Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Såg första Bisamen

Featured Replies

Publicerat

Såg den första Bisamen på iskanten idag så snart smäller det, bara det öppnas lite till runt ut och inloppen ,ser faktiskt ut som att bisamen får ett uppsving i år....så nu är det bara till att skjuta så mång vi hinner så inte stammen dyker igen.

Publicerat
Såg den första Bisamen på iskanten idag så snart smäller det, bara det öppnas lite till runt ut och inloppen ,ser faktiskt ut som att bisamen får ett uppsving i år....så nu är det bara till att skjuta så mång vi hinner så inte stammen dyker igen.

Förklara för en som inte vet. Brukar det bli krascher i bisamstammen om de blir för många? Hur ofta brukar det inträffa isåfall?

Publicerat
  • Författare

Ja, teorin är att när bisamen vandrade in runt -80 (Piteå) så åt han upp allt i sin väg och stammen växte sig för stor och åt ännu mer och blev utan mat och flyttade ut fick små kullar osv.

På många ställen rent utav fredade man ju bisamen för att det blev så fint när den åt upp all vass...... >:(inte bra för våra änder som behöver de skyddet.

Vissa deltan och stora vassbälten rår den dock inte på....

En liten rolig sak är att i Kanada är en av minkens stapelfödor Bisam men här bryr den sig inte om den ....tänk vad fort det ändrar bara för att det skiljer ca 70 år i införandet.

Publicerat

Förklara för en som inte vet. Brukar det bli krascher i bisamstammen om de blir för många? Hur ofta brukar det inträffa isåfall?

Det är väl som med det flesta viltarter som får växa sig för stora, vi har ju rävskabb, harpest och råttpest m.m

Här i Ersnäs krashade stammen för något år sedan, helt plötsligt fanns det inte en bisamstack/hydda i hela viken,då det året innan varit ca 40 stackar.

Jag misstänker att någon sjukdom drabbade stammen och de allra flesta råttorna dog.

Nu har stammen återhämtat sig en aning och ett tiotal stackar byggdes under hösten.

Här i byn får vi inte jaga dom, markägarna och jaktvårdsföreningen tror att de håller viken vid liv utan att den växer igen, men ack så fel de har. >:(

Viken växer igen ändå med eller utan bisam och en jakt skulle nog förhindra att stammen dör ut som den gjorde.

Publicerat

Men så kul att bisamen har börjat dyka upp =) partys..jag misstänker att du bor i blåsmark?? själv bor jag i hortlax, och brukar jaga bisam i avan...har hört att sjön var nästan igengrodd innan bisamen kom, men där brukar det finnas ganska så stora mängder... som tex förra året när jag å farsgubben skulle jaga änder...det slutade med 0 änder och 8 råttor....(ett tips om bisamen är att köttet är otroligt gott tro det eller ej)

Publicerat
  • Författare

Sköt den första Bisamen idag....men tre satt uppe på iskanten det är lite tidigt på säsongen ännu....så dom andra behagade inte visa sig nå mer.

Jag var ute och vakade mink men tog en sväng upp i en sjö där jag såg dom sitta....rask promenad efter salongarn som jag hade i bilen sen var det bara att gå tills man var inom håll....

Korset runt främre delen och :D.....

KLATSCH.....

Publicerat
  • Författare

Sköt en till som var uppe runt 9.30 när jag skulle och fiska.