Publicerat Oktober 15, 201411 yr Hej, Ska snart bli en lycklig ägare till en Varberger 757 kaliber 6PPC, ett gammalt härligt vapen som jag hoppas få mycket nöje med. Men en liten fundering har jag angående stigningen i pipan...ägaren vet inte riktigt vad den är och jag vet inte hur man "kollar" upp det. Lämna till en vapensmed kanske? Vad tror ni allvetande där ute:)
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Författare Tack ska du ha sako_finnbear, när man inte själv vet är det guld att ha någon på forumet som hjälper en. 1:14 låter inte så vanligt. Skulle själv chansa på 1:12, men det är mer eller mindre en gissning från min sida. Har för mig att dessa vapentyper också kom med två allternativa räffelstigningar därav min fråga. Liten urspårning, men nu lider jag av en sjukdom som kallas nyfikenhet;)...Innebär en stigning på 1:14 att man bör kunna ladda lite tyngre laddningar jämfört med 1:12 el säg 1:8?
Publicerat Oktober 16, 201411 yr Författare Vad roligt! Här dyker det upp några eldsjälar! Tack för hjälpen med detta, nu återstår det bara för mig att ta mig an den tuffa utmaningen med handladdningen. Mvh
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Satt och bläddrade i en av mina gamla Allt om Jakt&Vapen, nr 8 - 1993. Där finns en artikel om 6PPC och man använde en Varberger med 12 tums stigning. Ingen bild på bössan, så det framgick inte om det var en jakt eller sportmodell. Så det kan säkert förekomma "14 också. En 85 grains Sierra-kula användes till rådjur och bäver.
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Författare Har tyvärr inte börjat handladda ännu, men förhoppningsvis ska det bli ändring på det snart;-) vet faktiskt inte vilket verktyg man ska använda till 6PPC:n...så grön är jag. För övrigt kommer det laddas till en .308 Sako A7 min lilla favorit i vapenskåpet än så länge.
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Författare Danne E om du tog dig tiden att gå igenom diverse artiklar för min skull vill jag bara säga Tack ska du ha! Känns som du har ett trevlig bibliotek hemma;-) Eftersom jag inte kan reda ut vilken av dessa två alternativa räffelstigningar det är. Så återstår nog den enda att åka till någon som kan hjälpa mig. Om nu stigningen har så stor betydelse när jag kommer handladda? Kanske det räcker att ladda med stigning 1-14 i åtanke, för så stor skillnad mellan de två laddningar är det nog inte...:-?
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Danne E om du tog dig tiden att gå igenom diverse artiklar för min skull vill jag bara säga Tack ska du ha! Känns som du har ett trevlig bibliotek hemma;-) Jag prenumererade på tidningen från -83 till 2006. Så det har blivit några stycken... Jag gillar att bläddra i de äldre numren. När de hade roliga skribenter och vapentester.
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Om man använde 85 grains kulor till Varbergern i tidningen så är det nog med största sannolikhet 1-12" stigning, tvivlar på att 1-14" skulle stabilisera den kulvikten. Men såklart ska du kolla stigningen. OT, jag har också läst Allt om Jakt och Vapen sen -83 och fram till 2000-talet då det gick utför. Grannens pappa hade alla nummer så jäklar vad vi lusläste [emoji1] Från Tapatalk
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Författare Du kan köpa rcbs verktyg av mig om du vill i ppc. Hej, Vilket fint erbjudande, men jag avvaktar gärna lite med att svara dig. Vet helt enkelt inte ännu om jag ska köpa ett beg handladdningset från ägaren till vapnet eller nytt...