Publicerat November 6, 201411 yr Hej, Jag är sedan tre år tillbaka med i ett jaktlag där jag bor. Eftersom jag har varit ny inlaget har jag dragit mig för att opponera mig mot hur jakten bedrivs. Men nu tänkte jag väcka den björn som sover (får nog andra med mig från laget). Bakgrund: Vi har 900 ha skog och åkermark att disponera. 400 ha ligger på ena sidan av vägen och där bedrivs inte jakt med hund eftersom det är mestadels jordbruksmark med inslag av mindre "skog". Dom övriga 500 ha jagar vi med drivande hund (ej pyrsch etc). Pensionärerna jagar med en hund onsdag förmiddag, dom är oftast inte fler än 3-4 personer. På lördagar och söndagar jagas det älg/rådjur med hund. Vi är oftast inte fler än 6-8 personer och kanske två hundförare. Vi har en del älg vid premiären men rådjuren är det mindre tillgång på. Jag är rätt ny inom jakt men vist är det på tok för hårt jakttryck? Hundarna rör runt som sjutton och trycker ut de djur som väl kommer dit. Dessutom har vi två lodjur som gör sitt. Glömde! Pensionärerna kan inland gå ut ytterligare en dag i veckan. Jag tänkte prata lite försiktigt med dom andra i jaktlaget och inför 2015 föreslå: - Jakt med drivande hund på lördagar. - Jakt på onsdagar för pensionärerna (jag tror inte dom drar runt allt för mycket i skogen. Dom fikar mest). - pyrsch på hela marken - ökat jakttryck på räv - bättre viltvård för att få rådjuren glada (ensilage, fälla några aspar på hösten etc). Är jag helt ute och cyklar? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat November 6, 201411 yr Författare Mellan Stockholm och Uppsala. Det skjuts 2-3 älg, ett par rådjur. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat November 6, 201411 yr Underskatta inte björnen bara, en riktig klassiker du har på gång. Tror du är helt rätt ute iofs, en mark med hundstörning 3 dagar i veckan är ju inte optimalt ur vilthänseende. Pedagogiken är a och o, vad säger jaktledaren och stadgarna?
Publicerat November 6, 201411 yr Författare Vet inte vad jaktledarna säger ännu men får känna dom på pulsen nu i helgen. Stadgarna säger inget om hur ofta jakt får bedrivas (om jag inte mins fel)... Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat November 7, 201411 yr Tyckte det låter som ett trevligt lag med jaktlust, få förunnat. Gris är nog det vilt du lättast stör ut, rå vete tusan om du lyckas flytta på. Varför inte blanda hundjakterna lite med hare ena gången räv en annan och klöv den tredje? Panga räv, där är du helrätt!
Publicerat November 7, 201411 yr Tror det mest beror på hur man jagar. På den tiden när jag hann jaga småvilt (inser hur jävla gammal man blivit) så jagade vi med drever eller stövare ca 3 dar i veckan och inte hade vi sämre vilttillgång än markerna runt omkring. Är helt klart en skillnad på att ha en "drevjakt" där man försöker få ut allt vilt ur såten än att jaga med en drivande eller ställande hund. För det viltet som inte förföljs av hunden blir ju knappast stört.
Publicerat November 7, 201411 yr Hade den debatten i vårat lag för 15 år sedan. Jag var ung och satt tyst. Dom som var hetast är idag pensionärer och bor på marken Tänk på att också du blir pensionär Ökad viltvård är s självklart.
Publicerat November 7, 201411 yr Mellan Stockholm och Uppsala. Det skjuts 2-3 älg, ett par rådjur. Skickas från min iPhone via Tapatalk Mkt fika blir det