Publicerat Oktober 24, 201411 yr hej jag har läst mig till att den funkar utmärkt som kl 1 med max 3300 bar i tryck. jag är lite attraherad av 6,5mm som kulkaliber då jag har många i 6,5 redan och har klart för mig vilka kulor jag gillar. rekylmässigt är det i detta segment jag bör hålla mig. hylsor får man köpa såklart, laddverktyg likaså. är det något negativt/speciellt som följer kalibern som sådan eller är den likvärdig 7x57R typ? är jag dum, tänker jag fel? /Kalle
Publicerat Oktober 24, 201411 yr Patronlägena är ofta skurna med ganska lång friflykt - därför kan kalibern vara en smula kinkig med hur du sätter kulorna. Utöver det är den att likna vår egen 6,5x55. 7x57 kan ta en aning tyngre kulor vilket jag nog tycker märks till 7ans fördel, men det är är ju ingen direkt stor skillnad. En 7x57 med samma kulvikt som en 6,5x55 lär leva om lika mycket i samma farter....... /T
Publicerat Oktober 24, 201411 yr Det du förlorar i hylsinköp vinner du i vapenpris, åtminstone i sverige. Kör på.
Publicerat Oktober 24, 201411 yr En av dom grövre drillingkalibrarna jag skulle kunna tänka mig för min jakt. Varit nära många ggr men aldrig kommit till skott. Nu senast på en tjusig kombi Kör hårt mao
Publicerat Oktober 24, 201411 yr Liksom 5,6x52R är den en lågtryckspatron med 3300 bar arbetstryck,en av fördelarna med dessa är att piplivet blir enormt långt och man behöver inte vara rädd för att köpa begagnat om den inte är gravt rostskadad. ytterligare fördel för dessa lågtryckspatroner är minimal värmeutveckling vilket ofta men inte alltid medger tre till fyra skott innan värmespridning uppstår. bara att köpa om du vill ha en,själv har jag en drilling med 5,6x52R i kulpipan och är supernöjd. /Mike
Publicerat Oktober 24, 201411 yr Författare Ja jag inser att hållen som jag tänker mig utan kikare (för det är slaskbössevarning), där kvittar fart och "ballhetsfaktorn" helt och hållet. PMT, har du koll vilken stigning det brukar vara i kulpipan? jag tänker om det går skjuta Mega, min absoluta favviskula. vad ligger de i pris /riktpris för en bössa som är till för att användas och inte i första hand att titta på? 15k, 30k? och nu frågan alla hatar: - vilka märken/modeller är det jag ska titta på ur funktions- och kvalitetshänseende? själv tänker jag spontant tyskt...
Publicerat Oktober 24, 201411 yr Och du ska få svaret alla hatar...den du trivs med Idag har jag en Sauer&Sohn med bäversvansframstock för att den passar mig,jag skjuter sjukt bra med den och jag gillar framstocken. Andra drillingen jag äger,den första var en Merkel Lützen som inte passade mig lika bra men den stora skillnaden dom emellan bortsett från det var inte mekanisk funktion eller precision utan att sauern rostar inte av lite regn men det gjorde däremot merkeln....nått så in i helvete. /Mike
Publicerat Oktober 25, 201411 yr Författare Aha. Jag får prova mig fram då. Tack för alla kloka svar.