Publicerat Oktober 16, 201411 yr Hittade ingen tråd om detta ämne kom just innanför dörren efter en dags jakt med taxen. Jag och en kompis som passare. Fick upptag efter 5 min på slag fullt drev i 2 h men fick inte skott på det. Hur går det för er andra?
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Trögt! Sköts en räv och en dovkalv idag, båda visade sig vara stänkdjur! mvh/Urban
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Detta är en populär post. Sköt denna på drev för kompisens tax i går :-) Största hittills så somnade riktigt gott i går,:-)
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Sköt denna på drev för kompisens tax i går :-) Största hittills så somnade riktigt gott i går,:-) Grattis! Alltid kul att få skjuta en fin bock på drev. Tänkte ut imorgon och släppa taxen. Har gjort 2 släpp men det har inte blivit något än.
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Tack båda hornen lossnade under urtagningen och få arbetet så det var ett jävla flax att de satt kvar
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Tack båda hornen lossnade under urtagningen och få arbetet så det var ett jävla flax att de satt kvar Oj det var tidigt. Sköt en ifjol i början av december som hornen satt löst på. Har skjutit en bock på nyår med horn kvar
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Kompisen sköt en killing för min tax idag. När han hade skjutit tog han upp mobilen och började filma för att få med när taxen kommer fram till rådjuret. gick väl sådär kan man säga. Varför springa fram till ett dött djur när det finns levande kvar som man kan driva tänkte taxen. bild tagen när Jag fångat in Doris när rådjuret bytt till en annan skog. Notera hur lätt skytten håller om Doris
Publicerat Oktober 28, 201411 yr Författare Vart just en killing för min tax Tyson! 25 min drev och så fick jag chansen och en nickel magnum lämnade kombin och det gick fint
Publicerat Oktober 28, 201411 yr Igår fick jag till min tax första ordentliga rådjursdrev, drev i ca 1.5h innan jag råka stöta och det blev tapp. Går framåt, söker börjar ta sig och man märker att det är mycket jaktlust i han. Synd att man har så dåliga rådjursmarker bara.
Publicerat November 1, 201411 yr Detta är en populär post. Kompisen släppte sin tax idag för första gången. Succé direkt! Jag fick äran att skjuta första rådjuret för honom efter ett fint drev
Publicerat November 1, 201411 yr sköt en fin liten 4.taggare för drever igår tyvärr vart det inte det stänkdjuret jag trodde det var utan var det blivande drevdjuret 1,5-2 min från första väckskallet till bocken var död 10 m från skott platsen
Publicerat November 1, 201411 yr sköt en fin liten 4.taggare för drever igår tyvärr vart det inte det stänkdjuret jag trodde det var utan var det blivande drevdjuret 1,5-2 min från första väckskallet till bocken var död 10 m från skott platsen[emoji107]
Publicerat November 2, 201411 yr Detta är en populär post. Var ute med bröderna idag, var ett par getter som sprang förbi men då vi inte skjuter dem på denna marken så fick dom springa vidare. Sen kom denna bocken som blev kvar [emoji2] Den var dock missbildad i näs/pannbenet, har aldrig sett något liknande, såg helt grotesk ut när man flådde skallen!
Publicerat November 5, 201411 yr Blev ett drev imorse. Taxen fick upp get med 1 kid. Efter 10 minuter fick vi syn på dom. Sen delade sig geten och kidet på sig och taxen fortsatte driva geten. Kom förbi mig 3 gånger i ett riktigt bra buktande drev. Såg även 2 rävar men lyckades inte få något skottläge
Publicerat December 1, 201411 yr Författare Idag far man ut och släpper. Hoppas på fina drev, och att kanske få komma till skott också.
Publicerat December 1, 201411 yr Hade en lyckad helg med taxen. Tre släpp på lördagen vilket resulterade i en bock skjuten i första efter ca 45 minuter. Släppte sedan direkt igen och blev ca 40 minuters drev, sedan sköts ett hondjur. Vi tog en fika och släppte sedan på nytt i en annan del av marken fick gå en bit sedan upptag av ett ensamt rådjur som buktade runt passkyttarna på ca 100 ha under en timma. Valde sedan att koppla hunden då han började bli sliten. Ny jakt på ny mark på söndagen och upptag direkt, snurrade runt passkyttarna i en 15-20 minuter innan det valde att bukta trångt på fel sida gränserna i dryga timmen. Nytt släpp på ett gudrunhygge och upptag, buktade fint i slyet ca 15 minuter, sedan runt en åker där vi stog och lyssnade, trodde aldrig rådjuret skulle komma ut på åkern men det gjorde det. Rakt i knäet på husse som fick fälla en liten spetsbock efter dryga 20 minuter. Fantastiskt rolig jakthelg med min unghund.
Publicerat December 1, 201411 yr Blev ett av taxens bästa drev i söndags. Tyvärr lyckades vi inte skjuta smaldjuret han drev. 2.5 timmar höll han på och buktande väldigt bra.
Publicerat December 2, 201411 yr Författare Jag fick inget skjutet igår. Idag far jag ut till en ö och jagar några dagar. Skitjakt på er andra
Publicerat December 26, 201411 yr Var tänkt att jag och bröderna skulle åka iväg och jaga på andra sidan ön men det blev sent så vi hade inte hunnit med det så det fick bli en snabb tur hemmavid. Ena brorsan fick stå med studsaren nedanför berget och andra brorsan och hans kompis gick med hagelbössa över berget medan jag stod på andra sidan. Efter en stund hör jag att något kommer i det frostiga gräset och en ensam killing kommer ut på gärdet 80m bort och stannar fint så det blev ett enkelt skott. Riktigt skönt avslut på eftermiddagen med en fin solnedgång [emoji2]
Publicerat December 27, 201411 yr Varit en riktigt lyckad säsong än så länge för min hund. 3st rådjur i backen, en drevprovs etta. Vill tillägga att i 95% av gångerna jag släppt honom har jag varit ensam skytt.
Publicerat December 27, 201411 yr Detta är en populär post. Sköt säsongens första rådjur på drev för min basset igår säsongen i övrigt kunde väll ha gått bättre men mycket stolpe ut och det märks att åren börjar komma ikapp frasse, återhämtningen efter jakt är inte som den har vart! En bild på bukten när jag sköt, rundade sjön. Så efter 40 min fick jag avsluta där jag gick in i såten[emoji106]
Publicerat Januari 11, 201511 yr Sen förra inlägget när jag sköt säsongens första rådjur för frasse (min basset) så har jag släppt ytterligare 5 gånger. Tassarna tog alldeles för mycket stryk kring jul för att jag skulle kunna jaga så mycket som jag tänkt, tyvär! Idag sköt vi frasses 6 rådjur för säsongen efter 90min drev. Med andra ord har vi skjutit ett rådjur för han de senaste 6 släppen[emoji2] En reflektion kring detta! Grymt skoj att proppen släppte, dock vet jag att det inte beror på att han är någon stjärna! Utan handlar om att jag eller den/dom skyttarna som vart med har stått på rätt ställe. Några av dreven har till och med varit riktigt dåliga... Kommer det hålla i sig? Troligtvis inte! Några bilder
Publicerat Januari 12, 201511 yr Intressant reflektion. Min beagle har fått minst ett släpp i veckan sedan 1/10 och jaktligt presterat sin bästa säsong, med genomgående bra drev. Dock alltid stolpe ut. Först i lördags sköt vi årets första rå för honom. Så i bland är det bra märkligt... Sent from my iPhone using Tapatalk