Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Barnen får vara på förskolan vid älgjakt.

Featured Replies

Publicerat

:thumbsup:  :thumbsup: Håller med. Är de för små, för att följa med till skogs så är det mer än bra att det finns hjälp att få, tills

tiden kommer då de är gamla nog att själva följa med.   :yes:

Publicerat

Vedertagen praxis i Härjedalen åtminstone de senaste 12 åren B-)

Publicerat

Jag måste säga att jag inte begriper frågan...men det är väl för att jag är från Stockholm?

Det dagis vi nyttjade betalades månadsvis och erbjöd service vardagar. Min fru jobbar, ska vi säga oregelbundet, och kan anlöpa hemmet 04 en morgon efter att ha jobbat från Los Angeles de senaste 11 timmarna, skall hon då ta hand om barnen? Eller skall de få åtnjuta ett betydligt mer stimulerande sällskap i form av kompisar medan mamma återhämtar sig och pappa gör sin insats som löneslav?

Publicerat

Här får inte barnen vara på dagis under älgjakt, är föräldern ledig så är barnet hemma....men det är å andra sidan ingen lag på att informera dagiset om ens förehavanden B)

Publicerat

Förskolan som det så vackert heter och alla pedagoger och förståsigpåare som avlönas månadsvis och föräldrar som betalar för att få sitt barn omhändertaget och pedagogiskt utbildat, det finns stunder i livet som förälder där barn inte alltid passar in, älgjaktsveckan är en sån vem i hushållet eller båda som jagar spelar ingen roll, bättre att hålla rutiner och tiden kommer när barnen skolas in i jakten.

Den här regeln kom till då en del, vi kan kalla de mindre lämpade, dumpade barnen på dagis och ägnade sig åt sig själv, tror nog de barnen fått sota ordentligt för kommunernas tilltag.

Jag har själv fått åberopande från föreståndaren om älgjakten, hon hade ingenting på fötterna! Frågade om det var något problem med min bisyssla, att jag hämtade sonen vid lunch på fredagar, att han var hemma hela sommaren och jullovet, sen var det tyst!

Publicerat
  • Författare

Har kollat runt och det verkar som att man från förskolans sida inte har någon möjlighet att vägra att man lämnar barnen på dagis för att jaga så länge du tar semester från ditt arbete. Det finns ju dem som ta semester för att tex renovera på huset.  De  kan självklart anlita någon men är man snickare så gör man väl det själv. Samma med jakten. Jägaren kan anlita någon annan att gå ut och skjuta den älg som tilldelats men en jägare gör det självklart hellre själva. Nu ser man säkert jakten som enbart en hobby men för mig är det även ett kulturarv som skall förvaltas.

Förskolan kan ha åsikter som kan uppfattas vara förankrade i lag men ofta är så inte fallet. En förskola hade invändningar kring hur jag sov när jag hade nattskiftet. Man ansåg att jag skulle hämta barnen kl 14.00 dagen jag gick av natten kl 07.30 och jag fick tidigast lämna barnen kl 09.00 dagen jag skulle gå på mitt nattpass(detta för att kunna vara utvilad och pigg när jag jobbar vaken natt och har ansvar för människors liv). Att man knappast kan ta igen förlorad sömn på eftermiddagen togs det ingen hänsyn till. Jag ifrågasatte varför jag skulle diskrimineras och förvägras minst 8 timmars sömn pga av nattarbete och det slutade med att dagen jag skall gå på min natt så lämnar sambon barnen kl 06.30 i samband med att hon åker till jobbet. Jag sover tills jag vaknar och hämtar barnen efter de har ätit middag. Natten då jag går av lämnas de kl 06.30 och är där tills kl 16.30 när sambon hämtar dem och jag sover tills jag vaknar. Detta ger mig 8-9 timmars sömn och jag är utvilad på jobbet.

Som sagt, verkar vara olika tycke kring detta. Läste om en kommun i Småland där man efter efter rundringning kunde fastlå att den vanligaste orsaken där till barnomsorg trots satt föräldrarna var lediga från arbete handlade om att åka till Ullared för att storhandla om höstarna.