Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RAZAR Något att ha?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som kommit i kontakt med kikarsikten av typen RAZAR?

Verkar häftigt och jag talade med någon som tyckte det var revolutionerande. Men kan verkligen optiska prestanda vara jämförbara med traditionella lösningar?

// Henrik

Publicerat

Nej, jag är tyvärr inte med i Sandias testgrupp.

Ja, varför inte? Om inte hade de säkert använt servo på vanlig zoomoptik.

Publicerat

Säkert väldigt intressant för militära styrkor.

Svårt att se nyttan vid jakt, även om det hade varit häftigt att ha på ripbössan :)

/Baner

Publicerat

Är det någon som kommit i kontakt med kikarsikten av typen RAZAR?

Inte siktet som sådant men sjävla tänket att snabbt kunna floppa mellan olika förstoringar har man haft på bla. stridsvagnssiktena sedan slutet av 2:a VK.

Kruxet med optik monterade på vapen är att de ska vara lätta och smidiga på vapnet - då faller ganska många koncept som annars är funkis på andra ställen, när man förr implementerade den här tekniken var det ett eller flera linselement man satte på en pendel med ett excenter lås liksom man har på en pennkniv. Då kan man blixt snabbt toggla mellan olika förstoringar. För strid så tror jag absolut att de har ett rent taktiskt värde - för jakt, nja då blir det nog "kul" och "fräckt" än egentligen användbart.

Verkar häftigt och jag talade med någon som tyckte det var revolutionerande. Men kan verkligen optiska prestanda vara jämförbara med traditionella lösningar?

// Henrik

Revolutionerande - nja, det vet jag inte om jag kallar teknik som tyska Panthern hade 1944. Men tekniskt intressant och en jävla smutt lösning.

Den riktigt stora kommerciella användandet lär ligga på övervakningskameror som ju är "blinda" när de zoomar traditionellt med en servomotor. Med den här tekniken sker övergången blixtsnabbt och utan vibrationer. Kan de sedan gör linserna ner mot det infraröda området lär det explodera kommerciellt sett.

/T