Publicerat Oktober 15, 200619 yr Vad har ni för erfarenhet av dessa skängor? Mina har gått sönder 2ggr, de sista höll i tre dagar och nu är jag less. Är det någon fler som råkat ut för samma?
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Har haft mina i fem år och använt dom flitigt o skött dom dåligt. Nu börjar dom se skabbiga ut men de är fortfarande hela och de läcker inte in vatten. Så jag är nöjd med dom!
Publicerat Oktober 15, 200619 yr Mina håller då än, 2 år gamla, har fått stryk, håller efter dom någorlunda iaf...nästa par dojor blir nog trots allt Lundhags tror jag, utan membran, lättare att bära och torka, eller så ser jag till att spara dinneros och satsar på ett par Danner Boots, men dom måste jag beställa från staterna i så fall tror jag, har nött ut ett par tidigare, dom tjänade mig troget i 7 år.
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Mitt råd köp inte membrankängor..... Läcker gör nästan alla efter ett tag.... Dåligt läder minskar hållbarheten.... Ett gytter av sömmar där väta kan ta sig in och skorna gå sönder... Jag skulle nog satsa mina kronor på Lundhags.....flera läster att välja på, olika skaft....håller bättre. Mina erfarenheter är bara utifrån Chevalier....men andan i jägarekåren är att de flesta märken inte håller måttet....mycket reklamationer. Och så ska det inte vara med kängor för över tvåtusen spänn >. Jämför med ett par stövlar.....skulle inte du reklamera dom om dom spruckit sönder inom en par år. En liten passus bara...Chevalierkängorna är det skönaste jag haft på foten.... men dom var inte täta så efter ett år reklamerade jag och sen fick jag nya lika sköna men dessa tar också in vatten. Min teori är att det kommer in vatten i denna typ av kängor genom lädret pluss gyttret av sömmar sedan när man går pressar man vattnet mot membranet och vatten av detta tryck kan inte membranet stå emot ......du blir alltså blöt. Men sköna är dom och knarrfria.
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Har haft ett par chevalier kängor med gore tex membran tidigare, dessa användes väldigt flitigt och slarvigt. De fungerade perfekt i 6-7 år. I år var det trotts dags att byta till nya. Det blev ett par chevalier ultimate. Har vart och fjällvandrat en del i sommar och nu i höst har jag vart och jagat ganska flitigt. Måste säga att jag är enormt nöjd! Skönare känga kunde i alla fall inte jag hitta och inte en droppe de läcker in, inte än i alla fall. Min erfarenhet av chevalier med membran är alltså mycket positiv... Jonsod
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Vad har ni för erfarenhet av dessa skängor? Mina har gått sönder 2ggr, de sista höll i tre dagar och nu är jag less. Är det någon fler som råkat ut för samma? Hmmm....kan det bero på frätende fotsvett ??? ??? ??? ;D
Publicerat November 9, 200619 yr Har haft mina i 3 år nu.. vart slarvig med skötseln och ett par repor har dom vell fått.. men dom håller än o fötterna e lika torra o sköna som vanligt när man kommer ur dom påkvällen...
Publicerat November 9, 200619 yr Jag hade ett par dylika. Jag var inte nöjd. Dels levde de om när jag gick, knarrade och gnisslade, sedan tog de in vatten efter en månads användning och då var mkt av den tiden exkursioner med skolan(således ej krävande vandringar). Sköna var de däremot men vad hjälpte det. Fick tag på ett par Meindl Extreme istället och nog är dom väl bra men de är så jäkla styva att gå i att som jaktkänga i skogsmark är de olämpliga. Känslan med dessa är ungefär som när man tar på sig slalompjäxor första gången.. Tror nog att bra stövlar el en schysst traditionell känga är ett vettigare inköp. Allra helst som vanliga kängor går att skicka till skomakarn om man råkar sabba dem.
Publicerat November 10, 200619 yr Fick tag på ett par Meindl Extreme istället och nog är dom väl bra men de är så jäkla styva att gå i att som jaktkänga i skogsmark är de olämpliga. Känslan med dessa är ungefär som när man tar på sig slalompjäxor första gången.. Bra beskrivning. Jag har haft mina i 2 år nu och de börjar bli något smidigare nu men de är fan så styva i början. Vattentätta är de däremot. Det kan man inte säga om mina Aigle men de är skitsköna att gå i så då överser jag med läckaget.
Publicerat November 10, 200619 yr Jo dom mjuknar ju eftersom och när man väl vant sig med dessa är de helt ok. Uppskattar dem särskilt när ja ska "skynda" mig upp och ner för svarta pisten från och till mitt pass där nere..
Publicerat November 10, 200619 yr Har haft några par med samma resultat som dig alla har gått sönder eller läckt in vatten, har nu skaffat mig ett annat märke som jag är helnöjd med.