Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester 70 458wm värde?

Featured Replies

Publicerat

Vet någon vad en winchester modell 70 i 458wm från 1956 kan vara värd? Den är sparsamt använd pga skotträdsla och kosmetiskt fin. Hos mig har den bara stått då den var en gåva, jag har inte varit intresserad av att prova den. Har blivit erbjuden en sako värd 8papp som byte men funderar på om jag kan få mer vid en ren försäljning.

Publicerat

Då det är en pre -64 borde du kunna få en slant för det om den är fin. Det är möjligen ingen African?

Publicerat
  • Författare

Står 70 på licensen. Är african bättre?

Publicerat
  • Författare

Hittar ingenting om african på bössan

Publicerat

Värdet är som bekant vad någon är beredd betala, men det borde gå att få lite mer än 8000 tycker jag.

Publicerat

African var snäppet bättre än lyxmodellen Super Grade och är ganska sällsynt.

Publicerat

Ha inte brått när du säljer, grova bössor kräver rätt köpare. Vill du ha en vettig betalning fort så ta bytet.

Publicerat

Det gick en bössa likt din på Hunt's auktion för 12000 kr. Får man fråga vilken Sako du vill ha som får dig att sälja/byta winchesters legendariska pre - 64, även kallad "the Rifleman's rifle"?

Publicerat

Håller med föregående talare! En pre-64 är en riktig klenod i mina ögon, trots att jag själv bara har Sako. Jag skulle inte byta bort Winchestern i alla fall!

Publicerat

8000 tusen är väl ganska bra eller?

Publicerat
  • Författare

Sakon var en hunter i 6,5 som jag tänkte sambon skulle ha isf. Verkar som att den kan vara värd 10-12 pga skicket. I USA hade den nog kostat en slant till.

Publicerat

Ja jag hade ju aldrig bytt Winchestern mot en Hunter 6,5, men det bestämmer givetvis du. :)

Publicerat

Jag hade aldrig byt en pre-64 mot en Sako Hunter och en Sako Hunter är inte värd några 8000 kr. Har du inget annat i garderoben som kan få lämna?

Publicerat
  • Författare

E väl mer att jag inte behöver en 458 till något. Klent laddad till älg kanske iofs

Publicerat

Ähh! Ni snackar skit! Bössan är inte värd fodralet jag kan stoppa den i. Skicka licensuppgifterna så hjälper jag dig att bli av med den.  :biggrin: Onödigt att den tar plats i ditt skåp. Jag har plats i mitt!! :tongue: 

Publicerat

Lär dig hantera den skjut o njut!

Publicerat

Skulle vilja påstå att kalibern går att använda till mycket jakt här hemma. Det är ju ingen snabb kaliber som slår i sönder en massa, och laddad med lätta kulor blir ju kulbanan helt acceptabel.

Publicerat

Det blir väl lite som man vill med det, laddar man lätta kulor blir det rätt mycket fart, de lättaste kulorna i .458 är tänkta för 45-70 och bygelbössor. Exempelvis Sierra HP 300Gr, det blir spränggranat av den i 458WM. Hornadys 500Gr har mycket tjockare mantel och  tål lite mer fart. Den gör 660m/s i min bössa och det är helt klart en rekyl som kräver lite av dig som skytt. Jag tycker ändå du ska ge bössan en chans, testa Hornadys 350Gr rundnos eller TSX 400Gr, garanterat användbart till Svensk jakt och rekylen går att hantera.