Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baikal/Toz 22lr

Featured Replies

Publicerat

Så har impulsen slagit till igen, var till handlarn i ett annat ärende och råkade köpa en Baikal/Toz 22lr billigt.

Man kan inte anklaga bössan för att vara vacker eller gjort med det i åtanke heller, men visst small den när vi var på banan och provade, träffade hyggligt gjorde den också. Bössan tycks vara obetydligt använd och kommer från ett dödsbo helt infettad desutom. Blir nog en hygglig första rip och bisambössa nu i år, man kan ju alltid ersätta den senare  :)

baikal.jpg

Lånade hem den och passade på att ta en bild på den med ett pecar 4x32 sikte monterat på skitringar, ska skaffa nått hyggligt sikte och skruva dit andra ringar ja har liggandes.

Mvh Jonas

Publicerat

Torde vara en förträfflig bruksbössa..:) Vad fick du ge?

Publicerat
  • Författare

800kr inkl rem, fästen och en ask rws  ;)

Ryska bössor är väl inte kända för att vara estetiska underverk, men dom sägs skjuta riktigt hyggligt och fungera i alla väder.

Världen går ju heller inte under om man råkar få en repa i kolven..

Nåja nästa steg är att fixa nått hyggligt sikte  :)

Publicerat

En liten Leupold VX-I 2-7X28 RF skulle sitta som gjuten på byssan..Går själv och dregglar över ett dylikt sikte till min gamla Brno..

Publicerat
  • Författare

Lämnade in ansökan idag, ska bli intressant att se hur snabb lilla damen är den här gången  ;D

Fritid och vildmarksliv hade endel begagnade sikten som borde fungera bra, ska ev köpa av dom nått sikte.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fick papprena idag så det blir till å hämta den ikväll och skruva på ett tasco 3-9 som ja köpt av kalle här på forumet  :)

7 arbetsdagar tog det vilket får anses helt OK faktiskt..

Ska ringa och höra om priset på en Anschütz skidskyttebössa jag hittat senare i veckan, frågan är vad licenstanten tycker om 2st 22lr bössor på raken och därefter blir ju garderoben full  :-

Ni med lite kött på benen, hur brukar dom se på en 5'e bössa, t,ex kombi? Vore trist att sälja bort nån bössa när jag egentligen behöver alla..

Mvh Jonas

Publicerat

Med en bra motivation torde det vara lugnt...Särskilt om du skulle söka för en kombi och du inte har någon sådan sedan tidigare...Sedan så skulle du kunna argumentera för ytterligare en 22:a med motivationen att denna skall förses med benstöd och högförstorande sikte etc. medan "ryssbössan" är till för mer rörlig jakt..

Publicerat

--

Publicerat
  • Författare

nicke91, jag har min CG 3000 med vxl pipa, Sauer & Sohn sbs 12'a och Baikal 22lr som ja nyss fick licens på.

Idag ska jag få prisuppgift på Anschützen och slänga in en ansökan på den när ja får tid..

Bössornas användningsområden idag.

CG 3000 med 270win - älg och björn

Samma bössa med 6.5x55 - Mängdövning, pappälgen och ev toppfågel/räv.

Sauer & Sohn - all hageljakt som erbjuds här uppe.

Baikal 22lr - ripa, bisam och mängdövning samt en bössa man inte behöver vara rädd om.

Tänkt behov av Anschütz - i grunden biathlon, viltmål ev annat skytte och jakt om den visar sig lämplig trots vikten. Kommer antagligen ev få benstöd och högförstorande sikte åtminståne vintertid.

Tyvärr har jag inga papper på aktivt målskytte, trots 3års aktivt skytte inom HVU, men de får inte utfärda intyg  :-

Mvh Jonas

Publicerat

Vapengarderoben är fortfarande om 6 vapen,de fyra första behöver man dock inte motivera.

Hur pass omfattande motiveringar det behövs för nummer 5 och 6 varierar mellan polisdistrikten.

Oftast räcker det med några enkla rader på ansökningsblanketten under rubriken övrigt.

Flera vapen i samma kaliber ska inte heller vara något problem om det finns en tanke bakom.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Var på skjutbanan idag och provade lite, tyvärr var det -15 grader och började skymma så han inte skjuta så mycket. Sköt in den på ~35-40m då det var enklast så just då. Ska skjuta in den på 50m när jag mätt upp avståndet.

Bössan må vara rysk, ful och efterarbete obefintligt men skjuta kunde den! Serier inom en 1-krona och några t.o.m inom 50-öring med CCI Mini Mag. Inget bänkstöd här inte, utan det var brädskiva som gällde  ;) Visst kan man träffa bättre, men jag ska ju inte vinna en tävling med den utan bara jaga och för det duger den precitionen..

Mr Mauser, så sant så.. När jag nu köper ny bössa så har jag ju ett behov av det, men det är nog ett tag dit.

Mvh

Publicerat

Ryska prylar brukar ju vara grovhuggna men robusta och tillförlitliga till tusen..Min egen erfarenhet av "ryssbössor" sträcker sig dock endast till PKT (stridsvagnskulsprutan i MTLB/Pbv 401)