Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Munkorg..

Featured Replies

Publicerat

Munkorg till östlaika. vilken ska man ha ?

Måste fungera under jakt.

Kunna skälla och dricka men ändå vara smidig.

Inte jag som har problem men polaren måste skaffa en.

Det är antingen munkorg som gäller eller sluta jaga med jycken...

Publicerat

Inte så bussigt med munkorg på en hund som ska kunna klara sig själv i naturen... Tänk om den skulle behöva försvara sig, tänk om den skulle behöva kunna gnaga av något för att ta sig loss, två omedelbara tankar som dök upp.

Publicerat
  • Författare

Inte så bussigt med munkorg på en hund som ska kunna klara sig själv i naturen... Tänk om den skulle behöva försvara sig, tänk om den skulle behöva kunna gnaga av något för att ta sig loss, två omedelbara tankar som dök upp.

Tänk om den tar grisar uppåt 35 kg varje gång den släpps lös...

Alternativet utan munkorg är ingen jakt för hunden eller avlivning.

Eftersök på mindre gris är jycken givet optimal men till jakt är det jävligt oetiskt.

Publicerat

Jag använder en som heter Julius-K9,rå funkar rätt bra. Gäller bara att de vänjer sig vid korgen.

Publicerat
  • Författare

Jag använder en som heter Julius-K9,rå funkar rätt bra. Gäller bara att de vänjer sig vid korgen.

Jo polaren testade nått i munkorgsväg han hade i helgen, va väl nått rätt komplicerat och stort o klumpigt.. men då va det tvärstopp... sök på 25m...

Efter en stund tog han av den och upptag kom direkt...

Gris tagen omgående, snabbade på dit och tog hunden i halsbandet. Grisen verkade rätt OK så han ville inte avliva den. Blir ju lätt beröm för hunden o den lär sig garanterat fel... iofs tror jag inte den går att lära om nu....

Varpå grisen stod nån sekund och glodde på föraren sen rusade fram och bet honom i stöveln :biggrin:  

Lite kul när den hämnades..

Men det är slut jagat med den jycken om det inte fungerar med munkorg.

Publicerat
  • Författare

Kollat lite på Julius K9, kan jycken öppna munnen och skälla i den ?

verkar lite snålt om utrymme ?

Publicerat

Med tanke på hunden så hade jag slutat jaga med den och enbart haft den som en stupsäker eftersökshund som får jobbet gjort. Skulle kännas mycket bättre än om jag bara anade att hunden kunde åka på rejält med däng av nå'n ilsken sugga, eller annan ilsken hund för den delen, utan att kunna försvara sig. Skulle INTE vilja gå på en stilla pejlsignal och hitta min hund duktigt skadad, kanske bara för att jag satt på den en munkorg och förhindrade den att skydda sig själv.

Oetiskt att jakthundar jagar och dödar sina egna byten, JA men frågan är om det inte är lika oetiskt att låta den jaga med munkorg!

Publicerat
  • Författare

Med tanke på hunden så hade jag slutat jaga med den och enbart haft den som en stupsäker eftersökshund som får jobbet gjort. Skulle kännas mycket bättre än om jag bara anade att hunden kunde åka på rejält med däng av nå'n ilsken sugga, eller annan ilsken hund för den delen, utan att kunna försvara sig. Skulle INTE vilja gå på en stilla pejlsignal och hitta min hund duktigt skadad, kanske bara för att jag satt på den en munkorg och förhindrade den att skydda sig själv.

Oetiskt att jakthundar jagar och dödar sina egna byten, JA men frågan är om det inte är lika oetiskt att låta den jaga med munkorg!

Knappast, det är många som idag jagar med hundar som har munkorg.

Det fungerar bra. Gäller bara hitta något som passar aktuell hund och att hunden accepterar korgen.

Hunden ska inte försvara sig mot grisen, den ska hoppa undan och undvika kontakt.

Sen har idag alla bra pejlar. lätt att ta sig fram till hund som ev fastnat.

Många har idag, skyddsvästar och pejlhalband.

Jycken kan lika gärna fastan med väst, pejl osv.

Som eftersökhund, givet kommer det fungera bra men det kryllar inte av eftersök för den killen.

Han har inte möjlighet att hålla en hund enbart för eftersök.

Publicerat

Kollat lite på Julius K9, kan jycken öppna munnen och skälla i den ?

verkar lite snålt om utrymme ?

Hade ju en sån på Funny i hägnet en gång så du har sett den.

Är inga problem för dem att skälla. Funny är lika tät i skallet med korg som utan. Däremot så kan den inverka på hörbarheten. Men om man hittar rätt storlek är det nog inga problem.

Publicerat

Knappast, det är många som idag jagar med hundar som har munkorg.

Det fungerar bra. Gäller bara hitta något som passar aktuell hund och att hunden accepterar korgen.

Hunden ska inte försvara sig mot grisen, den ska hoppa undan och undvika kontakt.

Sen har idag alla bra pejlar. lätt att ta sig fram till hund som ev fastnat.

Många har idag, skyddsvästar och pejlhalband.

Jycken kan lika gärna fastan med väst, pejl osv.

Som eftersökhund, givet kommer det fungera bra men det kryllar inte av eftersök för den killen.

Han har inte möjlighet att hålla en hund enbart för eftersök.

Kan bara konstatera att vi tycker olika!

Publicerat

Klart att den ska ha munkorg och fortsätta jaga. Den kommer nog jaga dåligt oavsett vilken munkorg, första gången ni provar. Så det var kanske inget fel på den ni testade.

Publicerat

Har kört baskervilles munkorg på grävlingsjakten, inga problem att skälla, hässja eller dricka i den. Han är väl inte jätteförtjust i den och jagar klart sämre i den men det har ramlat några grävlingar på ståndskall. Dom tio första turerna jagade han inte alls i munkorgen utan sprang och försökte få av den genom att gnida den mot mina ben hela tiden men då han väl fått fatt i en grävling med munkorg på så blev det lite mera fart på honom.

Publicerat

Jag jagar uteslutande med julius k-9:an på min västlaika, hon är inte stor nog för att klara av den där viktklassen, men försöker endå ibland. Därav korg. Det tog nästan en hel säsong med injagning. Söket var helkasst i början men när hon väl kom på något färskt så var det inga konstigheter. Nästan bättre upptag på både älg och gris för att de blir lugnare. Fick modifiera korgen lite genom att göra som en liten läder-vadering på ovansidan då hon fick skavsår på nosryggen, men jag tror att man måste knåpa lite med dem för att det ska funka för just sin hund!

Kan ju vara värt att tillägga att idag funkar hon nästan lika bra med som utan. Bara att hon blir lite gosig i ögonen för att hon visar sin vilja att få av den genom att böka i backen som en gris ett par gånger innan hon ger sig iväg igen.

Publicerat

Jag jagar uteslutande med julius k-9:an på min västlaika, hon är inte stor nog för att klara av den där viktklassen, men försöker endå ibland. Därav korg. Det tog nästan en hel säsong med injagning. Söket var helkasst i början men när hon väl kom på något färskt så var det inga konstigheter. Nästan bättre upptag på både älg och gris för att de blir lugnare. Fick modifiera korgen lite genom att göra som en liten läder-vadering på ovansidan då hon fick skavsår på nosryggen, men jag tror att man måste knåpa lite med dem för att det ska funka för just sin hund!

Kan ju vara värt att tillägga att idag funkar hon nästan lika bra med som utan. Bara att hon blir lite gosig i ögonen för att hon visar sin vilja att få av den genom att böka i backen som en gris ett par gånger innan hon ger sig iväg igen.

Kan bara konstatera att vi kommit fram till samma slutsatser. Kunde va en beskrivning av Funny du skrivit. Enda skillnaden är väl att min inte haft problem med ögonen, inte ens efter några timmar i vassen.
Publicerat

Försök att få tag i någon som är tillverkad i läder,som polisens.Då skaver det inte och är bättre när det är kallt.

Publicerat

Har kört med någon trådmunkorg till tikka fast nu har den börjat gå sönder så jag väntar på en julius ska komma hem också. Får se om det funkar lika bra med den för den jag haft nu har varit lite mer öppen och lättare känns de som.

Tänkte jag skulle köpt en likadan som jag haft för den har funkat bra men det värkar va svårt att få tag på en sån nu av någon anledning.

Publicerat

Försök att få tag i någon som är tillverkad i läder,som polisens.Då skaver det inte och är bättre när det är kallt.

Finns en julius K9 i läder också. Men jag tror den blir lite tung när den blir blöt.

• 5 months later...