Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Högst 30 dagar. Ska vi tro på det?

Featured Replies

Publicerat

Läste på Svensk Jakt om planerna på att digitalisera licenshanteringen och att det skulle ge en betydligt kortare handläggning.

”I ett mer långsiktigt perspektiv bör det nya vapenärendesystemet, kombinerat med e-tjänster och digitalt ansökningsförfarande med mera även bidra till kortare handläggningstider. Rikspolisstyrelsen bedömer det som rimligt att en ansökan om vapentillstånd i normalfallet ska handläggas och beslutas inom högst 30 dagar.”

Frågan är om man törs tro på detta.

Är inte säker på att det löser alla problem, men man vet aldrig  :geek:

Publicerat

Den dagen jag ser det kommer jag att tro på det, men inte förr.

/T

Publicerat

Vi ser ju hur deras förra försök till en snabbare handläggning gick

Publicerat

Detta kan inte ses som en positiv utveckling. De polisdistrikt som inte aktivt försöker bromsa vapenägarna ligger i dagsläget kring 1 vecka i handläggningstid. Om man helt skulle digitalisera ansökan bör man åtminstone initialt ha som vision att medel skall vara bättre än de som gör det bäst i dagsläget. I annat fall skulle alla bara kunna gör precis som de som gör som bäst just nu.

• 3 months later...
Publicerat

Lämnade in licensansökan i Uppsala på måndagen vid 10.00 och på onsdagen ringde dom och frågade om motivering för ett 5e vapen. Samtalet tog väll 2 minuter. Sen på fredagen låg licensen i brevlådan hemma.

Tummen upp för handläggarna i Uppsala alltså. :)

Publicerat

I sörmland och i örebro har tiden varit allt från 7-20 dagar de senaste 10 åren med undantag för de två senaste åren. 30 dagar är absolut ingen omöjlighet, det är en organisationsfråga. 

Publicerat

Västragötaland kan dom fan lägga ner!! Lämnade in en licens i maj-14! Kontaktade dom efter ett par månader och då väntade jag fortfarande på handläggare.

Månaderna gick och inget hände. Tog kontakt med dom i veckan nu. Då fanns det ingen ansökan längre!! Då har jubelidioterna tappat bort den. Mupphelvetena hittade den i arkivet idag!! Vilka jävla sopor dom är! Känns bra att bidra till deras lön genom skattepengarna! Fy fan...var så jävla förbannad så det var tur att vi kommunicerade genom mail och inte telefon så man hann tänka över sina svar!! Jävla pissavdelning!!

Kanske skulle jag legat på hårdare från början men jag har haft inställningen att dom försöker så gott dom kan och att det är dumt att handläggarna ska lägga tid på att sitta i telefon hela dagarna och svara på frågor om när folks ansökningar är klara!

Har ändrat uppfattning totalt nu!! Tillståndsmyndigheten i Västra Götaland är precis kass och ska jagas med blåslampa varenda dag som licenshantering gått över tiden tills dom skärper sig!!

Dom har inte ens bett om ursäkt för att licensansökan var borttappad! Brukar inte bli arg för såna här saker men nu fan kokar jag!!

Publicerat

Det här med distrikt kommer att försvinna och licenserna kan bli handlägga vart som i Sverige.

Den där idén med E-ansökan är inte dum tycker jag, men det lär väll ta ett tag för dem att få det att funka.

Det finns ju idéer iaf. :) Hoppas bara det funkar nu...

Publicerat

Inom 30 dagar och detta med ett nytt digitalt system? Kan man verkligen ställa så hårda krav? Känns tveksamt :wallbash:

Publicerat

Köper man nytt så är nog SAKO's leveranstider ett större problem eftersom inköpstillstånden bara gäller i 6 månader.