Publicerat Oktober 20, 201411 yr Hörde om ett, för mig, nytt sätt att hänga älg och undrar om det är vedertaget eller bara någons "hittepå". Det låter lite klokt när man tänker på det... Man hänger alltså slaktkroppen i bäckenhålan i stället för i bakhasorna och detta ska då bidra till mörare kött i låren då dessa ej hänger belastade utan slappa. Som sagt, i mina öron låter det ju klokt men vill ju höra mig för i kunskapsbanken (om nu jaktlyckan skulle slå till och jag får mig en älg att hänga). Självklart så borde det ju funka fint för ett lite större vildsvin också och en 100+ galt skulle nog må bra om stekarna blev lite mörare...
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Tja,har också hört det. Låter onekligen rimligt också. Har provat det på vildsvin i olika storlekar,men har inte märkt någon skillnad. Man skulle ju kunna göra ett test och hänga djuret i ena skånken och jämföra samma styckdetalj från vardera låret. /Lars.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Hörde om ett, för mig, nytt sätt att hänga älg och undrar om det är vedertaget eller bara någons "hittepå". Det låter lite klokt när man tänker på det... Man hänger alltså slaktkroppen i bäckenhålan i stället för i bakhasorna och detta ska då bidra till mörare kött i låren då dessa ej hänger belastade utan slappa. Som sagt, i mina öron låter det ju klokt men vill ju höra mig för i kunskapsbanken (om nu jaktlyckan skulle slå till och jag får mig en älg att hänga). Självklart så borde det ju funka fint för ett lite större vildsvin också och en 100+ galt skulle nog må bra om stekarna blev lite mörare... Det är helt rätt Qvarnhill! Häng du i bäckenhålan så får du bättre kött o stekarna i baklåren blir inte lika långdragna muskler, Ser du vars vi har dragit kättingen på fotot? Så gör vi med alla älgar. Jag tror att det gäller så för vildsvin också.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Se där ja', ja nu ska jag "bara" skjuta en älg så jag kan testa på riktigt! Som sagt, det verkar ju helt klokt och logiskt så jag undrar varför jag inte testat förr.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Uppe i jämtland hänger vi all älg i bäckenet. Om sen köttet blir bättre...vet ej, men tycker det generellt är bättre än det älgkött jag fått i sörmland. Det är dock mycket annat som skiljer iofs... mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Googla "bäckenhängning" så får du veta allt du behöver. Finns det verkligen de som inte bäckenhänger idag?
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Se där ja', ja nu ska jag "bara" skjuta en älg så jag kan testa på riktigt! Som sagt, det verkar ju helt klokt och logiskt så jag undrar varför jag inte testat förr. Gör så, så får du komma med ett utlåtande sedan om du har kvar gammalt älgkött som inte är bäckenhängt. Ja visst gör det det. Det vet jag inte varför du inte har provat det förut. Vi har ju bäckenhängt älgarna nu sedan vi blev färdiga med ombyggnationen av slakthuset -12.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr http://septentrio.uit.no/index.php/rangifer/article/viewFile/1745/1628
Publicerat Oktober 21, 201411 yr http://septentrio.uit.no/index.php/rangifer/article/viewFile/1745/1628 Läste artikeln, har egentligen inget emot resultaten men fnulade på formuleringen "vissa värdefulla styckningsdetaljer påverkas positivt genom att de sträcks ut mer vid bäckenhängning och generellt ger muskler som sträcks ut under rigor mortis ett mörare kött" Till texten hör en bild på en gris som hänger och viss är baklårens sträckta i båda fallen men mer i det då kroppen hänger i bakhasorna, här måste det vara frågan om en oklar förmedling av kunskap enligt mig, från den som verkligen förstår saken till den mindre kunniga läsaren, ex muskler baklår som sträcks under bäckenhängning leder till jmfr med ordinär hängning alternativt genom bäckenhängningen så orsakar den sträckning som då uppstår ett mörare kött genom den sträckning som sker osv. Förövrigt skal jag försöka att få till en bäckenhängning på nästa dov jag skjuter. /Christian
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Googla "bäckenhängning" så får du veta allt du behöver. Finns det verkligen de som inte bäckenhänger idag? Ja, det gör det... Ganska många skulle jag tro!
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Artikel om det på Svensk Jakt, men måste vara medlem i Jägareförbundet för att kunna läsa... http://svenskjakt.se/viltsmak/tillvaratagande/backenhangning-forbattrar-viltkottet/