Publicerat Oktober 19, 201411 yr Vilken ålder tycker ni det är lämpligt att börja "motionsträna" umghunden? Min vorsteh tik är 11 mån snart och vi har nu börjat ta med henne ut på kortare löprundor (1-3km) där vi har dragsele på henne. Hon är mycket välmusklad och fin i kroppen och tycker inte kroppen borde ta skada av detta. Vad tycker ni andra?
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Känner inte till hur vorsteh har det med sina armbågar och höfter, när det gäller springer spaniel har jag alltid uppmanat valpköpare att ta det lite försiktigt med hundar som ännu inte är röntgade. Känner man till HD och AD status efter 12 månader så kan man ju undvika viss träning om det skulle vara några problem, är allt bra så är det ju bara att köra så det ryker! Så mitt råd är, se till att få hunden officiellt röntgad, är den problemfri så är det bara att köra på, hittar man några problem så får man anpassa träningen efter eventuella problem för att undvika förvärrande av ev. problem men ändå stärka för att undvika framtida, värre problem.
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Författare Tack för ditt svar! Jag tänker HD röntga henne så fort hon fyllt 1 år eftersom jag vill ha koll på hennes fysiska förutsättningar.
Publicerat Oktober 19, 201411 yr jag tänker alltid på att den egna kroppen och viljan/farten är belastningen/träningen som det blir.... om hunden har "överben" väntar jag tills den fått "torra" leder så att tillväxtzonerna blivit mindre och att det är färdigväxt skelettmässigt. ingen asfalt. inga diken och sånt. inga skogsrepor. ju större modell (för rasen) på hund ju längre håller jag huvet kallt och väntar med träning. simmar gör dom mycket. riktiga badgurkor bägge två e dom. Det festliga är att trots att vi inte tränar kondis så har dom bra kondis ändå har det visat sig.
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Författare Hur ser man om hunden har "torra" leder? Jag tycker att min tik sedan länge har varit väldigt stabil och fin i kroppen. Hon har fått springa kravlöst en del i skog och mark under sin uppväxt och har därigenom byggt fina muskler. Det finns egentligen inget med hennes kropp som oroar mig då jag tycker hon är fin och välutvecklad (vilket även domarna på de utställningar vi varit på har sagt). Dock blir jag lite nojig när jag tillbringar för mycket tid på diverse forum där man starkt avråder all form av fysisk aktivitet innan minst 18 månaders ålder..
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Ingen känner din hund bättre än du gör. Så kommer det alltid att vara. Den relation ni har kommer ingen annan ha med den hunden. Jag tar hand om vovvarna med samma omtanke som barnen för att de skall må bra och ha ett bra liv, precis som du gör. Om du gör fel så har jag svårt att tro att dom är stora fel. Små fel gör man jämt ju, det hör till. Torra leder är ett uttryck/slang för att lederna är färdiga och proportionerliga jmf skelettet runt dem. Dvs de har "torkat" till rätt storlek och ser inte svullna eller knotiga ut. Utan benet kring leder är jämnt och fint. Hälsosamma leder typ
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Författare Ingen känner din hund bättre än du gör. Så kommer det alltid att vara. Den relation ni har kommer ingen annan ha med den hunden. Jag tar hand om vovvarna med samma omtanke som barnen för att de skall må bra och ha ett bra liv, precis som du gör. Om du gör fel så har jag svårt att tro att dom är stora fel. Små fel gör man jämt ju, det hör till. Torra leder är ett uttryck/slang för att lederna är färdiga och proportionerliga jmf skelettet runt dem. Dvs de har "torkat" till rätt storlek och ser inte svullna eller knotiga ut. Utan benet kring leder är jämnt och fint. Hälsosamma leder typ Tack för din kommentar! Förstår vad du menar om lederna
Publicerat Oktober 19, 201411 yr 1-3km löpning för en snart ett årig vorsteh är inga problem. Bara å kuta på.