Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Engelsk setter

Featured Replies

Publicerat

Jag är sedan i somras ägare till en 2,5 år gammal setterhane. Skulle behöva hjälp

med träning, både lydnad och jakt, av någon som är van då det här är min första

fågelhund. Jag och hunden är nyinflyttade i Älvdalen men kan tänka mig att åka

en bit för rätt träning.

Publicerat

Det är bara att åka upp till fjälls beväpnad med tålamod. Om hunden står och inte är skotträdd så ska det gå att fälla vilt för honom. Men börja med att skotträna och apporteringsträna honom. Finns det möjlighet så prova duva eller rapphönsträning. Jag rekommenderar att Du sätter en lina på honom och tar med dig en skytt så att Du kan korrigera hunden och någon annan kan sköta skyttet. Avancera försiktigt det viktiga är att han inte får tillfälle att göra fel. Du har många fina stunder med hunden att vänta om det går bra men ha inte för stora förväntningar. Fördelen med att börja så sent som vid 2,5 år är att han har hunnit mogna mentalt.

Är hunden mjuk så ta inte i för mycket om han gör fel risken är att han blir trög i avancen. Är han åt andra hållet så var inte rädd för att ta tag i honom och förklara vem som bestämmer. Gör han rätt ÖS beröm över honom och visa att Du är glad. Alla hundar vill vara husse/matte till lags och dom behöver få veta både om dom gör rätt och fel inte bara när dom gör fel.

Lycka till!

Publicerat

Hej Nils!

Tack för goda råd! Min setter kommer från Norge och hans fd husse har tränat och även

startat honom på prov en gång. Tyvärr fann de ingen fågel då men jag tror att hunden

är lite skottberörd och är så rädd att göra fel vid träning. Kite är en vek men positiv setter,

lugn och trevlig i sättet. Jag vet inte om han är apporteringstränad och eftersom jag som

sagt inte har någon erfarenhet av fågelhund så skulle jag så gärna vilja få lite hjälp av någon

som är duktig på det området. Jag har sysslat med jakt och hundar i flera år men då med

tax och rådjursjakt. Sista taxen fick jag ta bort i februari, nästan 11 år gammal, och sedan

blev det som sagt setter. Ser verkligen fram emot att få prova en helt annan jaktform.

Publicerat

Är hunden skottberörd så ta det varligt. Gå med honom i närheten av skjutbanor och låt honom gärna leka med någon annan hund så går det att träna bort bara han får se att skott är någonting positivt. Apporteringsträning är inte svårare än att ha en dummy och kommendera apport och håll fast med och det kan man lika gärna göra inne. Engelska settrar brukar inte vara särskilt positiva till apportering till att börja med. Sedan är det bara att fortsätta med ripvingar tejpade på dummyn och till sist död ripa. Börja inte med mås. Man ska inte göra det svårare än vad det är. När du börjar med apportträning på avstånd så var beredd på att hunden kan släppa apporten framför dig. Ett sätt att komma tillrätta med det är att vända sig från hunden så att han måste fram till dig för att visa vad han har. Väldigt viktigt är beröm när han gör rätt och ett skarpt nej vid fel. Försök alltid att göra träningen till något positivt för hunden. Hade jag bott kvar i Idre kunde jag ha hjälpt dig med träning då jag hade bra jakt på städjan. Jag kan spara vingar åt dig och skicka ner. Tyvärr så löper min vorsteh och jag jobbar nattvecka så jag har hunden 20 mil härifrån hos mamma. Bara det inte kommer för mycket snö så ska det inte vara några problem att få tag på ripvingar. Det viktigaste jobbet med hunden är att träna tvingande kommandon som sitt ligg och hit och dom kommandona måste sitta ovillkorligt annars så blir det problem. Om hunden respekterar det och står då är jobbet gjort allt annat är rutin och medfödda anlag. Men var beredd på att vita flaxande vingar kan få den mest väldresserade hund att tappa fattningen och då även matte.

Publicerat

Hade så gärna åkt till Idre för att träna! Du har i alla fall gett mig en hel del att tänka på. Jag inser att jag måste börja med den grundläggande delen och verkligen få kommandona att sitta. Nu "pratar" min Kite norska men jag har märkt att han ändå förstår vad jag menar på tonfallet. Släpp/slipp är ju inte så stor skillnad på, inte heller ligg/dekk. Sitt fungerar också men han vill fuska lite ibland och bakdelen landar inte riktigt på underlaget eller också så reser han sig igen. Hit däremot tror jag inte han riktigt förstår eller inte har lärt sig. Enligt hans fd husse har han fått gå lös ända sedan valptiden. De bodde på Godöy alldeles utanför Ålesund. Han kommer på pipa men jag har inte provat mer än ett par gånger då jag inte känner mig helt säker. Jag är som sagt inte på mina hemmamarker längre, dessutom matte på egen hand/tass och inte heller vill släppa på skog vars ägare/jägare jag inte frågat om lov. Samtidigt tycker jag ju att det är så synd att inte låta honom få göra det han så synbarligen älskar - leta fågel. Jag hade inte tänkt skaffa hund igen efter taxen men föll så handlöst för foto och beskrivning av honom på omplaceringens hemsida. Vad jag speciellt fäste mig vid var att han beskrevs som en så lugn och snäll setter, jakttränad, glad och social, van vid barn och att han var friröntgad med A på båda sidor (har mindre trevl erfarenheter av HD på annan ras). Det jag inte visste var att han hade stamtavla, var utställd med fin kritik, "får-ren" och med som det i alla fall verkar ett mycket stort intresse för allt som fladdrar med vingarna, från nattfjärilarna på fönstret till kanadagässen över hustaket. Tror att jag har en hund med en ganska så stor potensial om jag kan förvalta den rätt. Så snällt av Dig att erbjuda oss ripvingar att träna med!!

Publicerat

Jag önskar dig lycka till med hunden. Engelska settrar tillhör mina favoritjyckar. Han är ju inte helt "rå" då han har varit på jaktprov redan. Det är bara att befästa ditt ledarskap över honom. Man säger att har man en ferrari motor då måste man ha bromsar för det och motorn det är jaktlusten bromsarna dressyren. Om hunden pratar norska så fortsätt använda dekk det är något man hör ofta även med svenska hundar. Allez! när dom ska söka ut är ett annat. Hunden bryr sig egentligen inte ett dugg vad det betyder.  Är Du intresserad av att arrendera mark i Idre? Det är kalfjäll med ganska bra riptillgång bitvis. Jag har lite kontakter kvar. Kan inte lova någonting men om jaktledaren ger sitt samtycke och om intresse finns så kan jag förmedla telefonnummer som Du får ringa. Arrendet är ca 1200 kr / år och det finns möjlighet till övernattning. Här har kommit ungefär en decimeter snö och mer är på väg. Vi får se hur mycket det blir.

Publicerat

Tack Nils! Lite synd att Du flyttat. Det känns som om det skulle ha varit trevligt att få komma till Idre för hundträning. Nu har jag i alla fall fått många goda råd av Dig att jobba vidare med. Det låter onekligen klart intressant med jaktmarken så Du får gärna lyssna med Dina "gamla" kontakter. Har flyttat hit till Älvdalen pga studier, just påbörjat den 2-åriga Naturturismutbildningen. Min jaktmark i Västmanland kan jag inte utnyttja  beroende på vargarna i Uttersbergsreviret. De tog en löshund första älgjaktsmåndagen inte så långt ifrån min hemmamark. Det är första attacken mot hund i reviret men enligt Länsstyrelsen är de så snälla vargar... Jag riskerar inte min setter när skogen är fylld av vargspår. Här är det dimma, + 2 gr varmt och SMHI har utlovat snö.

Publicerat

Det är långt hit till Gällivare och säsongen för ståhund börjar lida mot sitt slut. Jag ska kontakta min kompis och om det är grönt så skickar jag ett privat meddelande med namn och telefonnummer. Skitjakt på Dig så länge och lycka till med studierna.

Publicerat

Fick Du meddelandet? Jag letar efter ytterligare en möjlighet på Nipfjället men jag har inte fått tag i ansvarig jaktledare.

Publicerat

Jodå, tack än en gång för hjälpen! Lite avis vad gäller nästa vecka. Jag måste plugga till tenta i naturturism som jag har må 6 november. Ha det så gott! Skitjakt på Dig!!