Hoppa till innehåll

Ta tillvara kött på buk&lever skjutet klövvilt?


Stalkern

Recommended Posts

Hur blir köttkvaliten efter ett sådant skott? Jag tänker inte främst på bakterier utan hur adrenalin och stresshormoner påverkat köttet.. detta djur gick 150-200m men återfanns inte förrän flera timmar senare pga strul med hund :( djuret är ordentligt tillvarataget och luktar inte konstigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om köttet är mer mörkrött än vanligt så är det stresskadat. Det kallas dfd-kött och älgar drabbas bara av det vid långvarig stress vilket skulle kunna vara möjligt med eran älg. Ofarligt att äta men hållbarheten blir dålig och det kan vara sjukt segt. Färsen blir dock inte seg men hållbarheten är dålig även där. Googla dfd kött om du vill läsa mer :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvätta av köttet väldigt noga med ättika som du köper på affären. Blöt ättika på ett papper, typ hushållspapper, torky el. liknande. Snåla inte med pappret.

Tvätta av allt som har varit i kontakt med tarminnehållet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jodå det är tvättat ordentligt och den biten är klar. Det va just det där om "dfd" jag undrade om. Hmm minns inte om köttet hade nån speciellt mörkare färg. Vi får äta upp det snabbt då  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen egen erfarenhet men har läst en del om köttkvalitet. Som jag uppfattat det så är dfd något som tar betydligt längre tid, dvs stress under en längre period idjurets liv. Kortsiktig stress, ex transport eller kortare tid innan död hos slakteriet, ska ge ett mer gulaktigt och geléaktigt kött. Tycker mig kunna se detta på ex billigt tyskt fläskött.

Det finns några bra SLUuppsatser om man vill grotta ner sig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jodå det är tvättat ordentligt och den biten är klar. Det va just det där om "dfd" jag undrade om. Hmm minns inte om köttet hade nån speciellt mörkare färg. Vi får äta upp det snabbt då  :thumbsup:

 

Om du är osäker så skär bort det och kasta det. Det luktar illa om det är kött som kommit i kontakt med tarminnehåll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om djuret "gick och dog" efter skottet, torde det väl inte vara värre än nån annan skottplacering.... Frågan kanske är mer hur stressat det var innan skott.

 

Men vilda djur borde ju vara bättre rustade för stress jmf. med domesticerade djur kan jag tycka, då de är skapta att bli jagade så länge det är fritt fält att lubba undan.

 

/Må

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om djuret är skjutit genom tarmarna o går o dör efter 1 tim el. flera tim så är köttet nersölat med tarminnehåll o då är det bara att tvätta det med ättika. 

Efter 4 tim med en skottskada genom tarmarna så är det bara att gräva ner den. Då är köttet så infekterat så det är otjänligt som människoföda.

Vi fick själva gräva ner en älg andra dagen på älgjakten som gick i över 5 tim med skottskada genom buken innan dom fick fatt den o kunde avlida den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att skära bort en bit och steka i pannan, det borde väl lukta illa och smaka illa då? Precis som du skriver om djuret har pumpat runt vom-blod i systemet lär det ju inte gå att äta  :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om djuret är skjutit genom tarmarna o går o dör efter 1 tim el. flera tim så är köttet nersölat med tarminnehåll o då är det bara att tvätta det med ättika.

Efter 4 tim med en skottskada genom tarmarna så är det bara att gräva ner den. Då är köttet så infekterat så det är otjänligt som människoföda.

Vi fick själva gräva ner en älg andra dagen på älgjakten som gick i över 5 tim med skottskada genom buken innan dom fick fatt den o kunde avlida den.

Ööööh, gräva ner ett helt djur för en buksmäll?

Nån har nog tittat lite djupt i flaskan, jag kan köpa att fileerna får kastas om det är illa men ryggen och fyra ben finns fortfarande kvar att ta hand om, och det utan minsta problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att skära bort en bit och steka i pannan, det borde väl lukta illa och smaka illa då? Precis som du skriver om djuret har pumpat runt vom-blod i systemet lär det ju inte gå att äta  :sad:

 

Det är så att vi har en utbildad livsmedelshygien i laget o han har gett oss alla i laget en grundlig genomgång i detta ämne o hur bakteriefloran sprids i magen på djur med vomskott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så att vi har en utbildad livsmedelshygien i laget o han har gett oss alla i laget en grundlig genomgång i detta ämne o hur bakteriefloran sprids i magen på djur med vomskott.

Detta är ingen anklagan på eran"expert".

 

Trots att man är utbildad är det inte säkert att man vet något av värde. Är person dessutom kommunal tillsyningsman ska man själv ta sig en funderare på om det personen säger kan vara rimligt.

 

Jag håller med Sidelock, Låter väl petigt att kassera hela älgen efter dom omständigheterna som beskrivs, men det kanske fanns nån veterinär där som dömde ut djuret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att skära bort en bit och steka i pannan, det borde väl lukta illa och smaka illa då? Precis som du skriver om djuret har pumpat runt vom-blod i systemet lär det ju inte gå att äta  :sad:

Isf skulle inga vomskjutna djur gå att äta och så är det ju inte :) det kommer inte att lukta illa om du inte tar en rejält jävla ofräsch bit och lägger i stekpannan. Men då luktar den illa innan stekning också. Att steka kött är för att upptäcka brunstlukt.

Älg är riktigt tåliga för stress, liksom nötboskap. Annat är det med tamsvin som kan få ett gulblaskigt kött, pse, om endast slaktmomentet är stressigt. Om du ska kolla efter dfd så är det ryggen och innanlår som blir hårdast drabbat. Om du skär ett tvärsnitt i ryggbiffen och ser att den har olika mörkröda nyanser så är det fel ph-värde (dfd). Anledningen till att dfd och pse är så segt är att köttet släpper mkt mer vätska när man steker köttet.

En höst stod jag och styckade älgar på viltslakteri och det var några enstaka som hade det. Då kunde man misstänka ett utdraget eftersök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ööööh, gräva ner ett helt djur för en buksmäll?

Nån har nog tittat lite djupt i flaskan, jag kan köpa att fileerna får kastas om det är illa men ryggen och fyra ben finns fortfarande kvar att ta hand om, och det utan minsta problem.

 

Jepp o har älgen gott i 5 tim efter skottet så har det skvalpat runt o smittat ner resten av köttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp o har älgen gott i 5 tim efter skottet så har det skvalpat runt o smittat ner resten av köttet.

Hej Jonsson. Hänger inte med riktigt. Menar du att buk/tarmbakterierna tar sig in i blodomloppet och tar sig runt i hela djuret? Eller hur går det till?

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga. Djuret har gått ca 150-200m. Lagt sig i sårlega och dött efter ovisst antal timmar (kanske fanns liv kvar när eftersöksjägarna hittade djuret efter 5 timmar). Anledningen till att vi inte spårade var att jag såg på skottplatsen att det inte handlade om lungträff. Vi inväntade istället hund för att inte stressa djuret. Kulan hade tagit lite av vomen, tarmar, levern och gått ut högt genom bakbenet. När jag flådde kände jag ingen speciell lukt, jag renskrapade och tvättade med ättika. 

 

Det jag va ute efter i frågan var att precis som slaktarna och isjonsson talade om. Dels DFD, hårt kött genom stress. Dels att djuret pumpat runt vom-bakterier i blodomloppet. Vad jag förstår så är tiden det viktigaste här. Jag har tagit reda på vom skjutna djur tidigare utan problem men i detta fall har det gått rätt lång tid som jag ser det och det va därför jag undrade... 

 

Jag tänker absolut inte gräva ner någonting förrän jag testat köttet. Min bedömning när jag flådde var att köttet såg mycket bra ut, ingen lukt och fin färg. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min oproffesionella synpunkt är, lukta o se!

Jag skulle tagit hand om köttet.

om du ska kassera allt kött som fått en buksmäll får du kassera, gissar jag 20% av allt älgkött.

det tar väl i snitt 2-3 tim innan en älg passas gissar jag?

5 timmar kan inte vara avgörande om det inte är 30 grader varmt!

 

mina tankar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Viltet får ju  blodförgiftning till slut,,  grannlaget hade en bukskjuten älg första jaktdan som stöttes i sårlegan älg o hund färdades- 

 Ca 2 mil innan älgen kastade sig i en sjö o simmade ut till en ö  älgen hittade dom dan efter o kasserades,,

 

Att älgar blir bukskjutna o avlivas inom rimlig tid så är det väl ingen fara men älg som ligger en längre tid o dör kasserar vi,,

En bukskjuten vilt som avlivats rengör vi med ättika o vatten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...