Publicerat Oktober 31, 201411 yr Har varit inne länge på att skaffa en rävpang i kaliber 222 eller 22-250 och idag stod den där hos handlaren [emoji5] En av ovannämnd blev det skriven i licensen med varmintpipa, dock utan kikare så nu ska jag hitta något vettigt att slänga på den. Prisklass max 10000, bra skymningsvärde, bra förstoring (endast till pyrsch) och gärna belyst. Vad hade ni tittat efter? Inte jättebråttom då det tar tid hos polisen innan dom blir klara [emoji35]
Publicerat Oktober 31, 201411 yr den nya Zeiss hd5 3-15x50. den är iofs inte belyst men om du får tag i den "gamla" duralyten så borde den vara attraktivt prisläge på i3-12x50 Meoptas nya meostar R2 ligger däven där vid 10000 2,5-15x56 några förslag men du måste titta i siktena vad som passar dina ögon, går inte att säga att den med mest ljusgenomsläpp är bäst för dej i mörker
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Författare den nya Zeiss hd5 3-15x50. den är iofs inte belyst men om du får tag i den "gamla" duralyten så borde den vara attraktivt prisläge på i3-12x50 Meoptas nya meostar R2 ligger däven där vid 10000 2,5-15x56 några förslag men du måste titta i siktena vad som passar dina ögon, går inte att säga att den med mest ljusgenomsläpp är bäst för dej i mörker Har funderat på Zeiss men kan deras sortiment och modeller skitkass så har svårt att veta vad jag ska kolla efter... Kollade i meoptas 1-6, misstänker att den är likadan rent optiskt jämfört med den större, men där gillade jag inte rödpunkten alls, fick att den flimmrade i mina ögon [emoji15] Trijiconet är jag ruskigt sugen på just nu!
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Beg zeiss diavari victory 3-12x56 bel får du för 10k. bättre skymningsvärde får du ej för den slanten tror jag ej. Sen kan man ju ha olika åsikter om medförstorande riktmedel som dessa brukar ha.
Publicerat November 1, 201411 yr http://www.blocket.se/kronoberg/Zeiss_Diavari_Belyst_56955628.htm?ca=21&w=1
Publicerat November 1, 201411 yr Författare Får hålla ögonen öppna.. Den som du länkade Axel såg trevlig ut! Vad skulle ni stoppat i för kula i den? V-Max är bra grejor va? [emoji56]
Publicerat November 1, 201411 yr V-max är riktigt trevlig. Handladdar du så är sierra varminter snäppet värre ändå. Fick väldigt sällan genomskott på räv med sierra varminter.
Publicerat November 1, 201411 yr Författare V-max är riktigt trevlig. Handladdar du så är sierra varminter snäppet värre ändå. Fick väldigt sällan genomskott på räv med sierra varminter.Tyvärr gör jag inte det, så frågan är vad man ska köra med som är farbriksladdat. V-Max finns väl där också?
Publicerat November 2, 201411 yr Hej rävjägaren! Grattis till en suverän bössa, du kommer bli mer än nöjd! Faktum är att jag har en Zeiss Diavari Victory 3-12x56 T* belyst som jag tänkt mig att sälja, absolut inget fel på den o ljusinsläppet är helt suveränt! Absolut bästa jag tittat i, slår både helia CSX, Meopta R1, meostar, mfl med hästlängder. Liiite bakom helia 5, men det skiljer ju också en del i pris! Pris runt 10k som din budget var, hör av dig om det är intressant så kan vi nog komma överens. /JakobG
Publicerat November 2, 201411 yr Författare Hej rävjägaren! Grattis till en suverän bössa, du kommer bli mer än nöjd! Faktum är att jag har en Zeiss Diavari Victory 3-12x56 T* belyst som jag tänkt mig att sälja, absolut inget fel på den o ljusinsläppet är helt suveränt! Absolut bästa jag tittat i, slår både helia CSX, Meopta R1, meostar, mfl med hästlängder. Liiite bakom helia 5, men det skiljer ju också en del i pris! Pris runt 10k som din budget var, hör av dig om det är intressant så kan vi nog komma överens. /JakobG Tack!Det lät ju intressant! Dock känner jag att jag kanske vill ha lite mer förstoring. Upp till 15-20 gånger ungefär. Men det är absolut intressant och värt att fundera på. Hör av mig om jag vill ha det! Mvh Axel
Publicerat November 2, 201411 yr Författare Men om man nu inte skulle vilka lägga 10 papp på ett sikte utan hälften av pengarna, vad ska man då köpa? Vet att det är dumt med billig optik men det finns ju hyffsade kikare i den prisklassen... Vortex prylar, någon som vet hur dom är? Någon annat fabrikat som kan vara intressant?
Publicerat November 2, 201411 yr Vi har ett jäkligt bra red field sikte, 4000 för 50 i öppning typ 9 förstoring
Publicerat November 2, 201411 yr Författare Vi har ett jäkligt bra red field sikte, 4000 för 50 i öppning typ 9 förstoring Är det belyst?
Publicerat November 2, 201411 yr Om du vill lägga runt 5 papp så slopas ALL ny optik på direkten, bara begagnat då som gäller. Svårt att hitta ett kikarsikte för 5 papp med hög förstoring, belyst och bra ljusinsläpp utan att kompromissa på en eller flera punkter, men skulle jag leta efter nåt i den prisklassen skulle jag leta efter en begagnad meopta. Bästa ljusinsläppet i den prisklassen enligt mig. Eventuellt leupold VX-3 men ljusinsläppet är nog för dåligt om det mestadels är vakande i "becksvarta" natten.
Publicerat November 2, 201411 yr Jag tycker att riktmedlet är viktigare än förstoringsgraden, en 12x med fint,distinkt riktmedel är bättre än 20x med sämre riktmedel, jag tror du fattar, men allt är en smaksak.
Publicerat November 2, 201411 yr Vortex går bort pga skymningsegenskaperna. Leupold är inte heller någon höjdare när det börjar mörkna. satsa pengar på optiken så blir du nöjd iaf. Dumt att ångra sig i efterhand. 8-10k får du mycket sikte för! 5k o hög förstoring så har du väldigt få som är vettiga. Bättre med lägre förstoring och bättre optik då! V-max finns färdigladdad från norma om man känner att plånboken är tung. Eller från hornady själva om handlaren får hem sånt. får han hem sånt så rekommenderar jag dig att köpa ett par askar!
Publicerat November 2, 201411 yr Hur ska du jaga? Vaka eller locka? Ska du locka behöver du ju inte ha de där riktiga skymmningskanonerna, men ingen nackdel såklart heller.....
Publicerat November 2, 201411 yr Författare Jo jag vet och förstår att man får vad man betalar för men finns där något hyffsat vettigt? Tanken är mestadels till lock men då ingår ju månskensnätter och liknande att jaga i. Har tittat en runda på meopta r2 2,5-15x56 nu ikväll. Någon som testat den? Vet att pengen är hög men vill veta lite om den.
Publicerat November 2, 201411 yr Det är en mycket trevlig kikare. Som nämnt förut om den kikaren så täcker punkten lite onödigt mkt enligt mångas åsikt men utöver det en kalasbra kikare! Ska du köpa för runt 5k så satsa på beg. Köpte idag/natt en 3-12x42 S&B för runt 5. Även fått erbjudanden på en S&B 2.5-10x56 för 5500kr samt en zeiss diavari classic 3-12x56 för 5500kr. så du kan få väldigt mkt kikare för den pengen. Om än obelysta.
Publicerat November 2, 201411 yr Författare Det är en mycket trevlig kikare. Som nämnt förut om den kikaren så täcker punkten lite onödigt mkt enligt mångas åsikt men utöver det en kalasbra kikare! Ska du köpa för runt 5k så satsa på beg. Köpte idag/natt en 3-12x42 S&B för runt 5. Även fått erbjudanden på en S&B 2.5-10x56 för 5500kr samt en zeiss diavari classic 3-12x56 för 5500kr. så du kan få väldigt mkt kikare för den pengen. Om än obelysta. Såg det med riktmedlena, men tänkte endast så om punkten. Det andra riktmedlet som hette 4k såg bättre ut då den inte verkade täcka hälften så mycket!Jamen, sedär ja. Vad trevligt för dig! Hoppas du nöjd [emoji106]
Publicerat November 2, 201411 yr Tror betydligt mer på 4k rm jag oxå. Alltid haft problem med belyst klutt mitt i siktet. Hellre kors för egen del. ville med det säga att du har en hel del att välja på för runt 5k obelysta förvisso men skymningsegenskaperna är goda till mkt goda och det finns en del att välja på. Lär bli nöjd med suben jag. Ska sitta på reservpipan på blasern eller 17hmren. Inte bestämt mig riktigt än.
Publicerat November 3, 201411 yr Remington accutip i 222 är också V-max Har skjutit en del med den. kostar 295:- asken på torsbo, om resten av jaguargruppen har den vet jag dock inte.
Publicerat November 4, 201411 yr Om du vill lägga runt 5 papp så slopas ALL ny optik på direkten, bara begagnat då som gäller. Svårt att hitta ett kikarsikte för 5 papp med hög förstoring, belyst och bra ljusinsläpp utan att kompromissa på en eller flera punkter, men skulle jag leta efter nåt i den prisklassen skulle jag leta efter en begagnad meopta. Bästa ljusinsläppet i den prisklassen enligt mig. Eventuellt leupold VX-3 men ljusinsläppet är nog för dåligt om det mestadels är vakande i "becksvarta" natten. Nu har jag inte så bra koll på Meoptas modeller, men denne herre, som börjat sälja av sig det mesta, har en Meopta 3-12x56 för 2900 kr. http://www.vapentjanst.com/6.html http://www.vapentjanst.com/info.asp?id=815