Publicerat Oktober 21, 201411 yr Ja vid jakt är det vad jag vet inte tillåtet att använda sig av laserljus. Men vid eftersök kan man visst göra detta... (vet inte vid skyddsjakt om det är tillåtet... ) Har själv en ND30 och funderar lite vad jag kan använda den till... Den har inte den smala ljusstrålen som en laserpekare har utan den har en justerbar bred stråle. Man justerar den så den fyller ut kikarsiktets synfält helt. När jag köpte den så var tanken att kunna utöva målskytte lite senare på kvällarna med en sådan...
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Vad jag förstått så är det inte lagligt att montera en sån på vapnet.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Vad jag förstått så är det inte lagligt att montera en sån på vapnet. Jodå visst är det tillåtet, men man får inte ha den monterad vid jakt... Säljs som en eftersök lampa: http://www.pnjakt.se/art/lasersikte.php
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Jag har en som eftersökslampa i öppna marker. Fungerar otroligt bra de få gånger jag behövt använda den. Att kunna söka av längs med stenmurarna i lungt tempo och i stort sett inte störa viltet känns bra. Man får också fina reflexer från ögonen på djuren på långt håll. Jag har testat att skjuta på tavla på natten. Fungerade alldeles utmärkt på 100 meter.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr En enkel ansökan hos länstyrelsen, sen är det fritt fram att använda vid vakjakt på gris. Så är det i alla fall i Kalmar län, vet ej hur det ser ut i övriga Sverige
Publicerat Oktober 22, 201411 yr Vi har haft ett dylikt generellt tillstånd i vårt Äfo t o m 15/9 för jakt på gris i gröda. Det tecknades av Lst i Sörmland och skulle medföras vid jakt med all typ av rörlig belysning.