Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Studsarval för nybliven jägare

Featured Replies

Publicerat

Jag har nyss fixat min uppskjutning och ska skaffa bössor. Behöver lite tips för jag är vänsterskytt och den lokala vapenhandlaren vill bara sälja just det vänstergevär han har inne...

Kan tänka mig att åka till Torsbo för han har 2 vapen inne som skulle passa min budget dels en Remington 700 BDL 30.06 Ackley Improved. någon som vet vad Ackley improved betyder?

Den andra intressanta är en Tika 695. vilken är att föredra och av vilken anledning?

Publicerat

Jag har nyss fixat min uppskjutning och ska skaffa bössor. Behöver lite tips för jag är vänsterskytt och den lokala vapenhandlaren vill bara sälja just det vänstergevär han har inne...

Kan tänka mig att åka till Torsbo för han har 2 vapen inne som skulle passa min budget dels en Remington 700 BDL 30.06 Ackley Improved. någon som vet vad Ackley improved betyder?

Den andra intressanta är en Tika 695. vilken är att föredra och av vilken anledning?

Hej, jag har en fin Tikka T3 Light Stainless .308 i vänster till salu. Den är två år och har gått några hundra smällar. I nyskick och med ringar, men utan sikte.

Publicerat

Ackey Improved innebär att du måste handladda, med skitdyra specialvekrtyg, formskjuta hylsor och hålla på. De allra flesta skulle nog hävda att det inte är ett bra val som förstabössa. Tikka 695 är väl en alldeles utmärkt bössa att börja med. Kalibern är egentligen ovesäntlig, du bör köpa en bössa som passar dig någorlunda i en standardkaliber så att du har råd att övningsskjuta, dvs 6,5X55, 308W eller 30-06.

Publicerat
  • Författare

Ok. Handladdning är jag inte så intresserad av däremot övningsskytte. Ska åka upp och titta närmare på Tikkan. Verkar 6900:- som ett rimligt pris?

Hur längesen upphörde tillverkningen?

Tacksam för tips på lämplig kikare också, förstoringar och sånt. Kommer använda bössan till vak på gris samt smygjakt på rå.

Tror att T3:an hamnar något över min budget tyvärr.

Publicerat

Jag var inne på sidan och kollade, jag skulle ha valt den Heym de har gör samma peng som Tikkan. Jag kan också tycka att Tikkan är i dyraste laget men helt klart en solid bössa. Hur gammal den är kan jag inte säga, det finns andra som kan sako/tikka bättre här.

Publicerat

Jag köpte en Sako 75 Deluxe 30-06 som första bössa. Har den kvar än i dag och ångrar absolut inte köpet. :)

Publicerat

Man kan väl skjuta standardammo i en Ackley? Trodde det var liksom tricket med en sån modifiering? Med andra ord behöver du inte handladda för att kunna skjuta med den.

Jag hade tittat och känt på båda, personligen anser jag att själva kalibern kommer en bit ner på listan när man ska köpa sitt första vapen. Det funkar med nästan vad som helst från 9,3 och neråt.

/Markus

Publicerat

... själva kalibern kommer en bit ner på listan när man ska köpa sitt första vapen...

Men det är inte så upplyftande att ligga och öva med en kaliber där smällarna kostar 50 kronor styck. 6.5x55, 308win eller liknande är väldigt sympatiskt ur den aspekten. Udda kalibrar kanske man ska undvika som första bössa.

Publicerat

Man kan väl skjuta standardammo i en Ackley? Trodde det var liksom tricket med en sån modifiering? Med andra ord behöver du inte handladda för att kunna skjuta med den.

Jag hade tittat och känt på båda, personligen anser jag att själva kalibern kommer en bit ner på listan när man ska köpa sitt första vapen. Det funkar med nästan vad som helst från 9,3 och neråt.

/Markus

M- det beror på vem som har gjort patronläget och vilken spec det har, alla AI lägen är inte sådana att man bara kan köra standardplugg och fireforma, men även om så är fallet, så är det typiskt sätt en pang att undvika,

man har ingen aning om varför den är inbytt och eller om den skjuter som den skall. /C

Publicerat

Jag provsköt 9 st klass 1 med lite olika kalibrar under 15.000 sek med olika riktmedel innan jag bestämde mig. Till slut hamnar man i valet av två, kanske 3 som kändes bra.

Det som påverkade mitt beslut var att jag råkade få provskjuta en Sauer 202 som kanske var lite dyrare än vad jag hade tänkt mig, men den var erkänt bra.

Efter det kändes Sauer 101 XT .308w (budgetvarianten hos Sauer) minst lika bra så det blev en sådan, det var enkelt att fatta det beslutet efter det.

Det är som att köpa bil, man vet inget förrän man provat. Ibland blir man besviken och ibland glatt övveraskad.

Vad behöver man egentligen för jakt? Den vildsvinsjakt jag var med på sköts ingen gris bortom 50m.

Sitter man på en åtel i skymmning och väntar på gris kanske ett kompletterande rödpunktsikte är vettigare än ett avancerat belyst kikarsikte för stora slantar.

Personligen ser jag inget behov av att göra pipbyten eller ha fasta riktmedel på pipan från fabrik eller ha någon avancerad träkolv att vara rädd om.

Jag valde kaliber .308w som fyller alla krav på vanlig jakt, komposit stabil oöm kolv och bort med allt som ändå inte behövs.

Säkringsmekanismen kanske var den detalj jag tummade mest på i butiken.

Man rear ut 6.5x55 på blocket, I annaonser och kampanjer I butiker. Man har hotat med att klassa ner 6.5x55 till klass 2  i +10-12 år nu och detta beslut kommer att tas i närtid med ett hoppsan!

Nu är jag en person som skippar ljuddämpare, den är bara i vägen och gör vapnet längre och klumpigare. Vi har en av tolv som har en dämpare och han gnäller mest. Den kan man spara in på.

Man skall kanske komplettera sitt sikte med ett rödpunkt tillsammans med sin optik i stället. Då vill man ha ner förstoringen till nära 1.  (t ex 1.1-  till 1.5- )

En bra allround förstoring är 1.5-9x45 och många i jaktlagen har sådana och ofta prisvärda märken. Vi är på jakt för att skjuta Gris, Hjort, Rådjur eller Älg som skall hamna i frysen.

Till småvilt bör man ha andra vapen typ klass 3.

Man borde prioritera  1) Hunden, 2) Naturupplevelsen, 3) Siktet, 4) Klass 1 bössan i den ordningen. En bra jakthund är det finaste man kan ha i skogen och alla kan skjuta ner ett stillastående mål hur lätt som helst med vilken bössa som helst. Men det behövs ett väldrillat team till en del jakt om den skall fungera på stora arealer.

Jag har suttit på pass och sett en älgfamilj fullkommligen älga förbi på nära håll utan att det rycker i bössan, ibland önskar man att man hade haft en filmkamera med sig.

Publicerat

Som vanligt får jag väl propagera för Heym SR20..

För mellan 7-10k får du en högkvalitativ och pricksäker bössa. Finnes ofta med optik från Schmidt & Bender eller Leupold. Vapentjänst utanför Tingsryd var generalagent för både Heym och Schmidt & Bender under tiden SR20 såldes. Modeller vanligast förekommande på andrahandsmarknaden är utan tvekan SR20N och SR20L.

Taget från http://home.swipnet.se/interjakt/vapen.html:

SR20 Nordic: (nerbantad budgetmodell)

Tillverkningsland: Tyskland Vikt: 3,2 kg Totallängd: 1130 mm Piplängd: 600 mm Kalibrar: 6,5x55, 30-06 Magasinstort: 5 patr. Säkringstyp: Sidosäkring Typ av avtryck: Direkttryck Kolvtyp: Monte Carlo Kolvmatr: Oljebonad valnöt

Heym SR20 Octagon:

Tillverkningsland: Tyskland Vikt: 3,6-3,8 kg Totallängd: 1130-1180 mm Piplängd: 600-650 mm Kalibrar: 6,5x55, 308W, 30-06, 7mmRM, 300WM, 338WM, 375H&H Magasinstort: 5 patr. Magnumkal. 3 patr. Säkringstyp: Sidosäkring med läge för plundring säkrat Typ av avtryck: Direkttryck Kolvtyp: Rak Kolvmatr: Oljebonad valnöt Riktmedel: Pärlkorn, justerbart sikte monterad på kvartspång

Heym SR20G: (modell i magnumkalibrar)

Tillverkningsland: Tyskland Vikt: 3,6 kg Totallängd: 1180 mm Piplängd: 650 mm Kalibrar: 7mmRM, 300WM, 338WM, 375H&H Magasinstort: 3 patr. Säkringstyp: Sidosäkring med mellanläge för plundring säkrat Typ av avtryck: Direkttryck Kolvtyp: Monte Carlo, jakarandaavslut Kolvmatr: Oljebonad valnöt Riktmedel: Pärlkorn, justerbart sikte

Heym SR20L: (helstockmodell)

Tillverkningsland: Tyskland Vikt: 3,3 kg Totallängd: 1050 mm Piplängd: 520 mm Kalibrar: 243W, 6,5x55, 308W, 30-06 Magasinstort: 5 patr. Säkringstyp: Sidosäkring med mellanläge för plundring säkrat Typ av avtryck: Direkttryck Kolvtyp: Monte Carlo, helstock Kolvmatr: Oljebonad valnöt Riktmedel: Bladkorn, justerbart sikte 

Heym SR20M: (sportermodell)

Tillverkningsland: Tyskland Vikt: 4,3 kg Totallängd: 1140 mm Piplängd: 600 mm Kalibrar: 6,5x55, 308W Magasinstort: 5 patr. Säkringstyp: Sidosäkring med mellanläge för plundring säkrat Typ av avtryck: Direkttryck Kolvtyp: extra grov matchkolv Kolvmatr: Oljebonad valnöt Pris från: 11970:- Kommentar: Tung pipa
Heym SR20N:

Tillverkningsland: Tyskland Vikt: 3,2-3,4 kg Totallängd: 1130 mm Piplängd: 600 mm Kalibrar: 243W, 6,5x55, 308W, 30-06, 9,3x62 Magasinstort: 5 patr. Säkringstyp: Sidosäkring med mellanläge för plundring säkrat Typ av avtryck: Direkttryck Kolvtyp: Monte Carlo, rosetter i jakaranda Kolvmatr: Oljebonad valnöt Riktmedel: Bladkorn, justerbart sikte

Min egna SR20L:
f4fa44ae53.jpge3e2b0453e.jpg
Publicerat

Ok, delar av mitt resonemang utgick från att det bara var att stoppa i standard 30-06 i bössan och köra på.

Ljuddämpare tycker jag alla borde ha men framför allt en nybörjare, jag kommer aldrig att köpa en ny bössa utan det tillbehöret.

/Markus

Publicerat

Jag har alltid hörselskydden på pga radion så jag har andra behov/prioriteringar.

Publicerat

Jag har alltid hörselskydden på pga radion så jag har andra behov/prioriteringar.

Fast du framställer dämpare som något konstigt, se ovan? 

Du inser förmodligen att dina egna värderingar kanske inte är det som bäst återspeglar en nybliven jägares behov eller krav. Jag håller med Markus, en ny pang skall ha en bra gängning för dämp lika självklart idag som att den skall ha en säkring.

Undantaget från ovan är PMT men han har inte kulvapen, han har hagelgevär samt slaktmask om jag förstått allt rätt. /Christian

Publicerat

Fast det kanske inte gör något om pangen har gänga från början? Även om det inte är avgörande! I övrigt bifall. /Christian

Publicerat
  • Författare

Jag kan nog gänga pipan i efterhand om det skulle behövas. Satsar nog på en billigare bössa och ett dyrare sikte. Har en bror i USA som kan köpa och skicka hem, då riskerar man ingen tull eller moms. Brukar man provskjuta vapen man köper i butik?

Publicerat

Jag kan nog gänga pipan i efterhand om det skulle behövas. Satsar nog på en billigare bössa och ett dyrare sikte. Har en bror i USA som kan köpa och skicka hem, då riskerar man ingen tull eller moms. Brukar man provskjuta vapen man köper i butik?

Angående tull och moms, om din bror är ärlig i angivelse av innehåll på fraktsedeln så utlöser det moms och tull, om inte så är det inget man talar om på ett öppet fora, med anledning av hur USA hanterar den form av federala brott som frakt/paket och aviseringar utgör är det ingen här inne som är intresserad av att höra om detta.

Idén med att ha en bra tub och billigare pang är otroligt sund och helt rätt. Jag har behållit fler sikten längre tid än de vapen jag låtit passera i min ägo.

Provskjutning av vapen kan ibland arrangeras vid köp i butik, dock inte av nya vapen, då är de ju inte längre nya efter aspirant nr 10 har haft dem ute på banan med en ask JaktMatch eller motsvarande,

begagnat och vid privat köp är provskjutningen en nästan självklarhet och skall inte vara svårt att få till stånd./Christian  

Publicerat
  • Författare

Att min bror köper en gåva till mig i USA och skickar den med post är knappast något federalt brott.

Publicerat

Ola, läs på på tullens hemsida och återkom, gåvor får enbart ha ett begränsat värde anger Tullverket.

Att inte ange korrekt värde eller innehåll på ett paket i USA är ett federalt brott och efter 9/11 som numera förefaller vara en evighet sedan så är myndigheterna där borta stenhårda. /Christian

Publicerat

begagnat och vid privat köp är provskjutningen en nästan självklarhet och skall inte vara svårt att få till stånd./Christian  

Givet att du har en vapenlicens - ja. Men för första pangen - njet. Annars får någon annan med licens låna det åt dig.

/T

Publicerat

Kan bara hålla med pfrep - har man nu inte en befäst skjutförmåga så är egentligen redan en 6,5x55 i mesta laget rekylmässigt om man ska lära sig skjuta ordentligt - dvs inte bara avlossa skott på måfå, 308 definitivt för bra och 30-06 absolut på tok för mycket.

/T

Publicerat

Ursprungsfrågan säger "bössor", men om och i så fall vilket slags .22LR har du eller har du tänkt skaffa dig?

Publicerat

Helt klart är inte alla skapta lika och då vi dessutom har formats av socisla arv och erfarenheter så är det som någon skriver ovan osannolikt att det som är rätt för mig också är rätt för dig. Om jag tittar på mina vapen så är det senast inköpta ett nertrimmat och därmed numer licensfritt men ändå "fullstort" luftgevär. Fullstort i bemärkelsen att det i tyngd och storlek liknar en riktig bössa. Även trycket är ok. (Och givetvis inte ett matchtrycke) Om jag i unga år visste vad jag vet idag så hade den bössan varit den första. Jä-ar vad den straffar dåliga avfyrningar. Men utan att skrämma som grövre doningar kan göra. Nu vet jag att det är lite av goddag yxskaft eftersom du bad om tipps på studsare. Men där har du redan fått bra tipps här ovan...

Publicerat

Kollade på blocket idag och det låg en hel vänstergarderob ute. Anno s utan bild.