Publicerat Oktober 15, 201411 yr Älgkon bortskjuten men kalv/kalvar kvar. Hur det gick till när kon blev skjuten kan vi lämna därhän då jag inte har pratat med vederbörande så jag har ingen aning om hur f-n det kunde bli så tokigt då de bara har kalv kvar på tilldelningen. Är ingen nybörjare den här gången heller. Det är ju inte första gången det hänt att någon ko blivit bortskjuten för kalv av olika anledning (andra skyttar och andra jaktlag då). Vill inte ha en spekulationstråd. Jag tycker det är helt åt h-e att kon är skjuten oavsett hur det gick till. Förstår om man kan ta fel på en kviga och en liten ko men nu var det ju kalv som skulle skjutas denna gången.Nu till min frågavad är bästa sättet att komma åt att skjuta dessa kalvar?Hur fungerar det att locka på dem ett par dagar efter kon blev skjuten? (det är ju inte alltid man får veta det direkt och/eller har möjlighet ta det på en gång)Löshund, är det ens lönt att hoppas på ett stånd eller blir det mer av ett drev på ensam kalvar?Har en ledhund under inlärning. Hade den varit erfaren hade jag nog hoppats mest på den men nu är hon både ung och oerfaren.... vi har hittat älg vid några tillfällen men inget skjutet än för henne men tror nog det kommer under hösten. Komplett lugn i älg och helt tyst. De gånger vi hittat älg har vi oftast gått på vindvittring men någon gång har det varit spårning.Hur skulle ni gjort för att ha största chansen att skjuta kalvarna?
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Det har ju hänt oss också men då blev kon påkörd o kalvarna klarade sig. Vi visste var kalvarna var så vi gjorde en snäv passlinje o skickade in skytt. Vi har även skjutit bort ko i olycksfall men tagit kalvarna dagen efter med hjälp av spårsnö.
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Hände mig för några år sen. Kalven gick i bakspår ca 4 km och blev sedan skjuten av ett grannlag. Dock trodde de att det var en liten kviga, så det tog några dagar innan vi fick reda på det. Vi satt och lockade och bevakade passet där kon blivit skjuten i förhoppning om att den skulle komma tillbaka.
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Testa att hänga upp skinnet efter kon där hon blev skjuten eller i närheten i samband med lock. Har inte praktiserat själv men har för mig att Knut Edén hade praktiserat det med bra resultat.
Publicerat Oktober 15, 201411 yr Författare Nu är det väl ett par dagar sedan. Inte i mitt jaktlag så jag vet inte om de fått tag i någon av kalvarna. Kan ändå vara bra veta hur man ska göra. Det kan ju strula för alla men det är ju vad man gör av det sen som är avgörande. Ibland kan det ju tyvärr vara så att det är lite väl mycket hysch hysch om det går dåligt. Tack och lov tycker jag att det blivit bättre med den saken på de flesta håll även om jag provat skjuta skottskadad älg i uppehållet för några år sedan som ingen ville kännas vid. Stort tack för alla svar! mvh Broder Tuck