Publicerat Oktober 14, 200619 yr Hej på er allihop. Går i hund tankar och har lite funderingar kring detta. Har blivigt erbjuden att köppa en Drever valp på 5 månader men är lite osäker på vad som krävs vad det gäller tid och arbete då jag jobbar heltid. Hur länge kan en hund lämnas ensam i en hundgård om den har tillgång till mat och vatten? Är det för eller nakdel att valpen är 5 månader? Har hört att det är lätt att man får en hud som jagar för sig själv och blir mer svår dreserad om man tar en äldre valp. Tacksam för svar
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Att den är 5 månader anser jag inte vara något problem, har haft tre drevrar som jag tagit hem när de varit mellan 9 och 12 månader. Alla tre har funkat bra, en av dom kunde jag blåsa av på fullt drev. Däremot tycker jag inte det är bra att man sätter en så ung hund i en hundgård. Han bör få vara inne och att någon kan se till honom åtminstonde en gång om dagen sen kan ju vara i hundgården t.ex. på eftermiddgarna. Inte särskilt bra att lämna honom ensam så många timmar i början.
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Jag tycker att en 5 månaders valp kan man gott ha i hundgård...förutsatt att man lägger mycket tid på den annars...tror inte den tar skada av det. Mina hundar bor den mesta tiden i hundgård och jag har inte sett några nackdelar med det. Så enligt mig är det inga bekymmer...bara du lägger mycket tid på den annars när du är hemma. Vet inte om jag upfattat det fel...men i Sverige tycks nästa alla tro att en hund inte kan vara i hundgård ....men här i Finland så har så gott som alla sina hundar i hundgårdar och vi ser inga bekymmer med det och vissa har dom bara i hundgårdar ända från åtta veckors ålder så dom vet inget annat och dom hundarna tycks ändå bli riktigt bra jakthundar. : Skulle dom må dåligt av det eller ta skada av det skulle dom inte kunna ha så pass bra hundar som dom ändå har...så jag tycker att det är helt okej om du annars har tid med hunden.
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Tycker oxå att man kan ha även yngre hundar i hundgård...bara de får bra med kontakt med dig när du är hemmavid. Jag skulle inte kunna skaffa valpar om jag inte kunde ha dem i hundgård. När jag är hemma så har jag oftast hundarna inomhus....förutom när det är som sämst väder ute...då får de hålla till i hundgården hela dagarna...annars skulle jag inte få göra annat än att torka golvet från kletiga hundtassavtryck....Har man bara en bra hundgård med bra hundkoja så tar inte hundarna skada av att vara där. Precis som Foxkiller säger så är det ganska stor skillnad mellan hur vi håller hundarna i Sverige och Finland. I Sverige går det nästan till överdrift ibland...och..ja, ibland tycker jag väl faktiskt att hundhållning i Finland ibland kan vara under all kritik....kanske hellre i de "urfinska" delarna(så du klarar dig nu Foxkiller..hehe).Men självklart finns det varianter åt alla håll....
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Hmmm,jag läser vad ni skriver,och jag har nog lite annan uppfattning än er. För tillfället är jag skitfull,av en massa bärs ,wiskey o sånt,lovar att komma med ett utförligare svar i morgon eftermiddag eller kväll ;D Tur att jag blir hämtad i morgon bitti,så jag kan släppa hunden Må bäst alla ;D
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Precis som Foxkiller säger så är det ganska stor skillnad mellan hur vi håller hundarna i Sverige och Finland. I Sverige går det nästan till överdrift ibland...och..ja, ibland tycker jag väl faktiskt att hundhållning i Finland ibland kan vara under all kritik....kanske hellre i de "urfinska" delarna(så du klarar dig nu Foxkiller..hehe).Men självklart finns det varianter åt alla håll....Kan nog hålla med dig om att i vissa fall så är det under all kritik...men det beror inte på hundgården utan endast på hundägaren!Men som du också skriver så skulle det inte heller funka för mig att ha jakthundar om jag inte hade en hundgård att ha dom i...tex.när man arbetar... Ps...Fattas bara att du skulle " idiot förklara" min hundgård...
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Hmmm,jag läser vad ni skriver,och jag har nog lite annan uppfattning än er. För tillfället är jag skitfull,av en massa bärs ,wiskey o sånt,lovar att komma med ett utförligare svar i morgon eftermiddag eller kväll ;DTur att jag blir hämtad i morgon bitti,så jag kan släppa hunden Må bäst alla ;D Okej ! ;D Väntar med spänning på den versionen... Ps...men vänta tills promillehalten är under 2... annars omkullkastar vi din teori. ;D
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Kan nog hålla med dig om att i vissa fall så är det under all kritik...men det beror inte på hundgården utan endast på hundägaren!Men som du också skriver så skulle det inte heller funka för mig att ha jakthundar om jag inte hade en hundgård att ha dom i...tex.när man arbetar... Ps...Fattas bara att du skulle " idiot förklara" min hundgård... Nä du..du har en fin hundgård....
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Nykter nu,än så länge, har spillt upp igen! Fan vad fint det är att ta nåt gott efter det att man varit i skogen ;D Jag har hundgård,den är kanon att ha hunden i ibland. Hunden brukar ligga i den om dagarna men sover aldrig där om nätterna,då den ligger inne i huset och vaktar oss som sover. Så jag är inte emot hundgårdar,tvärtom.. Däremot tycker jag nog inte att det är så bra att stoppa in en hund i en hundgård om man vill att den skall funka inne också. Att dessutom sätta hunden in i hundgården när den är så pass ung som fem månader eller yngre,tror i alla fall jag att hunden missar den sociala biten inomhus,menar då att inte ligga i soffor,tigga vid matbordet eller göra sina behov inomhus. Såklart att man alltid kan ha sina hundar ute,det finns många som har,speciellt i norrland tror jag mer detta är regel än undantag. Ofta har man då också kanske väldigt många hundar,så rent praktiskt kanske det är svårt att ha ett helt pack inomhus i bostaden. Vill man dock att hunden även skall funka i bostaden med dess regler,så är det min stora övertygelse att om man placerar valpen endast i hundgården ,lär sej aldrig hunden det sociala mönster det behöver ha för detta. Vidare tror jag att sätta en ensam valp i hundgård utan hundkompisar som lär den lite vett och ettiket är fel. Valpen kommer från en flock av andra individer,att plötsligt bli inlåst ensam kan aldrig vara bra. Förr i tiden hade man hundarna i band eller kätting,fastpålade i backen fick jyckarna leva sina dagar tills det var dags att jaga litet,tror fan det att jyckarna passade på att jaga i dagar eller veckor innan dom kom hem. Själv har jag hört de mest håresande historier från gamla jägare om hur hundhållningen var förr. Så min slutsats måste bli,vill du att hunden skall funka i alla sociala sammanhang,vänj valpen succesivt om korta perioder i hundgården,har du inget intesse av det,köp en hund till,så dom åtminstånde har sällskap. Jag har en granne som har en ensam drever i sin hundgård,den hunden får aldrig komma in,den hunden får aldrig numera jaga då grannen senast släppte den var jycken borta i ett par veckor...tror fan det.. Jag och min fru tycker väldigt synd om denna hund,hunden står och skäller mest hela dagarna,men vad skall han annars göra? Foxkiller,håller min åsikt eller tänker du grusa den?
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Nykter nu,än så länge, har spillt upp igen!Fan vad fint det är att ta nåt gott efter det att man varit i skogen ;D Jag har hundgård,den är kanon att ha hunden i ibland. Hunden brukar ligga i den om dagarna men sover aldrig där om nätterna,då den ligger inne i huset och vaktar oss som sover. Så jag är inte emot hundgårdar,tvärtom.. Däremot tycker jag nog inte att det är så bra att stoppa in en hund i en hundgård om man vill att den skall funka inne också. Att dessutom sätta hunden in i hundgården när den är så pass ung som fem månader eller yngre,tror i alla fall jag att hunden missar den sociala biten inomhus,menar då att inte ligga i soffor,tigga vid matbordet eller göra sina behov inomhus. Såklart att man alltid kan ha sina hundar ute,det finns många som har,speciellt i norrland tror jag mer detta är regel än undantag. Ofta har man då också kanske väldigt många hundar,så rent praktiskt kanske det är svårt att ha ett helt pack inomhus i bostaden. Vill man dock att hunden även skall funka i bostaden med dess regler,så är det min stora övertygelse att om man placerar valpen endast i hundgården ,lär sej aldrig hunden det sociala mönster det behöver ha för detta. Vidare tror jag att sätta en ensam valp i hundgård utan hundkompisar som lär den lite vett och ettiket är fel. Valpen kommer från en flock av andra individer,att plötsligt bli inlåst ensam kan aldrig vara bra. Förr i tiden hade man hundarna i band eller kätting,fastpålade i backen fick jyckarna leva sina dagar tills det var dags att jaga litet,tror fan det att jyckarna passade på att jaga i dagar eller veckor innan dom kom hem. Själv har jag hört de mest håresande historier från gamla jägare om hur hundhållningen var förr. Så min slutsats måste bli,vill du att hunden skall funka i alla sociala sammanhang,vänj valpen succesivt om korta perioder i hundgården,har du inget intesse av det,köp en hund till,så dom åtminstånde har sällskap. Jag har en granne som har en ensam drever i sin hundgård,den hunden får aldrig komma in,den hunden får aldrig numera jaga då grannen senast släppte den var jycken borta i ett par veckor...tror fan det.. Jag och min fru tycker väldigt synd om denna hund,hunden står och skäller mest hela dagarna,men vad skall han annars göra? Foxkiller,håller min åsikt eller tänker du grusa den? Jo den håller...kunde inte sagt det bättre själv.
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Är inte min avsikt att ha den där hela dagarna utan bara när jag inte är hemma. ca nio timmar/ dag. Kan även få ha den i en kompis hundgård på dagarna med hans terriers men detta känns inte som ett alternativ i första hand. så ni tror inte det är ett problem att den är fem månader vad gäller fostran osv?
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Är inte min avsikt att ha den där hela dagarna utan bara när jag inte är hemma. ca nio timmar/ dag. Kan även få ha den i en kompis hundgård på dagarna med hans terriers men detta känns inte som ett alternativ i första hand. så ni tror inte det är ett problem att den är fem månader vad gäller fostran osv?Jo det är klart...det är nog lättare med en 8 veckors valp att få till just din hund...det är ju inte lätt att lära en gammal hund att sitta. ;DSkulle jag själv välja valp så tog jag nog hellre en 8 veckors valp än en 5 månaders...för det är ju den roligaste tiden...små valpar är hur kul som helst. ;D
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Nu skriver jag min högst personliga åsikt,det betyder inte att den är rätt eller fel,men jag skulle aldrig,och då menar jag aldrig lämna en nyinköpt valp ensam i nio timmar..skulle jag lämna valpen,så skulle det max vara minuter innan jag åtekommer.efter ett par veckor kanske det blir en timme,efter en månad kanske 4 timmar,efter detta tja,det brukar vara olika från hund till hund. Jag tror också,obs jag tror,har man tanken om att man ev.inte hinner med hunden och börjar tala om att lämna den i 9 timmar bör man nog tänka om,talar nu om första tiden.. så kanske man inte bör skaffa hund I dags läget kan jag lämna min hund i hundgården från morgon till kväll,med när jag kommer hem igen så släpper jag ut stövaren det första jag gör,snacka om att hon blir glad. Gäller att hålla munnen stängd annars blir man tungkysst :-*
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Nykter nu,än så länge, har spillt upp igen!Fan vad fint det är att ta nåt gott efter det att man varit i skogen ;D Jag har hundgård,den är kanon att ha hunden i ibland. Hunden brukar ligga i den om dagarna men sover aldrig där om nätterna,då den ligger inne i huset och vaktar oss som sover. Så jag är inte emot hundgårdar,tvärtom.. Däremot tycker jag nog inte att det är så bra att stoppa in en hund i en hundgård om man vill att den skall funka inne också. Att dessutom sätta hunden in i hundgården när den är så pass ung som fem månader eller yngre,tror i alla fall jag att hunden missar den sociala biten inomhus,menar då att inte ligga i soffor,tigga vid matbordet eller göra sina behov inomhus. Såklart att man alltid kan ha sina hundar ute,det finns många som har,speciellt i norrland tror jag mer detta är regel än undantag. Ofta har man då också kanske väldigt många hundar,så rent praktiskt kanske det är svårt att ha ett helt pack inomhus i bostaden. Vill man dock att hunden även skall funka i bostaden med dess regler,så är det min stora övertygelse att om man placerar valpen endast i hundgården ,lär sej aldrig hunden det sociala mönster det behöver ha för detta. Vidare tror jag att sätta en ensam valp i hundgård utan hundkompisar som lär den lite vett och ettiket är fel. Valpen kommer från en flock av andra individer,att plötsligt bli inlåst ensam kan aldrig vara bra. Förr i tiden hade man hundarna i band eller kätting,fastpålade i backen fick jyckarna leva sina dagar tills det var dags att jaga litet,tror fan det att jyckarna passade på att jaga i dagar eller veckor innan dom kom hem. Själv har jag hört de mest håresande historier från gamla jägare om hur hundhållningen var förr. Så min slutsats måste bli,vill du att hunden skall funka i alla sociala sammanhang,vänj valpen succesivt om korta perioder i hundgården,har du inget intesse av det,köp en hund till,så dom åtminstånde har sällskap. Jag har en granne som har en ensam drever i sin hundgård,den hunden får aldrig komma in,den hunden får aldrig numera jaga då grannen senast släppte den var jycken borta i ett par veckor...tror fan det.. Jag och min fru tycker väldigt synd om denna hund,hunden står och skäller mest hela dagarna,men vad skall han annars göra? Foxkiller,håller min åsikt eller tänker du grusa den? Nu när Foxkiller inte vill leka grusbil så får väl jag göra det istället Jag vet inte om jag missförstått frågeställningen från den som startade tråden.Men jag hävdar bestämt att man kan ha en 5 månaders valp i hundgården när man jobbar...det kan iofs vara bra med en lite lättare övergång...låt hunden vara där några timmar i början.Se bara till att hunden får uppmärksamhet när du är hemma...och låt valpen vara inne då. Telgetok...vi snackar väl inte bara svart å vitt...att ständigt ha hunden i hundgård eller aldrig? Jag kan aboslut inte se att det är fel att ha hunden i hundgård när man jobbar...och sedan ta in den i huset när man är hemma.Nog tusan får den sin sociala träning så att det räcker. Så har jag ialla fall gjort med mina hundar..och jag kan nog slå vad om att jag jobbar betydligt längre dagar än de flesta...och jag hävdar bestämt att mina hundar har fått den sociala träning inomhus som de behöver. Mina hundar bli oxå överlyckliga när jag kommer hem och släpper ut dem från hundgården...men det tror jag inte beror på att de misstrivs i hundgården..utan för att de uppskattar mig.Skulle jag ha dem inne i huset skulle de bli minst lika glada när jag kom hem ändå. Har för tillfället alla 4 hundar inomhus...och det är knäpptyst...de ligger lugnt å stilla på golvet...avslappnade å halvsovandes....Relativt socialt kompetenta oxå.....enligt mig...