Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bra/bästa 1" sikte med rakt rör. typ 1-4x20 eller liknande

Featured Replies

Publicerat

Funderar lite i banorna om uppgradering av sikte till en drilling med redan befintliga ringar. Kikaren som sitter på är en pecar med 1" rör. Förstoring 1.5-4 tror jag det är.

detta är lite föråldrat och funderar kring vad som finns på marknaden idag med 1" rakt rör som är vettigt för jakt på rörligt vilt?

Kom gärna med förslag. 1-4 leupold är givet vettigt typ vx-3 men vad mer?

Publicerat

Jag har blivit förtjust i Trijicons 1-4. Helt ok rent optiskt även om tex färgåtergivning (vilket jag skiter i på ett 1-4) inte skall jämföras med bättre Europeisk optik. Riktigt bra field of view. Mycket begränsad tunnel effekt.

För kombi har Burris ring dot riktmedel visat sig funka utmärkt. Ringen ger mig högre procent på de riktigt snabba skotten. Storleken på ringen är inte anpassad för hagelsvärmen men den påminner lite om red ring ändå. Och den hjälper definitivt till med avståndsbedömning.

Men optiskt är den inte alls i klass med Leupold o Trijicon och tex Swarre är enligt mig ytterligare en klass bättre. Men har man verkligen nytta av det pp en 1-4? Jag anser att de bitarna är viktigare vid skytte över 150m

Och det är väl över max vad jag skjuter med dessa sikten ändå.

Publicerat

Nikon Monarch 3 1-4x20 och Leupold som du själv skrev är väll de två vettigaste som jag kan komma på såhär rakt upp och ner.

Har skrivit det förr, men det tåls att upprepa - Helia bör utöka sin KXi serie med andra förstoringar både uppåt och neråt, ett 1-4 vore ju klockrent där.

Publicerat
  • Författare

Henke: enbart 1" rör är aktuellt pga dom befintliga ringarna.

Joacim: nikonen får jag titta närmre på. Bara haft en 3-12 förut och för pengarna va den ok. Leupolden är ju somsagt annars ett säkert och billigt kort.

Hade Helian funnits i de utförandet så hade denna tråd varit obefogad. Make till fin optik i 1" rör är nog svårare o uppbringa i dagens läge!

Publicerat

Henke: enbart 1" rör är aktuellt pga dom befintliga ringarna.

Joacim: nikonen får jag titta närmre på. Bara haft en 3-12 förut och för pengarna va den ok. Leupolden är ju somsagt annars ett säkert och billigt kort.

Hade Helian funnits i de utförandet så hade denna tråd varit obefogad. Make till fin optik i 1" rör är nog svårare o uppbringa i dagens läge!

Tanken är att byta ut mitt Helia CT 3-10x50 på 222:an mot ett KXi 3,5-10x50 vart det lider.

Swarovskis AV är väll på par med Helian men annars är det inget med 1" tub som kommer i närheten.

Publicerat
  • Författare

Låter som vettigt val det!

kollat runt lite nu medans valpen/unghunden springer runt och nosar. Verkar vara leupolden som är herre på teppan trots allt.

pecaren är på inget sätt dåligt. Ska testa det på banan.

Publicerat

Följer upp Henkes svar lite. Trijicon 1,25-4x24 har 1" mellantub. Men den är inte helt rak utan har "midja" så den kanske faller bort.

Publicerat

Gör en ordentlig utvärdering på allt tillgängligt i entum nu turbo.......sen talar du om vad som är bäst!

Sitter i samma sits då jag har ett gammalt hakmontage sitter på 1600an.

mvh/Urban

Publicerat

Sorry Turbo. Det hade du ju skrivit klart och tydligt men jag hade antagligen inte fått i mig tillräckligt kaffe ännu...

Publicerat
  • Författare

Går bort då tuben måste vara helt rak pga hakets ringar. Inte så sugen på 5000kr för en uppsättning ringar nämligen ;)

Haha ska göra det urban! Än har jag inte bestämt mig på långa vägar, har ju pecaren som fungerar helt ok för ändamålet tills vidare.

henke: vet hur det är. Kaffet är fan så viktigt på morgonkvisten! ;)

Publicerat

Följer upp Henkes svar lite. Trijicon 1,25-4x24 har 1" mellantub. Men den är inte helt rak utan har "midja" så den kanske faller bort.

Den har även ett rykte om sig att ha tunnelseende.

Publicerat

Den har även ett rykte om sig att ha tunnelseende.

Och rörligt ögonavstånd - vilket störde mig sjukt mycket när jag hade mitt.