Publicerat November 4, 201411 yr Eftersom man är skrivbordsjägare och spenderar mer tid på forum än i skogen dyker såna här dumheter upp i huvudet… Har en nästan gratis hva 30-06 på ingång som kommer åka ner i en hoguekolv och toppas med en gammal helia 2s2, blir perfekt att ha när jag går med hunden, gråter varje gång jag repar den nybonade kolven och är rädd att slå i kikarsiktet hela tiden på nuvarande bössa. Då kommer frågan om det är värt att behålla min winchester 70 xtr i .308 plastbädda justera trycke mm eller om jag ska byta ut den mot en tikka m65 6,5x55 eller motsv för att ha till övning, pürch, vak och ev. toppjakt? Är lite rekylkärring men har svårt att avgöra skillnaden mellan 308 och 6,5 då jag skjutit med olikt stockade bössor vid skilda tillfällen. Finns någon vinst i kaliberbyte annat än att jag tycker 6,5 är lite känslomässigt roligare med tanke på sin historia? Kan tillägga att jag handladdar.
Publicerat November 4, 201411 yr Tror inte det det blir nog ett byte för skojs skull Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Tror inte det det blir nog ett byte för skojs skull Sent from my iPhone using Tapatalk Misstänkte nästan det… kan ju tyckas vara en onödig fråga men behövde lufta tankarna lite. Handlar nog mest om att jag är sugen på en tikka och har för mycket dötid på jobbet Behåller jag 308an kanske man skulle ladda den med en 130-150grains kula och köra med 220grains hornady RN eller liknande i 30-06an för att få lite olika karaktär på bössorna. Kommer jagas mest rådjur och småvilt med den ena så man kanske skulle snurra till det ytterligare och byta ut den mot en 222 istället
Publicerat November 4, 201411 yr Smaken är som baken, men jag tycker du faller i en klassisk fälla. DVS du fokuserar för mycket på kalibern. Låt bössan på ingång vli "kitad" för ditt hunföreri. Snabba skott, trånga pass osv. Låt kolv och glugg m.m. optimeras för detta. (Givetvis även kulval) Den bössan du redan har. Om de skall bytas ut eller moddas så fokusera på tex toppfågeljakten. Samma kommer passa utmärkt för att pursha rådjur. Det blir antagligen lite annorlunda stock kanske benstöd, annan höjd på kolvkammen, större glugg osv. Kalibern är då av underordnad betydelse. Dock med fördel för 6,5/308 då de är klass ett och det kan ju dyka upp någon gris vid purshen eller en möjlighet att jaga säl eller något annat skoj.
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Smaken är som baken, men jag tycker du faller i en klassisk fälla. DVS du fokuserar för mycket på kalibern. Låt bössan på ingång vli "kitad" för ditt hunföreri. Snabba skott, trånga pass osv. Låt kolv och glugg m.m. optimeras för detta. (Givetvis även kulval) Den bössan du redan har. Om de skall bytas ut eller moddas så fokusera på tex toppfågeljakten. Samma kommer passa utmärkt för att pursha rådjur. Det blir antagligen lite annorlunda stock kanske benstöd, annan höjd på kolvkammen, större glugg osv. Kalibern är då av underordnad betydelse. Dock med fördel för 6,5/308 då de är klass ett och det kan ju dyka upp någon gris vid purshen eller en möjlighet att jaga säl eller något annat skoj. Tack för inputen! Blir lätt att man funderar lite för mycket Hade egentligen tänkt ha 308an till allt med 1,5-6x42 gluggen som sitter på nu, toppfågel jagar jag inte alls men vill gärna ha en precisionsmaskin ifall möjligheten ges, om inte annat för räven och att träna på lite längre håll. Efter traskande i täta granplanteringar och snubblande över hala stockar har jag i alla fall insett att en riktigt oöm bössa behövs, och inte så dumt med 2st klass 1or ifall en skulle haverera under säsongen. Sätter jag en dämpare på .308an antar jag att den smäller och sparkar som en klass 2a ändå, dock saknas pengarna för den operationen just nu.
Publicerat November 4, 201411 yr Hellre ha en snygg kolv med en repa i än en ful kolv med en repa i. Nä, det vet i sjutton. det skulle grämma mig mycket mer att sabba en fin kolv än en ful!
Publicerat November 4, 201411 yr Nä, det vet i sjutton. det skulle grämma mig mycket mer att sabba en fin kolv än en ful! ...därav anledningen att alla mina är av syntet! I tillägg till att träkolvar får mig att tänka engelsk keps, piprök och privatimporterad 90-tals Merca.
Publicerat November 4, 201411 yr ...därav anledningen att alla mina är av syntet! I tillägg till att träkolvar får mig att tänka engelsk keps, piprök och privatimporterad 90-tals Merca. Vad är det för fel med keps och piprök då?
Publicerat November 4, 201411 yr gärna ha en precisionsmaskin ifall möjligheten ges, om inte annat för räven och att träna på lite längre håll. Det bara skriker 6,5X55 om den meningen... 130-150 grains kulor är rena bromsklotsarna i kaliber .30. Möjligen kan en bra 150 grains kula fungera dugligt.
Publicerat November 4, 201411 yr Ja bst 150 grains funkar bra till både räv och lite längre håll, bc över 0,4. om vi inte snackar +500m men tar du ex 85 grains sierra hp i 6,5 mot 110 grains i 308 så skiljer det marginellt ,denna är grym på räv men som sagt dåligt bc
Publicerat November 4, 201411 yr Tack för inputen! Blir lätt att man funderar lite för mycket Hade egentligen tänkt ha 308an till allt med 1,5-6x42 gluggen som sitter på nu, toppfågel jagar jag inte alls men vill gärna ha en precisionsmaskin ifall möjligheten ges, om inte annat för räven och att träna på lite längre håll. Efter traskande i täta granplanteringar och snubblande över hala stockar har jag i alla fall insett att en riktigt oöm bössa behövs, och inte så dumt med 2st klass 1or ifall en skulle haverera under säsongen. Sätter jag en dämpare på .308an antar jag att den smäller och sparkar som en klass 2a ändå, dock saknas pengarna för den operationen just nu. Jag ska ev byta min a-tec maxim 30, till en carbondämpare, den får du för en 1500kr( ful men med camoteip helt ok), men sen är det ju handläggningstiderna
Publicerat November 5, 201411 yr Författare Det bara skriker 6,5X55 om den meningen... 130-150 grains kulor är rena bromsklotsarna i kaliber .30. Möjligen kan en bra 150 grains kula fungera dugligt. Ja bst 150 grains funkar bra till både räv och lite längre håll, bc över 0,4. om vi inte snackar +500m men tar du ex 85 grains sierra hp i 6,5 mot 110 grains i 308 så skiljer det marginellt ,denna är grym på räv men som sagt dåligt bc Kommer nog aldrig skjuta över 200m på jakt ändå, möjligtvis testa lite 300m på bana. Men dyker det upp en fräsch tikka m65 till rätt pris kommer winchestern få lämna skåpet ändå. Ingen som vill byta? Jag ska ev byta min a-tec maxim 30, till en carbondämpare, den får du för en 1500kr( ful men med camoteip helt ok), men sen är det ju handläggningstiderna Hur mycket är den skjuten? en ny kostar 2495 just nu såg jag så kanske värt att spara till det, men det tåls att fundera på Handläggningstiderna här uppe i Eksjö distrikt ligger på 5-6v så det har blivit lite bättre tycker jag.
Publicerat November 5, 201411 yr Får du händerna på en M65 i 6.5x55 så vill du inte ha nåt annat sedan, om det gäller stationärt skytte.
Publicerat November 5, 201411 yr Kommer nog aldrig skjuta över 200m på jakt ändå, möjligtvis testa lite 300m på bana. Men dyker det upp en fräsch tikka m65 till rätt pris kommer winchestern få lämna skåpet ändå. Ingen som vill byta? Hur mycket är den skjuten? en ny kostar 2495 just nu såg jag så kanske värt att spara till det, men det tåls att fundera på Handläggningstiderna här uppe i Eksjö distrikt ligger på 5-6v så det har blivit lite bättre tycker jag. ja annars får du pröva att pruta!
Publicerat December 10, 201411 yr Författare Får du händerna på en M65 i 6.5x55 så vill du inte ha nåt annat sedan, om det gäller stationärt skytte. Och så blev det, sålde 308an igår, och köpte en tikka m65 continental idag.
Publicerat December 11, 201411 yr Jag har en vag känsla av att du inte kommer att ångra bytet. Jag skjuter dagligen med en M55a, en Blaser r8 och en Sako 75a och finner M55an som ett smidigare vapen på det sättet att den är om man kan benämna det som "enklare" och stabilare än nutida plastbössor. Systemet är nu i en GRS-stock med en Vallrud V-mac Future toppat med Zeiss 6-24x72, men även i dess tidigare utförande var det en behaglig bössa. I tidigare utförande med en M55 "sporter"stock. Jag har länge haft mina ögon på M65an då dess kryssmagasin är något jag skulle vilja ha till mitt framtida drevjakts-/hundförarvapen.
Publicerat December 11, 201411 yr ...därav anledningen att alla mina är av syntet! I tillägg till att träkolvar får mig att tänka engelsk keps, piprök och privatimporterad 90-tals Merca.'A touch of class'...med andra ord ;-)En bössa med plastkolv är ungefär lika spännande som en spritt ny Skoda...eller 'tjeck-audi' om du vill :-P ;-)
Publicerat December 13, 201411 yr 'A touch of class'...med andra ord ;-) En bössa med plastkolv är ungefär lika spännande som en spritt ny Skoda...eller 'tjeck-audi' om du vill :-P ;-) Håller med i sak, även om smaken är som baken! Jag sitter inte naken, insmord i Melba, smekandes ett gevär med ädelträkolv och gravyr på kvällarna och fantiserar. För mig är bössorna verktyg och jag är synnerligen anal, så jag hatar jag repor, rispor och smuts - med en dyr träkolv hade jag våndats i timmar efter varje pass. Bilen däremot - den kan jag gnida, putsa och smeka! ;-) Båda bösstyperna fäller viltet och båda bilarna tar dig från A till B - prestigen är dock subjektiv, jag lägger min på bilen! :-)
Publicerat December 14, 201411 yr En repig träjolv fixar man lätt med lite slippapper och stockolja.....hur gör man med en repig plastvariant? mvh/Urban
Publicerat December 16, 201411 yr Jag lägger ingen prestige i mina bössor trots träkolvar, jag gillar att hålla på att pula med dom! Allt är ju en smaksak, så är alla nöjda.
Publicerat December 16, 201411 yr Jag ligger mittemellan där med allt i laminat. Kan dock sakna trä... men jag har ju det i hagelbrakarn så man får gno lite på den ibland.