någon som kan tipsa om sulor.
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Författare okej tack för informationen! har varit i kontakt med jokkmokks skor men de har tyvärr slutat sälja dem...för jag måste säga att det är en väsentlig skillnad att gå på ett ståndskall i sådana (lånat morfars) i jämförelse med mina Jörnkängor
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Det här är väl det närmaste numera: Graninge G2075?? finns hos Ejendals.com
Publicerat Oktober 22, 201411 yr Jag har Graningekängor. Stabila och bra men direkt livsfarliga att köra bil med pga bredden. Mina är 5 år gamla och har används flitigt och är fortfarande styva över vrister mm.