Publicerat Oktober 31, 201411 yr Jag har ett gäng kulor hemma (ca. 1000 som jag köpte för länge sedan) som jag tänkte ladda upp med VV-krut. Jag hade en hygglig laddning tidigare men då använde jag 202-krut. Kulorna är egentligen skit men jag kan lika gärna skjuta upp dom på älgbanan isf att slänga. Jag hittar inget ladddata, hur skulle ni göra? Kolla på kultypen och vikten, sedan hitta en liknande kula i VV-laddboken och ladda efter det? Kulan väger 147gr och i VV-boken ligger min på ca 43 och max 48 (150gr kulor).
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Författare Jag förstår om ni inte vill rek. en laddning av säkerhetsskäl men oroa er inte jag tar mina egna beslut. Däremot vill jag inte ha svar av någon "fixare". Endast seriösa laddare. Tack.
Publicerat Oktober 31, 201411 yr http://stevespages.com/page8a.htm här har du en bra sida att titta i ..
Publicerat November 3, 201411 yr Författare Hemma När jag laddade och skulle kolla C.O.L. märkte jag att kulan var väldigt kort. Svårt att få kulan att sticka ut tillräckligt mycket ur hylsan för att passa bra i min bössa, utan att ramla ur. Tror det kan göra något på precisionen, för mycket friflykt. För att se vart jag ska börja gjorde en stege på 43-44-45-46 gr. Inskjutning från bänk, 80 m på älgbanan Hittade en bra träffbild vid 43 (en flyer på 10 cm?). Vid 45 hittade jag en bra samling. I höjd var 45 gr mycket bra men i sidled så finns det att jobba på. Ska nog ut och smälla på lite med den innan jag finlirar. Ska nog införskaffa mig en bra kronograf och se vilka hastigheter jag får.
Publicerat November 3, 201411 yr Zappa- det är en tvivelaktig kula från början, det är ingen idé att sminka en gris och det är inte heller idé att skjuta upp 50 kulor med laddstegar när kulan förmodligen alltid kommer att ha lite "flyers", ladda istället upp rejält och träna på ditt skytte. /CHristian
Publicerat November 3, 201411 yr Författare Ja, så går mina tankar också, kanske är bortkastad tid att ladda stegar på en redan kass kula. Fast jag tänker att kulan kanske kan skjuta bra på 80 m iaf. Kulan ska endast användas på älgbanan och kanske ut till 200 m för avfyrningsteknik/träning. Fast sprider det så här så vet jag inte om den får följa med bortom 100 m. Det är lite tråkigt att inte kulan håller ihop när man skjuter 5 skott. De där flyers:erna som jag fick var så att jag reagerade på om det var något annat som var fel. 10 cm snett upp höger är ganska mycket på 80 m, speciellt om de andra ligger på ~5-6 kronan.
Publicerat November 12, 201411 yr Författare Nu har jag skjutit några smällar till och jag kör på laddning med 45 gr. Kulorna sitter i 5-kronan och sedan lägger jag nog inte så mycket mer energi på den här kulan. Älgbanekulan, blir det... Då duger den.